Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 hei! så det var et innlegg om 140 kvm og 3 barn.. hmm vi venter nr 3 og bor på 79 kvm. soverommene er ganske store. barnerommet er 12 kvm. vi har ikke mulighet til å flytte med det første. vi tok opp lån med 100%finansiering for 3 år siden, da vi ikke hadde barn. plutselig får vi 3 barn på 3 år.og mangler vel egenkapitalen på minst 200-300000 for å kunne få mer i lån. så det var flere som bodde trangt. hvor mange soverom har dere? jeg føler at andre reagerer sånn når jeg sier vi skal fortsette å bo her noen år til. jeg ser egentlig ikke noe galt i at tre små med 3 års aldersforkjell deler rom mens de er små. evt opp til skolealder. men selv om andre ikke sier noe, så kjenner jeg at antennene mine vibrer litt. hva tenker dere om dette? altså, hvis dere fikk vite at et vennepar skulle bo på en 3-roms med 3 unger, hva ville dere tenkt om dem?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Jeg har et vennepar med 3 barn, og de har bare to soverom. Det går da helt fint:) Folk er for kravstore i dag.
Bøtteknott Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Barna har da vel ikke noe vondt av å dele rom? De synes vel tilogmed det er moro, så lenge dere foreldre synes det er greit. Hvorfor skal alle ha så innmari stor plass? (sier jeg med stort hus selv.. He he..) Har dere ikke mulighet til å flytte, så gjør det beste ut av der dere bor. Enig med DarkNight at folk er blitt veldig kravstore. Nei, vær glad for det dere har, og så lenge dere trives er vel det det viktigste?
Gjest -<<- Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Vi har to forholdsvis romslige soverom, to unger på heltid og to på deltid. Barnerommet er det største og inneholder to køyesenger, og ca femti prosent av tiden bor det da fire barn der - i alderen 4-10. Det funker helt fint. Hva "folk" måtte synes er ikke så interessant, men jeg kjenner flere som bor trangere enn oss.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Tusen takk for svar! Vi har snakket om at vi egentlig kunne tenkt oss 4 barn (må bare orke meg gjennom svangerskapet først;)) Jeg er kronisk på å tenke på hva andre synes, selv om jeg til syvende og sist gjør det jeg selv vil. Oppløftende å høre at du har positive erfaringer med at fire barn deler ett rom! hvordan har dere innredet barnerommet foruten 2 køyesenger? idag er det bare eldstegutten på 2 1/2 som sover der, jenta er bare 8 mnd enda, og rommet er ikke praktisk innredet i det hele tatt. Tenker å kjøpe et pax skap og sånn expedit bokhylle med plass til mange esker. mulig vi får plass til en liggende under viduende og en stående ved siden av et klesskap på den ene veggen. kommoder tror jeg vi selger etter hvert. hvor gjør 10 åringen lekser? ser for meg at om vi blir boende her til etter skolestart, vil vi bruke kjøkkenbordet til lekser, også må de minste leke på rommet imens. også må jeg vel skaffe meg en tørketrommel etterhvert. har ikke plass til flere tørkestativ:) HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Heihei, Vi bor på 60 kvm, og venter nr. to. mine venninner lurer også på hva vi skal gjøre siden vi ikke har eget rom til den lille! Synes de er skikkelige kravstore idioter! Trenger vel ikke flytte fra leiligheten vår for å kjøpe digert hus på landet fordi vi har to unger snart! Vår nestemann skal sove på vårt rom til han er omtrent året, deretter blir det inn på storesøsters rom eller avskjermet i gangen nede under trappa. Småbarn har ikke så store krav til soveplass som enkelte tror! Tross alt ikke mer enn en generasjon siden ungene vanligvis delte rom - og nå kan man liksom ikke få barn uten å ha eget rom til hver og et av de! Om et vennepar av oss skulle bodd på en treroms med tre barn hadde jeg ikke tenkt noe som helst om det, synes det egentlig er ganske naturlig. Hadde heller tenkt at de var rare om de på død og liv skulle flytte fordi det kom en ny liten baby inn i familien bare fordi den lille skulle få eget rom. Det synes jeg er litt rart.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 da jeg møtte samboer så hadde jeg to barn og han et, så leide vi oss en plass med to soverom. Var ganske store soverom. Så vi fikk plass til alle barna inne på det soverommet. Mine bodde der fast, og hans unge bodde med oss av og til. Så det gikk veldig fint. Nå kan jo deres misnte sove på deres rom i 1-2 år og evt flytte inn ilag med søskene etterpå visst dere da ikke har funnet noe større. Nå idag har de hver sitt soverom da Men mine to like enda å sove på samme rom ilag hehe. Ligger i hver sin enda av senga.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Hm, jeg kjenner noen som har tre barn. 11, 9 og 2 år. De bor i en treroms på 65 kvm. Dvs kun to soverom og et bad. I tillegg har de hund. Vi bodde tilsvarende sted da vi ventet vårt andre barn, men flyttet grunnet plassen. Folk har forskjellig smak og økonomi. For noen funker det å bo trangt, andre får åndenød av det.
Gjest -<<- Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Vi bygde køyesengene selv. De har IKEA kjøkkenbenkeskap under, så god oppbevaring der, men er dermed litt høyere enn vanlig. Stige på enden. Har også kjøkkenoverskap langs en vegg, til oppbevaring av ting som ikke er i bruk hele tiden - dermed frigjør man gulvplass under til herjing. Alle har gardiner til sengen sin (åpning i enden for luft, men de kan trekke for om de vil ha lys av/på osv.). - disse er også del av det individuelle preget, selv om det ikke akkurat er interiørmessig lekkert når den ene velger prinsessegardin og han i overkøya insisterer på Sabeltann. =P Skoleungene gjør lekser sammen på kjøkkenbordet, eller stikker på biblioteket om det er behov for mer ro (grei gangavstand, tar med en mamma om det er ønskelig).
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 jøss! så kreative dere er da!! hadde dere "oppskrift" på hvrdan dere skulle lage sengen da eller? ser ikke for meg at mannen min skal begynne å snekre sammen en seng, men..overskap kunne vi også fått opp. smart! bare arti med forskjellige gardiner:) blir jo personlig preg for alle barna. men er gardina til overkøya festet i taket da? jeg har tenkt på sånne skoskap de har på ikea, med tre i pk. og festet de på veggen ved sengen. slik at de kan ha personlige eiendeler ved sengen sin, istedet for nattbord. har heldigvis god tid til å tenke på dette enda. blir lenge til nr tre skal flytte ut fra vårt rom. HI
Gjest -<<- Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Nah, det var mest impro, men vi har bygget senger før - om enn ikke toetasjers. Overkøyene har en list over, var lettest å stabilisere da - gardinen henger i den, og så har de tavlemaling på innsiden av den (bare en gimmick, vi hadde maling til overs). Sengene er litt lenger enn nødvendig, og har "nattbord" med to hyller innebygd i den enden som står mot en vegg (og så stige og lufting på motsatt ende). De er relativt praktiske bortsett fra når det skal vaskes og byttes sengetøy, siden det er litt kronglete for voksne å kravle rundt i overkøyene. Men nå er jo gutta store nok til å ordne det selv. =)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 det er ikke noe å bry seg om! vi har ikke fått reaksjoner på at vi skulle fortsette å bo her vi bor sånn i forhold til soverom når vi ventet nr 2. men mange reagerer på at vi bor i 4 etg uten heis. og drasse med seg unger opp alle trappene. det fikk vi forsåvidt reaksjon på når vi ble gravide rett etter kontrakten var skrevet under på også, og vi plutselig skulle ha vår første. mange som mente at ja, vi ble vel ikke boende så lenge der... har et vennepar som flyttet på landet etter de fikk nr 2 og de bodde slik som dere. nå når vi venter nr 3, vil de at vi skal flytte etter. men akkurat det blir ikke aktuelt for oss nei. har jo jobbene våre her, og jeg har lyst å begynne å studere samtidig som jeg har perm. ser på det som en trim når vi bærer unger og varer og det som vi måtte ha med oss:) de som har hus med flere etg går antagelig mer i trapper i løpet av en dag enn det jeg gjør HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 ja, det med skift av sengetøy kan jeg jo fortså, men samtidig er det vel like kronglete i en vanlig køyeseng. men veldig greit at de kan skifte selv tenker jeg:) HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 Jeg er alene med to barn, men har kjæreste og en mor som overnatter når hun først er på besøk. Har kun ett soverom, men det går helt fint. Sover da selv på sovesofa i stua til vanlig, eller på madrass på gulvet hvis jeg har besøk. Sparer noen tusenlapper i leie i mnd, og barna synes det er supert å sove på samme rom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå