Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Mannen min heter Kirkemo til etternavn - jeg har så langt beholdt mitt eget etternavn. Nå når vi skal ha barn, ønsker vi at alle skal ha samme etternavn. Ettersom vi begge er like ivrige på å beholde våre egne etternavn, tenkte vi å ta hverandres, men... Veldig ofte når jeg sier mannes etternavn får jeg spørsmål om han er i slekt med Kristin Kirkemo (Orderudsaken), synes ikke det er noe særlig egentlig... Mange, inkludert min egen familie, synes vi burde ha bare mitt etternavn pga. dette, men mannen min er stolt av navnet sitt, og bryr seg ikke om assosiasjonen. Sier man ikke kan ta hensyn til slikt - tenk på de som heter Treholt, Kristiansen, Andersen, Orderud etc... Så nå veier jeg for og i mot - skal vi ta hverandres navn, eller skal jeg kjempe mer for å få gjennom bare mitt etternavn. Hva tenker dere om dette?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Hvis du synes det er ubehagelig å få spørsmål, så la være å ta det. Du kan jo heller ikke tvinge ham til å bytte navn, så da får dere hete to forskjellige ting. Om du kan lære deg til å ikke bry deg, så bytt navn
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 hei på deg.. her er det du som har makten om dere ikke er gift da.. for du kan gi barnet det navnet du vil....uten samtykke fra far..men da må han ikke ha skarevet under papirene på sykehuset... lykke til!!! ps.forstår at du kjenner det på det viset men er utrolig imponert over styrken til din mann ....
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Jeg ville ikke tatt navnet, men heller ikke på barnet mitt. Sikkert ikke enkelt dette her, men saken navnet blir forbundet med er så tragisk og jævelig at jeg ville aldri blitt forbundet med det - eller å slippe å svare på om du er i familie med. Blir bare provosert ved tanken på Kristin Kirkemo.....dama som ble dømt for medvirkning til trippeldrap...og som gjør seg så til kjendisstatus ved bryllup/SE og Hør etc etc... SORRY
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Nei, jeg ville ikke tatt etternavnet Kirkemo og hadde heller ikke villet ha det på barna mine. Jeg ville ikke bært samme navnet som Kristin Kirkemo pga trippeldrapet. Det er for mye belastning med navnet. Bl.a. at folk tenker på henne når de hører navnet og barna mine kan jo heller ikke svare på spørsmål om vi var i slekt med henne. Jeg er jo ikke der alltid. Har ikke noe med at ikke det er et fint navn, har med historien som følger med navnet. Den historien "alle" kjenner som noe grusomt.
Willy Wonka Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Jeg ville ikke tatt det. Var et fint navn inntil 1999 og Orderud drapet skjedde.....ville ikke hatt navnet nå fordi du vil sikkert resten av livet få spørsmål om du er kusina, søstra, svigerinna, dattra til Kristin Kirkemo...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Nei det er ca. 10 år siden drapene (mao lenge...) og fremdeles tenker vi på henne når vil hører navnet Kirkemo. Det vil nok være lenge til det navnet er ute av folks minne.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Jeg ville ha slettet det navnet fra slekta, og ihvertfall ikke belastet barna mine med det! Sånt glemmes ikke på generasjoner!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 Herlighet! Den tåpeligste tråden jeg har lest på lenge! Synes du HI, og de andre som har svart her, virkelig at et etternavn skal forsvinne på grunn av ei dame som har gjort en kriminell handling? Nei, ta navnet tilbake og bær det med stolthet!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 "En kriminell handling....." Det er liksom bare en brøkdel av det negative med Kirkemo-dama. Hun har brettet seg ut i media og gjort seg selv til "kjendis" på bekostning av et trippeldrap. Mange berørte parter har sittet som tilskuere til dette (pårørende) i åresvis. Det er fryktelig sårende. Ville aldri ha brukt navnet hverken på meg selv eller ungene...ALDRI !! Kanskje hun er uskyldig.....men det er oppførselen hennes i etterkant av drapene som er forkastelig!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 HI her. Vi er gift, så må bare bli enige om navnevalget. Synd at én person skal kunne ødelegge for de 109 andre i Norge som bærer dette etternavnet! Veldig usikker på om jeg skal gjøre som noen andre her sier, og rett og slett heve meg over det, eller om jeg skal kjøre mer safe og gå for mitt eget eller begges... Hadde vært deilig å slippe alle spørsmålene, samtidig så er det jo tross alt ikke noe som har med meg å gjøre... Vanskelig!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 Det får jo med deg å gjøre hvis du velger det etternavnet på deg og dine barn! Vil du knyttes til alle de assossiasjoner dette navnet gir, så vær så god! Men spar barna dine!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 HI her. Når det gjelder barna, så er det vel neppe noen 2 åringer i barnehagen som vet noe som helst om Orderudsaken... Må i tilfelle være foreldrene som forteller dem om det, og det ville jo være noen merkelige foreldre som forteller barna om en trippeldrapssak - spør du meg da..?!?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #15 Skrevet 12. mars 2009 Dette blir ikke helt det samme, men uansett: Mannen min heter Johansen til etternavn. Skulle jeg tatt navnet hans, ville jeg hett det samme som en avdanket nakenmodell samt en småskrullete dame i et kjent borettslag (dere skjønner sikkert hva navnet mitt er nå, hi hi ;-) ). Jeg takket nei til det, og beholdt mitt eget etternavn.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #16 Skrevet 12. mars 2009 Jeg hadde tatt navnet. Æsrlig talt! Det er da ikke alle andre med det etternavnet som skal skjemmes og skamme seg????????!!!!!!!!!!!! Hilsen ei med et belastet pikenavn, men som alikevel ikke skjemmes av å si hva det er om noen spør
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 HAHA IKKE FAEN om jeg hadde tatt det navnet.. sorry ass. Må jo være helt JÆVLIG å hete Kirkemo. Og STAKKAR ungene deres, du bør gi dem ditt etternavn. Tenk å leve med det satans navnet. Noe så begredelig. Hviler jo en forbannelse over navnet nærmest.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #18 Skrevet 12. mars 2009 Ja, en kriminell handling! Er det ikke det dette dreier seg om? Hvis vi skulle ha kuttet ut alle navn som har tilhørt noen som har gjort ting vi ikke liker, hadde det ikke vært mange navn igjen å velge mellom! Dessuten: Det er å gi slike folk altfor mye makt, å la dem påvirke oss på denne måten. Hva med historikken bak dette etternavnet, og alle de andre menneskene som har, og har hatt dette navnet? Fortjener de at navnet utslettes på grunn av en persons handlinger? Tror det er mange her som er mediaskadet... Dere lar det som omtales i mediene påvirke dere altfor mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå