lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 min lille gogutt er 19 mnd, og vi har en "uvane" å la han spise frokost og kveldsmat i sofaen.... litt sånn kos, og han liker det. men samtidig føles det litt sånn uansvarlig, vet ikke helt hvorfor.... at vi ikke burde det, hehe. spiser middag ved spisebordet da.... hva gjør dere?
fru tekopp Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Vi spiser ved matbordet og leker/tegner gjør andre ting ved sofabordet. Unntak er ved sykdom. Både jeg og mannen min hater smuler i senga/sofaen, og desuten syns jeg selv at det er skikkelig ubehagelig å sitte i sofaen og spise. Bare blitt sånn egentlig. Nå er jenta vår 6 år, men dette er vel en av de få tingene jeg har virkelig klart å gjennomføre konsekvent. Og at man ikke har med leker til matbordet. (Har klart flere ting, men akkurat nå husker jeg ikke helt hva det skulle vært.....)
Gjest -<<- Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Nei, ikke barn over to år heller. Eneste unntak er om vi har så mange gjester at det serveres mat ved stuebordet.
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Blir ikke det mye søl, da? Er ikke så lurt å lage en vane som blir vanskelig å opprettholde om det skulle komme flere barn (jeg grøsser ved tanken på at mine fem skulle spist frokost i sofaen...)
Norwegian by injection Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Nei, jeg liker å holde stua mi ren og ryddig! Hadde sett ut som en bombe om lillegutt på 18mnd. spiste mens han satt i sofaen!
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Vi spiser som regel ved spisebordet, ja. Men på kvelden i helga så koser vi oss med ekstra god mat. Og da sitter vi i stua, ser på tv og spiser alle fire. Men aldri forkost i stua.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2009 ja nå hørtes jeg vel ut som en merkelig og uansvarlig mor, hmmm. har noen venninner som også gjør dette, så jeg vet jeg ikke er helt alene, hehe. han søler ikke så veldig nei. han er morgentrøtt og gretten. så han sitter i fanget mitt å ser på barnetv og spiser en brødskive. samme på kvelden.
mayaya Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Ja, dersom vi har gjester og det serveres noe i stua, så får han selvfølgelig også. Ellers inntar vi våre måltider enten ved kjøkkenbordet eller ved spisestuen.
Marimekko ♥2 gutter♥ Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Ja, vår lillegutt spiser kveldsmat på stua mens han ser på barnetv. Synes bare det er koselig jeg Så, jeg ser ikke på deg som en uansvarlig mor
fru tekopp Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 På hvilken måte er dette merkelig eller uansvarlig? Bare fordi om ingen her inne gjør det, betyr ikke at INGEN gjør det. Og det er på ingen måte uansvarlig. Gutten får i seg mat... Hvor du velger at det skal skje har vel ingenting å gjøre med at du er uansvarlig? Huff. Nå høres jeg gretten ut. Det er ikke meningen. (Har fått mensen i dag og det er dag nr. 2 uten røyk..... Desuten snør det!) Beklager! Skal prøve å skjerpe meg!
AneB Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Skjønner heller ikke at det skal være uansvarlig. Det hadde vært uansvarlig å sette han til å spise frokost i fullt opptappet badekar aleine. Her spises alle måltider på kjøkkenet, unntatt frokosten. Den spiser vi i stua foran TV. Vi har støvsuger, så det går greit. Ingen av oss er autister, så går sannsynligvis ganske greit å endre på den vanen om vi skulle bli så mange i sofaen at det ble et problem. KOS dere foran tv
Canari Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 Frokost spises i barnehage eller alle sammen rundt kjøkkenbordet. Kvelds ved kjølkkenborden, men med lesestund samtidig, så da blir det rolig og koselig. Kaffekos etc. ved stuebordet.
*Little Miss Sunshine* Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 En sjelden gang, da vi har vært ute i snøen f. eks og spiser boller og kakao når vi kommer inn, da kan vi finne på å alle sitte i sofaen å spise. Eller en enda sjelnere gang kan vi se tegnefilm og spise i stuen allesammen lørdag kveld Og sofatrekkene kan vaskes i maskinn
Libido- Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 Nei, men han spiser kveldsmat foran tven. Da sitter han i sin egen god stol =)
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #15 Skrevet 12. mars 2009 Her spiser ingen i sofaen, annet enn lørdagsgodt.
