Sivalur Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Forrige søndag kjøpte jeg en hortensia på Plantasjen. Glemte å vanne den søndag og mandag, og tirsdag da jeg kom fra jobb hang alle blomstene. Vannet den rikelig, og onsdag morgen var den like fin. Var så flink og vanne hver dag, helt til denne uken... var ute mandag kveld, og da jeg så blomsten tirsdag morgen hang alle blomstene igjen, og noen var også visne. Har nå vannet rikelig et par dager, og det er en flott 'ball' eller hva man skal kalle det med friske blomster, ser ut som den kanskje er ny etter at jeg kjøpte den. Alle de andre 'ballene' (hva heter det da??) har en del visne blomster innimellom. Hva gjør jeg nå? Skal man plukke av alle de visne blomstene (for en jobb, det er jo maaange!)? Hvor mye og hvor ofte skal en stuehortensia egentlig vannes?? Er det mulig å beholde den fin litt lenger enn et par uker, de koster jo tross alt en del? Takk for hjelpen!
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Hei=) Hortensia kan være ganske vanskelig å få til... Den skal ha jevnt med vann, ellers vil den henge, som du jo har opplevd. Den klarer seg allikevel ofte hvis du forter deg å vanne når du ser den henger. Jeg ville gitt den regelmessig, men ikke for mye vann. Pass på at røttene ikke står i vann, da får ikke røttene nok oksygen. Hvis du lar de visne blomstene stå i blomsterstanden vil ofte planten bruke unødig energi på å prøve å få liv i noe som allerede er dødt, så det beste er egentlig å plukke bort det som er dødt, men det er jo en sinnsyk jobb da... Du kan plante den ut i hagen til våren, men pass på å vente til etter frosten. Man kan få hortensia til å overvintre ved å sette den f.eks i en kjeller (kaldt og med litt lys). Den må IKKE klippes ned, siden den blomster på fjorårsskudd. (mulig det er en sort eller to som blomstrer på årsskudd, men ville ikke tatt sjansen) Klipper du den ned vil du ikke få blomster på den til neste år. Noen hortensiaer kan også overvintre ute, men da bør du dekke den til. Det spørs også litt hvor i landet du holder til. Er det hvit, rosa eller blå du har? Husk at fargen på de rosa/blå varierer etter surhetsgrad/aluminium i jorda. Sur jord gir blå blomster, høy pH gir rosa blomster. Hvis du vil ha den blå er et kjerringråd å gi den en kaffeskvett i jorda innimellom. Du kan også kjøpe noe som heter alum(?) på hagesentre, som du blander i jorda for å få den blå.
Sivalur Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2009 Tusen takk for svar!! Glemte helt å sjekke tidligere idag. Holder til utenfor Oslo, kan den overvintre i stuen mon tro? Eller er det best i kjelleren? Nå må jeg jo først se om jeg får den til å holde seg til høsten da... med litt sommerferie og ny baby i august er jo ikke det helt sikkert. Får bruke kvelden ikveld på å plukke vekk de døde blomstene *sukk* - og se om det blir liv igjen. Det er blå blomster, vi har mye kalk i vannet her, siden jeg ikke har peiling så aner jeg ikke om det gir høy eller lav ph, så kanskje fargen endres etterhvert...
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 I stuen vil jeg tro det blir litt for varmt til at blomsterknoppene skal utvikle seg skikkelig, så jeg ville satt den i en kjeller, evt en kald gang eller noe når den skal overvintre. eller prøvd å sette den ut for overvintring=) Kalk gir høy pH, så da kan den fort forandre seg til en slags blålilla-rosa farge. Jeg syns absolutt de er finere når de er helt blå, for de blir fort blasse når de går mot rosa, så hvis jeg var deg ville jeg prøvd å senke ph'en litt. Kan også prøve å blande litt kaffegrut i jorda, men vær forsiktig - det er sterkt! =)
Sivalur Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2009 Takk for svar igjen! Da skal jeg først se om jeg får nye blomster på den, og hvis de begynner å bli rosa drar jeg og kjøper det der stoffet på hagesenteret som gir lavere ph. Har hatt hortensia før og de har bare vart et par uker før jeg har gitt opp, har lyst til å prøve å ha denne litt utover sommeren hvertfall.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Ja, ikke gi opp, du må bare prøve deg frem=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå