Tutta87_LykkeligMamma Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg får oftere UL for å følge med på baby'ens utvikling og vekst. Var på UL i uke 12, ordinær i uke 17, en i uke 25 og neste er i uke 31. Etter det, hver 4.uke. Men noen mener på/sier til meg at det er farlig med for ofte/mange UL?? Stemmer dette? Det er vanlig UL, ikke sånn 3d. De har også tatt en rask titt på barnet med UL når jeg har blitt lagt inn på sykehuset, sånn 3-4 ganger. Bare sett liggestilling og hjerteslag. Hva tror dere?? Er det farlig???
erteposen + 4 Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Om du googler litt så får du opp flere leger som er imot unødvendige ul, sånn for moro skyld. En vet ikke, siden det er uetisk, om det påvirker barnet. De som jobber innenfor området er skeptisk til den økte brukte av privat ul, og føler noen aktører utnytter usikre foreldre. Ikke forskjell med vanlig og 3d. t.d http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=2588 http://www.doktoronline.no/news/2007-01/ultralyd_foster.html Hva vi her inne mener betyr jo ingenting. Argumentet her inne er stort sett: "jeg gjorde det, og det gikk bra med barnet mitt" uansett hva en diskuterer:) Jeg kommer til å ta flere ul enn deg før desse tvillingene er ute. Jeg ventet til ordinær ul fordi det strengt tatt ikke er nødvendig, selv om min far som er lege kan ta en gratis på meg. Han lyttet etter hjertelyd da:) Er det noe som ikke stemmer med barnet er det ul kjempe viktig, men jeg takket nei da jeg var i usa til ul sjekk ved hvert besøk. Jeg hadde ikke bekymret meg for bruk av ul i ditt eller mitt tilfelle fordi det gjør mer nytte enn ugagn.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 SIgnerer Erteposen her, er det medisinsk personale som anbefaler den tette oppfølgingen ville jeg ikke nølt et sekund. Jeg er imildertid skeptisk til å bruke ultralyd fordi man gjerne vil se at alt er OK på et tidlig stadie, er nyskjerrig, syns det er lenge å vente til ULen rundt uke 19, har lyst på en ekstra kikk, vil ha ekstra bilder, vil ha film etc etc. Ny forskning har vist at barn som ble "utsatt" for UL ofte gjennom svangerskapet, oftere er venstrehendte enn barn som kun hadde ordinær UL rundt uke 19. Nå er det selvfølgelig ikke noe problem at ungene oftere blir venstrehendte, men dette styres jo av hjernehalvdelene våre, og resultatet kan slik antyde at gjentatt UL kan påvirke hjernens utvikling på fosterstadiet. Hvilke endringer det evt. kan føre til vet vi pr. i dag ikke, og jeg er derfor personlig motstander av ikke medisinsk begrunnede UL. Men som nevnt helt først: er det medisinsk personell som anbefaler det og en medisinsk årsak til å ta jevnlig UL hadde jeg gjort det uten å blunke - om så hver eneste dag hele svangerskapet ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå