Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg er gravid igjen, og denne gang med felles barn. Vurderer sterkt å flytte fra han for ett år, for at vi skal overleve. I og med jeg faller utenfor å få støtte, går skole og rekker ikke komme meg skikkelig ut i jobb før jeg får babyen. Er det sånn at vi kan være kjærester, overnatte osv så mye vi vil. Om vi betaler på hver sin kåk, og fremdeles vil jeg få støtte som alenemamma? Vi må nesten ty til denne løsningen, når dette systemet i Norge er lagt opp som det er. Men dette er jo ikke lureri, når vi faktisk skal ha hver sin leilighet der vi betaler full pris. Det blir uansett bare for ett år!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Nei, ifølge regelverket har en ikke lov å være kjæreste med barnefar, og samtidig motta støtte. En annen ting du bør tenke på, er at om du gjør dette nå, og så en dag i fremtiden faktisk blir alene, så har du brukt av stønadstiden du kunne hatt rett på...... Og dersom det blir oppdaget at dere er kjærester og "delvis" bor sammen(gjennom overnattinger), så må du huske at svindler du til det 60 000 og over, så betyr det fengsel....
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 For hvert barn en får, har en 3 år med stønad... Har fått stønad i ett år med min sønn nå. Når jeg får ett nytt barn vil jeg få 3 nye år. Men skal ikke utnytte det, var bare rein uflaks at jeg ble gravid no. Midt mellom skolegang og jobb. Eneste utvei er jo å flytte, for ett år, til jeg kommer meg uti jobb etter 9 måneder permisjon. Det er jo ikke å lure Nav det vel? Når man betaler to leiligheter? Kan ikke forstå det ikke er lov å være kjærester, er du HELT sikker på dette? Trodde det gjaldt viss den ene bodde "hjemme" jeg!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Her inne blir det sagt så forskjellig. Men vet at nav sier at man trenger ikke bo sammen for å bli regnet som et par. Altså, det er ikke sikkert de vil se på deg som alenemor. For nav legger seg ikke opp i hvordan folk velger å leve livene sine. Noen mener at man ikke kan være kjæreste med bf. i det hele tatt. Mens noen sier at man kan, men at det da kommer an på hvor mye han er med dere. Ja, dere må betale for 2 leiligheter osv. Men du har fortsatt en mulighet til å få hjelp av han. Du vil vel få os. Da tviler jeg på at dere kommer til å være ærlige på hvor mye samvær han har med barnet/barna. Kan du legge dette frem for nav, å du får et klarsignal derfra så er det jo greit. Tør du ikke/kan du ikke legge det fram for nav så er det jo juks. Hør med nav. Det er kan nok bli veldig kjipt om dere blir tatt. De har gått veldig inn på å ta denne typen svindel nå. Å tenk om du en gang i fremtiden skulle bli alene. Da har du ikke krav på særlig mye støtte lengere.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har nær kontakt med Nav, de har hjelpt meg mye. Så er ingen problem å spørre de. Men tenkte høre her hvilke erfaringer andre har, og hvor strengt det er:)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 Men hvis du har snakket med nav, og du har lagt frem situasjonen akkurat som du har lagt den frem her. De har sagt at du vil få stønad. Hva er da problemet? Hva trenger du andres erfaringer for da? Ser jo ikke ut som du har fått konkrete svar på at dette er greit, i følge hovedinnlegget. Høres nesten ut som du vil ha klarsignal fra folk her inne. Fordi "systemet er jo sånn at dere bare må".
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Du kan igrunn gjøre som du vil, bare ikke snakke om det til noen som ikke vil dere vel=) Ha hver deres adresse.. Siden dere skal ha felles barn, er det naturlig at han er hos deg endel=) og ingen sjekker vel hva dere gjør når dere er sammen.... (igjen ikke si det til noen) Definisjonen på å bo er å ha fast adresse på stedet..men man må jo ikke sitte på hjemmeadressen sin hele døgnet ikke sant=) ps...bin there, done that...og angrer ingenting=) men husk ikke si noe om det til de som vil angi...for noen ganger blir man sjekket vet du.... lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå