Nybakt tobarnsmamma Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Det er noen som har fått munnsår under graviditeten? Har fått et svært et idag, og deet er ekkelt og ubehagelig. Smører på med Vectavir, men er usikker på om dette kan brukes av gravide. Noen som vet? Ellers noen råd for å bli kvitt dette? Kan ikke susse mannen min, snufs...
*toppris* Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 ikke munnsår, men tå slike små klumper på tungetippen.. hehe... brukte å få det når jeg spiste for mye søtt eller surt... men spiser lite av slik nå.. hehe... de bare kom;)
AdrenaLine Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Jeg fikk beskjed av min lege om å ikke bruke vectavir etc. Det er ikke bevist at det er skadelig på fosteret, men heller ikke bevist at det ikke er skadelig... Men jeg må innrømme at jeg likevel tok litt på - alternativet er at det sprer seg over hele munnen og det er ulevelig!!
reserbolla - mamma til 2 Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 ja, hatt det to ganger denne gangen. Brukte zovirax som jeg pleier men så sa legen at jeg ikke skulle bruke det så jeg håper jeg ikke får flere ganger.
♣ Christiane ♣ Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Ja, fikk det for et par uker siden. Mye værre en jeg pleier å få. Brukte Zivirax og tenkte ikke på at det kunne være skadelig for gravide engang. Det er jo bare bittelitt man bruker og det er jo utvendig, så regnet bare med at det virket lokalt. Må spørre legen min ved neste kontroll i tillfelle det dukker opp flere ganger.
koala Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Ikke bruk zoviraks eller Vektavir el.l. Disse midlene inneholder aciklovir som går inn i cellene på viruset og ødelegger arvestoffet til viruset. Man vet ikke hvor stor påvirkning det har på fosteret men siden det foregår massiv celledeling i et foster så anbefaler man ikke å bruke det. Det er vanlig med mer munnsår fordi immunforsvaret senkes hos gravide slik at fosteret ikke skal støtes ut av mor-kroppen ( det er jo strengt tatt en "snylter" på morens kropp) og dermed slipper andre virus og bakterie lettere til. Jeg pleier bruke en leppepomade som er blå med svart kork, husker ikke hva den heter men de fleste parfymerier pleier ha den. Den er laget mot munnsår og har litt mentolaktig virkning.
Nybakt tobarnsmamma Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2009 Har prøvd å ringe legen i hele dag, men er jo umulig.. Har brukt Vectavir i 2 dager nå.. Håper ingen skade er skjedd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå