tiah Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Hei Noen som kan litt mer enn meg? Jeg skal til legen i morgen og må være litt forberedt... Jeg jobber som sykepleier og har endel tunge løft og stress i jobben. Ved forrige barn gikk dette fint og jeg jobbet fullt frem til permisjonen, vi var bedre bemannet og jeg ble tatt hensyn til. NÅ derimot har sparekniven virkelig slått til og jeg innser at kveld/helg/helligdager med dårlig bemanning ikke går. Ikke får jeg tatt meg inn godt og ikke får pasientene god nok omsorg og pleie. Men hva bør jeg be legen om? Jeg tenker å få til at jeg slipper helgene og endel av påsken (skal jobbe hele påsken og uken etter med unntak av to dager og bemanningen ser ut til å være nesten dårligere enn på helg). Bør jeg vurdere ca 15-20 % sykemelding, med henvisning til helger/helligdager evt kvelder. Det vil vel fjerne helger evt kvelder og endel av påsken... Eller er svangerskapspenger (eller hva nå det heter) tingen? Vet lite om den løsningen. Og skjønte ikke om jeg fallt inn under den ordningen etter det jeg leste på NAV sine sider... I bunn og grunn misliker jeg å be om sykemelding, jeg vil jo jobbe men må fungere for datteren min også... Hvis det har noen betydning er jeg ca. halvveis i svangerskapet... Takk for svar
lego Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Så lenge du ikke er syk på noen måte, bekkenløsning, blodtrykk el og jobben din ikke kan tilrettelegge for deg, så ber du om svangerskapspenger. Jm ville sette meg på svangerskapspenger, pga mye tunge løft på jobb, men så fikk jeg bekkenløsning så da ble jeg sykemeldt i stedenfor...
mamarama og lille banan Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 jeg ville uten tvil bedt om svangerskapspenger. men du burde sjekke med sjefen din om du kan få tilrettlegging på jobben først. (slippe tunge løft ol.l) du får vel først svangerskapspenger når det ikke er mulig å tilrettelegge (lengre.)
tiah Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2009 Problemet er vel også at både stressnivået og de tunge løftene gjør at det bør være en ekstra på jobb når jeg jobber. Vi er ofte tre på ukedagene og da er det på halv tolv for de andre også. Det er mye som må skje på minuttet (eller for en halvtime siden). De dagene vi er 4 er det greit. I helgene er vi ofte bare to og da ofte med ufaglærte sammen med meg. Som medfører vel så mye opplæring, fysisk og mentalt stress.... Jeg er er "bare" gravid. helt frisk, ingen andre plager enn at jeg går litt senere, ikke kan løpe like kjapt ved alarmer og ikke hjelpe til med tyngre pasienter og mobilisering. Sjefen min mener jo at man ikke er syk (sant nok), at alt sikkert går bra (ofte sant både for meg, barnet og pasientene) og at det viktigste er å spare penger på å leie inn færrest mulig.... Merker at jeg ikke orker tempoet lenger... bemannningen har gått fra litt dårlig til forferdelig dårlig etter jul.....
mamarama og lille banan Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 vel, ingen vits i å ha dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver. svangerskapspengene dine betales av NAV. det arb. giveren din må gjøre er å skrive under på at det ikke er mulig å tilrettelegge/omplassere. du må til legen for å få et slikt skjema og godkjenning til svangerskapspenger. arb. giver må underskrive dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå