Gå til innhold

Jeg vil ha ditt beste eksamens tips!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halvanna uke igjen til en eksamen i Anatomi og fysiologi. Jeg vil helst gjøre mer enn å bare stå. Så hvis noen har noen skikkelig megatips som jeg ikke har tenkt på så hadde det vært toppers.

Har notert flittig, og driver å skriver inn gamle noteter på pc`n, samtidig som jeg leser gjeldende kapitel, jeg gjør tidligere eksamensoppgaver og noteter. Noe mer man kan gjøre som kan hjelpe til med å få detaljer til å sitte? For det er forferdelig mange ord å huske på, mye latin, mange som ligner men som hører hjemme i forskjellige prosesser...så dette er sånn tunga beint i munn. Jeg leser og leser, men føler hjernen er som teflon!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordel å lese før man lager, herregud for noen tasteleifer..

Skrevet

Jeg fant en system som funket utmerket for meg, sist jeg gikk på skole. Resulterte i høyeste karakter nesten hver gang.

Jeg skrev alt jeg trengte å vite på pcen, printet det ut og leste. Leste, leste, leste. Leste det så mange ganger at jeg til slutt kunne det ordrett. Dette var jo før jeg fikk barn, og hukommelsen var betraktelig bedre :/ Men det funket uansett helt supert for meg!

Skrevet

Det er sant...å skrive det man skal lære hjelper på læringen. Så det skal jeg gjøre mer av. pluss tegne ikke minst, er jo mye man kan tegne også, for å få figurene inn i hodet lettere.

Takker for tipset...

Skrevet

Få nok søvn :)

Det er ikke alltid like lett med eksamensnerver, men det er god hjelp i å stille uthvilt på eksamensdagen.

Skrevet

Når du pugger ord, kan det være lurt å lage seg en regle med første bokstaven i ordene. så husker du kanskje ordene hvis du husker første bokstaven. Eller om det er et veldig vanskelig ord du skal pugge, kan du dikte en regle som har alle bokstavene til i ordene i riktig rekkefølge. for eks "Hjerte" : Han johan er rar tenker erling. Ja, du skjønner hva jeg mener?

Skrevet

Når jeg hadde test i anatomi og fysiologi fikk jeg samboeren til å høre meg. Han krevde og så at jeg lærte ham faget og etter noen kvelder kunne jeg sykt mye av stoffet. Les høyt, Se gjerne på en tegning av kropp osv og sett inn forskjellige organer, muskelgrupper, de viktige beina og alt som hører med. Men mitt tips er i hovedsak å få noen som ikke studerer faget om å høre deg. For min del førte det til en iver etter å vise hva jeg kunne i tilleg til at jeg lærte sinnsykt mye.Fikk veldig godt resultat på prøven. Men er det skriftlig eksamen eller multiple choise test du skal ha?

Skrevet

Hva som funker for den enkelte avhenger nok veldig av personens læringsstrategier og læringsstil. Selv er jeg velsignet med en slags fotografisk hukommelse, så jeg kan "se" my av det som står på en side, for eksempel. Jeg tar aldri forelesningnotater (kjedelig + hjelper meg ikke), men i stedet bruker jeg en del tid på å "forstå systemet", altså de større sammenhengene, hvorfor ting henger sammen som de gjør osv. Varierer nok litt fra fag til fag også, hva som fungerer. Hvis det er viktig å huske en masse detaljer, hjelper det kanskje ikke å det store oversiktskartet...

Skrevet

Da jeg hadde den eksamen leste jeg først helse- og sosialbøkene i anatomi. Der står det enklere forklart. Det hjelper å ha en god nok oversikt slik at man ser det i sammenheng med hverandre. Det løsnet for min del, jeg fikk A.

Vet ikke om jeg har en strategi for hvordan jeg leser. Annet enn at jeg leser det som er pensum (gjerne annen teori som er relevant) og prøver og ikke stresse. Jeg tror man lærer å finne det som funker èn selv. Har vært på studeimestringskurs da jeg gikk både sykepleien og første året på førskolen - og ble ikke noe klokere. Jeg leser best alene, uten notatter fra forelesningene. Jeg må ha bøkene - og siler ut det jeg synes er mindre nødvendig - og fakker opp signaler underveis i studiet hva læreren mener er viktig og legger vekt på.

Lykke til - dette klarer du fint :-)))

Skrevet

Skriftlig, og jeg vet det blir en vanskelig eksamen, han er kjent for det foreleseren vår...hehe...ganske høy strykprosent ( ca 60%).

Han er ekstremt detaljorientert, veldig glad i de mest komplekse prosessene i organismen.

Men...skal høre om samboeren orker å høre meg, hvis ikke får jeg ta med meg bøkene hjem til mamma tenker jeg :-)

Skrevet

Takker, jeg skal se om jeg finner Humanbiologi boka mi hjemme hos mamma...pluss at jeg bruker et medisinsk leksikon i tillegg til pensumboka. Leser også sensorveiledninger som er lagt ut på nett for å se hva de er ute etter i besvarelsene.

Jeg er nok av typen som blir svært skuffet hvis jeg får lave karakterer, å stå er ikke nok i min verden, man bør gjøre sitt beste, og hvis jeg feks fikk en C eller D så vet jeg at jeg ikke har gjort mitt beste....for jeg bør få til mer enn som så hvis jeg legger litt arbeid i det.

Skrevet

Jeg tegnet pensum:) Fikk toppkarakter:)

Skrevet

Jeg synes ikke du skal bruke så mye energi på å tenke karakterer. Som oftest får man igjen for den mengden arbeid man legger ned.

Du får lese det du kan og har mulighet til. Om det blir en A eller en D så har du gjort det beste du kan utifra de forutsetningene du hadde per da.

Også er det lov til å bli litt skuffet om man ikke er fornøyd med karakteren, men vite at livet går videre med både C'er og D'er i karakterboka ;-p

Skrevet

Tankekart og gamle eksamensoppgaver=)

Skrevet

Sant nok, men slik fungerer ikke jeg ;-) Blir det C eller under så vet jeg at jeg kommer til å ta den opp, og lat som jeg er så vil jeg helst slippe det, så jeg får virkelig se til å lese grundig over alt og jobbe med litt oppgaver. Målet er jo ikke karakteren i seg selv, men å få tilbakemelding på at jeg har lært nok til å selv være fornøyd med å ha lært det jeg har satt meg i mål å lære.

Skrevet

Tegne og visualisere det du skal huske. Min erfaring er man egentlig husker utrolig mye når man sitter der og begynner å skrive.

Leste et tips i VG før jul "hvis du ikke husker noe; skriv hva som helst". Hva som helst?? hehe, syns det hørtes ut som verdens dårligste tips :D

Lykke til!! Det går nok bra når du har jobbet jevnt og trutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...