Shabby Cheap Chic Skrevet 12. mars 2009 #16 Skrevet 12. mars 2009 Nei her spises det ved spisebordet.. Det har jeg vært vandt til og det kommer barna våre å bli vandt til å..
-MtG- Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 Her spises det stadig vekk i sofaen. Både frokost, middag. Kvelds spiser han sjelden siden vi harsein middag. Nå harvo begynt å få inn bedre rutiner med middagen da, så nå klarer vi å spise den før barne-tv så nå kan vi spise på kjøkkenet:)
erteposen + 4 Skrevet 12. mars 2009 #18 Skrevet 12. mars 2009 Mine får ikke lov til det. Orker ikke rotet og det blir verre med to stykker:) Jeg har et par nevøer som er vant med sofamåltid, utenom middag, og det har vel blitt et problem når de er på besøk hos andre. I helgene kan vi gjøre det forresten, men det er unntaket og ikke regelen. Så lenge dere trives med det er det vel greit.
MissUnderCover Skrevet 12. mars 2009 #19 Skrevet 12. mars 2009 her spiser vi ofte i soffaen... Vi har ikke plass til bord på kjøkkenet, og spisestua er ofte opptatt med andre ting( Bordet er fullt av ting) og da spiser vi i soffaen. huff og huff... Her er det er forresten tre barn, en på kun mm enda, da men... går helt fint..
Moi 32 Skrevet 12. mars 2009 #20 Skrevet 12. mars 2009 Nei! Kun "sølefrie" ting som eple eller mandarin. Vi hadde et dilemma i forhold til at vi ville gjerne han skulle ha litt kveldsmat før han går på badet(18.30), men da er det jo barne-TV. Løsningen ble at han fikk en billig barnegodstol i stoff som han får sitte og spise kveldsmat(brødskive med tørt pålegg så som ost) og melk fra tutkopp. Han simpelthen elsker dette kosemåltidet foran barne-TV i egen stol! Han har fått streng beskjed -og akseptert- at når han spiser dette måltidet skal han sitte på plass i stolen(og ikke fly rundt og kline smør overalt), hvis ikke må han sette seg ved spisebordet hvor han ikke ser TV'en.
tomat15 Skrevet 12. mars 2009 #21 Skrevet 12. mars 2009 Vi spiser som regel alle måltidene i stua. Gutten sitter ikke i sofaen og spiser, men på en barnestol ved stuebordet. Synes det er greit at han har riktig høyde når han spiser. Samboer og jeg sitter da i sofaen og spiser. Vi har så lite kjøkken og ingen spisestue. Med klut og støvsuger går alt bra:)
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #22 Skrevet 12. mars 2009 Kveldsmaten, ja. Den spises til barne tv. Men det er alltid en voksen med og ser barnetv sammen med ham og dermed kan overvåke spisinga litt.
Mammapudding Skrevet 12. mars 2009 #23 Skrevet 12. mars 2009 Vi sitter ganske ofte i sofan å spiser frokost og kvelds, er heller sjeldent at vi spiser frokost ved kjøkkenbordet faktisk, og aldri kvelds:) Middag og lunsj spiser vi ved kjøkkenbordet, lørdagsmaten ved stuebordet. Blir masse smuler, men det støvsuger vi opp:)
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #24 Skrevet 12. mars 2009 Hehe nei, jeg hater smuler og søl i sofaen... Spise gjør vi ved spisebordet.
dårlig ånde Skrevet 12. mars 2009 #25 Skrevet 12. mars 2009 vi måtte slutte med det grunnet forstenede yoghurtflekker og kløende smuler i sofaen. litt dumt egentlig, for han spiste mye bedre i sofaen enn ved spisebordet, der har han så dårlig tid! hvis tassen får bestemme, skal spising helst foregå løpende på gulvet, med et glass melk i den ene hånden og kaviarskiva i den andre. dette velsigner selvsagt katten, som følger etter som en støvsuger, men det er dessverre uaktuelt på grunn av min hygieniske standard.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå