Gå til innhold

Hvordan overlever egentlig samværsforeldrene økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg studerer sammen med har fått livet sitt snudd opp-ned. Samboeren hans flyttet ut og hun fikk også hovedomsorgen for barnet deres. Ungen er 4 år og de deler jevnt på ham, men han er altså kun samværsforelder og har derfor ingen rettigheter når det gjelder økonomiske stønader med unntak av litt ekstra fra Lånekassen. Moren derimot (som også er student) får stønad på over 10 000 kr i mnd, samt bostøtte og ekstra barnetrygd. Er bra at aleneforeldre får støtte, men hva med de samværsforeldrene som ikke har all verden?

Vi studerer nå på 1. året på master, så det er mye å gjøre. Vennen min har jo ingen annen mulighet til å overleve her i Oslo enn å jobbe ved siden av. Hverdagen hans består derfor nå av 100% studier, 40% samvær (ettermiddager, helger og netter) og 40% jobbing, tror jeg. Det går i alle fall i pluss akkurat. Jeg skjønner ikke at det går an, jeg synes det er tøft nok med kun studiene og en unge som sovner kl 19, og jeg har jo samboer som alltid er der.

Synes det er så synd at han må slite så mye for å få endene til å møtes når moren på sin side får det samme som han i mnd UTEN å måtte jobbe eller ta opp lån fra Lånekassen. Med lån fra Lånekassen nærmer hun seg faktisk den samla inntekten til meg og samboeren min. Hvorfor er systemet slik egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer har barn fra før og vi har to sammen. Så vi er jo i en annen situasjon. Vi er voksne mennesker i greit betalte jobber, og ikke verdens største huslån. Huslånet hadde nok vært enda mindre om han ikke hadde hatt barn fra før, vi hadde nok hatt mindre hus, og mer til å betale tilbake med. Den ekstrakostnaden hans forsørgelsesbyrde representerer i vår økonomi er helt enorm, både i form av barnebidrag og i form av samvær.

Hadde det ikke vært for at jeg tjener mer enn han, og tar mer enn min del av våre utgifter så hadde det ikke gått rundt. Så saamværsforeldre har det temmelig tøft mange. Det er et faktum som blir skjult av statistikker som sier at mange samværsfedre kommer svært gunstig ut. Men mange sliter også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...