1+1=3 :) Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 I ren iver over at baby nr. 2 kommer til sommeren, kastet jeg meg helt spontant rundt og begynte å male noen møbler på "nyrommet" til størstemann. Brukte noe listemaling, oljebasert, som vi allerede hadde liggende, og arbeidet med iver og lyst i 3-4 timer, riktignok med litt pauser og lufting på rommet. Har jeg gjort noe skikkelig dumt nå, tro? Har prøvd å lese litt på nettet og finner begge sider av saken så jeg er nøyaktig like langt med rådene derfra. Flere leger/jordmødre sier at det ikke er så skadelig å utsette seg for pittelitt løsemidler et par-tre ganger i løpet av et svangerskap, men at det er en helt annen sak hvis man utsettes for dette over tid. Må nevne at møblene står på et rom som ikke er i bruk, så jeg har ikke vært inne her mer enn den tiden jeg faktisk brukte på malejobben. Noen andre som pusser opp og har erfaringer med maling og graviditet?
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 jeg pusser opp i huset men har hadt en liten pause nå, men skal begynne påan igjen i helgen, men jeg bruker vegg maling vannbasert nå og lufter godt og tror ikke det er noe problem... når jeg gikk med nr 2 pusset vi opp hele leiligheten til foreldrene mine når jeg var 7 mnd på vei og jordmor og lege sa ikke noe på det...så tror man bare må ta gode lufte pauser og luft godt på romme man holder på på
septbaby09 Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Hei. Tenker på det samme selv, vi skal begynne å pusse opp leil snart, og må bruke oljemaling til vinduer og dører. Jeg tenkte jeg skulle bruke sånn maske ihvertfall mens jeg maler, så jeg ikke puster det dirkete inn,men vi kan jo ikke bli helt hysteriske:) Tenk barn av mødre som driver med langt mer alvorlige ting, vokser opp som friske barn.. Lykke til videre:)
3b@rnsmor-30* Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 vi holder på å pusse opp barnerom.. har begynt på det ene, og de to store skal bo der når det er klart, også skal vi ta babyrommet etterpå.. vi bytter veggplater, gulv, lister og dører.. og vegger og lister må males. jeg har tenkt å bruke sens-malinga på veggene, men føler det er best med oljemaling på listene.. men kommer jo til lufte skikkelig.
1+1=3 :) Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2009 Har selv kjøpt Sens-malinga til andre strøket, men førstestrøket ble jo tatt med vanlig oljemaling og det henger jo igjen i rommet. På malebutikken sa de at det viktigste var god lufting og at man ikke skulle sove eller tilbringe laaaang tid i rommet med det første. Satser på at dette går fin-fint.
3b@rnsmor-30* Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 ja det tror jeg også! men du.. jeg trodde ikke det gikk med vannbasert maling utenpå oljebasert jeg... min erfaring er at det ikke fester seg så bra.. og kan fort flakke av.. sa de noe om det på malebutikken?
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Jeg sjekket litt på nettet anng. dette da jeg selv pusser opp barnerommet nå (er 25 uker på vei). Det skulle ikke være noe problem å male bare man passet på å lufte godt og ikke oppholde seg i samme rom over lengre tid (sove der o.l) Men leste et sted at man kunne bruke en sånn tøymaske (denne får man kjøpt i maleforrretningen) hvis man skulle bruke oljemaling. Jeg bruker kun vannmaling så jeg har droppet å bruke maske.
Bøtteknott Skrevet 13. mars 2009 #8 Skrevet 13. mars 2009 Jeg tror det går bra så lenge man bruker maske ved oljebasert maling. Og god lufting. Men les også på baksiden av spannet på sense-malingen. Der står det at astma- og allergiforbundet ikke kan anbefale dette produktet før etter så og så lang tid... Man skal ikke sove i rommet før etter 4 uker eller no sånt.. Så den er ikke helt fri for ulumskheter den heller. (Og det er det de reklamerer for..)
Surra123 Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 Kan ikke skjønne at dere tør å gamble med å pusse opp/ bruke kjemikalier i svangerskapet. Vet dere hva oljemalingen eller den vannbaserte inneholder? Har dere noen gang lest databladet eller ringt produsent for å høre hva som virkelig er tilsatt produktet? Dere skal vite at det er ikke alle bestandelene produsenten trenger å opplyse om i HMS databladet og produktet kan derfor inneholde små bestandeler av kjemikalier som kan være skadelig for barnet. Ikke en gang den vannbaserte er trygg. Når en av dere sier her at hun skal bruke en tøymaske for å beskytte seg blir jeg enda mer sjokkert over hvor lite dere vet om hva dere holder på med. Denne tøymasken høres ut for meg å være en støvmaske som ikke beskytter for kjemikalier. Sørg i alle fall å skaff dere en maske som har filter for løsemidler. I tillegg må dere bruke hansker også, kjemikalier tas også opp gjennom hud. Mitt tips er å vent med å puss opp til barnet er født og vent med å ta i bruk rommet til det er luktfritt.
*toppris* Skrevet 13. mars 2009 #10 Skrevet 13. mars 2009 jeg fikk anbefalt å heller bruke green room istedenfor sens. Pga den er vistnok strengere kontrollert pga den er produsert i sverige eller hva det var... var strengere kontroller på den ivertfall, mindre avgasser enn sens. også reklameres den ikke intenst mot gravide da, så er vel derfor man gjerne ikke vet det sa hun... så endte opp med green room jeg, har malt innerboden med den, to strøk, innerbod uten vindu (!!!) hehe... men lukta var ikke sterk og forsvant raskt når jeg åpna to vinduer i leil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå