Gå til innhold

Dagmamma vs. barnehage. Håper mange kan svare.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke greie på hvordan dette med dagmamma fungerer, så jeg må spørre. Tenker på det som et alternativ til barnehage..

Syns dere det er bedre å ha barna hos dagmamma enn i barnehage?

Fordeler og ulemper i forhold til barnehage?

Får man kontantstøtte ved å benytte seg av hvit dagmamma?

Hvor mye koster det ca?

Hvor mange barn passet deres dagmamma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer annpå mange faktorer. Hvor gammelt er barnet? Kjenner du en pålitelig dagmamma? Ja, du mottar kontantstøtte selv ved "hvit" dagmamma.

Jeg har ikke brukt dagmamma selv, men vil på generelt grunnlag ha valgt dagmamma for en 1-åring gitt at jeg kunne stole 100% på dagmammaen:-)

Skrevet

Barnet er 19 mnd ca når det er aktuelt. Kjenner ingen, så må i så fall finne en jeg liker. Tenkte kanskje at det var bedre og mindre stressende å gå hos dagmamma.

Skrevet

Vi brukte dagmamma et års tid til sønnen vår og vi opplevde det som veldig positivt. For oss var det veldig godt å vite at det var en liten barnegruppe og en fast voksen å forholde seg til ettersom alternativet hadde vært en barnehage med maaaaaange vikarer til en hver tid. Dagmammaen passet tilsammen tre barn i alderen 1-3 år, samt at hennes eldste datter noen ganger var hjemme tidlig fra barnehagen. Hun pleide å ta med barna på tur to dager i uka, og de hadde fast sang og lesestund hver dag ... og varmmat til lunsj fem dager i uka. Så vi var strålende fornøyde og følte at det var et bra alternativ til barnehage. Ulempen er jo at det ikke er noen vikar som tar over hvis dagmammaen er dårlig, men det opplevde vi bare en eneste gang og da bare en halv dag (men vi var nok heldige tror jeg).

Men, og det er et stort men, kvaliteten varierer nok veldig! Det vi gjorde var at jeg, mens jeg fremdeles hadde permisjon, besøkte dagmammaer mens de hadde barn hjemme hos seg (og gutten min med meg da seff) for da kunne jeg se hvordan ting fungerte samtidig som jeg ble litt kjent med dagmammaen ... mye greiere enn bare et vanlig intervju :-)

Kontantstøtte får du så lenge det er dagmamma og ikke familiebarnehage. Vi betalte 5600 per måned inklusive matpenger, og kontantstøtten er vel på rundt 3000 nå tror jeg?

Skrevet

Takk for svar. Kan jeg spørre om det var noe spesielt du så etter for å skille en god dagmamma fra en dårlig?

Skrevet

Spørr etter referanser. Se hvordan hjemmet er sikkerhetsmessig.

Skrevet

Jeg er generelt litt skeptisk av meg og ville aldri ha valgt dagmamma eller familiebarnehage (med bare en voksen) uten at jeg kjente dagmamma eller den ansatte i familiebarnehagen personlig.

Så jeg ville utentvil ha valgt barnehage.

Skrevet

Hadde aldrig brukt dagmamma med mindre hun/han var en nær venn av meg. Selv om man finner noen med gode referanser og som gir et posetivt inntrykk kan man ikke hvite hva som skjer innenfor husets fire vegger...

Hadde valgt barnehage. Småbarnsavdeling med 9 barn og tre voksne. Dette oppleves (i gode barnehager) som trykt og godt for barna, og barna får et pedagogisk tilbud.

Man risikerer heller ikke at dagmammen blir syk og bruker de sårt trengte sykt barn dagene på det.

mange fler argumenter for barnehage, men dårlig tid nå

Skrevet

Jeg råder deg til å velge familiebarnehage. Du får de samme fordelene som ved en dagmamma, men i tillegg får du et pedagogisk tilbud.

En familiebarnehage MÅ først bli godkjent av kommunen. De skal godkjenne hjemmet, personen og uteområdet. + at de har en førskolelærer som styrer det pedagogiske.

MYE sikrere enn en dagmamma. Og kommunen følger stadig opp familiebarnehagen for å sikre et godt tilbud.

Men like viktig; barnet har få personer å forholde seg til og i trygge hjemmekoselig miljøer.

Skrevet

Rettelse: personen blir ikke godkjent av kommunen, bare hjemmet.

Skrevet

Beklager å måtte rette deg. Men jeg driver familiebarnehage selv, og måtte gjennom et personlig møte med kommune (+ diverse personer) for å få kunne få startet. Slik er det de gjør det. :)

Skrevet

Familiebarnehager, søker man på de samtidig og på samme måte som barnehager? Eller er det sånn at man bare hører om de har plass selv?

Vi har søkt på kommunale barnehager her innen fristen, men jeg er litt skeptisk.. Er også skeptisk til dagmamma, da. Huff, nå som det blir aktuelt med barnehage så plager tanken på at hun ikke skal ha det bra når hun ikke er sammen med oss meg hele tiden.. Slipper ihvertfall å sende henne dit som1-åring da, men likevel.. Nesten så jeg vurderer å bli dagmamma selv for å være hjemme, he he.

Skrevet

Man søker på familiebarnehager på lik linje med kommunale barnehager og priate barnehager. Nettopp fordi vi blir godkjent på lik linje som de andre barnehagene.

Skrevet

Hvis valget sto mellom dagmamma og bhg, så hadde jeg uten tvil valgt bhg.

Skrevet

Jeg så først og fremst på hvordan hun håndterte barna og hvordan det var lagt opp i hjemmet hennes med tanke på barn. Hun jeg valgte hadde for eksempel barnesikring rundt omkring der jeg synes det virker naturlig å ha det (trapp, skarpe hjørner osv), en hage med leker og en del av stua hadde barnemøbler og masse fine leker i tre. Og dessuten et digert monster av en barnevogn med fersk gjørme på jula som tydet på at det var helt sant at hun tok ungene ut på rusletur når det var vær til det :-)

Så spurte jeg gjerne etter referanser og pratet med folk som hadde brukt dagmammaen før og spurte om sånt som om barnet hadde virket fornøyd, om de hadde vært fornøyde selv osv. Også må jeg innrømme at jeg også spurte om det hadde vært normalt med fravær fra dagmammaens side, og om de opplevde dem som pålitelige ... vet ikke om man strengt tatt har lov til å spørre om sånt, men jeg synes jo det er ganske viktig da.

Skrevet

Ok:-) Men hvis du ansetter noen, så kan du ansette hvem du vil?

Skrevet

Barnehager varierer jo i kvalitet de også da, den vi kunne ha valgt fant jeg ut at hadde veldig stort gjennomtrekk av ansatte, store barnegrupper også for de minste og høy frekvens av tilfeldige vikarer ... men sånt merker en jo raskt. Du kan jo besøke barnehagene du har søkt på sammen med barnet ditt også kan du forhøre deg litt med de som jobber der om hvor lenge de har jobbet ol og så kan du prate med foreldre som bruker barnehagen. Det er egentlig mye lettere å finne ut om en barnehage er bra enn om en dagmamma er det rett og slett fordi du har flere å spørre :-)

Skrevet

Ja, du beholder kontantstøtten med hvit dagmamma så sant hun ikke får statlig driftsstøtte (og jeg har aldri hørt om en dagmamma som får det)

Vi betaler knappe 5000 til dagmamma. Så vi slipper litt billigere unna med dagmamma enn bhg. (for i bhg hadde vi jo ikke fått kontantstøtten, i tillegg til en egenandle som er større enn det beløpet vi må legge til kontantstøtten)

Vår dagmamma passer bare lillemann og sitt eget barn. Men har fått innfrykk av at de fleste har 3-4 barn totalt.

Jeg synes dagmamma er det beste alternativet for de yngste. De får jevnaldrende lekekamerater. De er i mindre barnegrupper enn bhg, samt at de slipper dele uteområde med alle de andre barna i barnehagen. (få barn= oversikt og trygghet) Har bare en ny voksen å forholde seg til. Han være nok for en som bare er vant til å være hjemme med mamma og pappa. Når de blir større blir de mer robuste det blir lettere å forholde seg til flere voksen og barn

For de aller minste er trygghet og noen jevnaldrende (for det sosiale) det viktigste. Tror virkelig ikke de har så stort utbytte av det pedagogiske opplegget i bhg før de blir noen år.

Er enig i hun som var en runde å besøkte flere potensielle dagmammaer. Se på sikring av hjem, hvordan hun hånterer barna og hvordan hun kommuniserer med barnet ditt. Sjekk referanser og stol på magefølelsen, den lyger sjelden. For å si det sån har man dessverre heller ingen "garanti" ang personalet i bhg. Det er som regel mange assistenter og få førskolelærere. Assistentene har jo ikke mer formell kompetanse enn en dagmamma. Og de som har vært litt på dib har fått med seg litt forskjellige erfaringer ang personale i bhg. Så vil ikke kategorisk mene at personalet i bhg er tryggere enn dagmamma.

Men når det er sagt finnes jo ikke fasitsvar. Dagmamma er den ordnongen som passer best for oss. Andre foretrekker bhg. Du må nesten vurdere hva som passer best for dere og ikke minst barnet deres, er jo tross alt h*n som skal tilbringe store deler av dagen sin enten her eller der.

Skrevet

Jeg har valgt barnehage til gutten min, fordi jeg synes at det er det tryggeste, men han var også 19 mnd da han begynte. Det er mulig at jeg hadde valgt dagmamma/familiebarnehage dersom han hadde vært yngre.

Det jeg synes er tryggere med en barnehage, er at de som jobber der (iallefall noen av de) har en pedagogisk utdanning, som fører til at de som regel er mer bevisste på hvordan de oppdrar barna, og på hvilke signaler barna sender ut. Det er flere voksne på jobb, og man kan derfor være sikrere på at den voksne behandler barnet på en god måte. I tillegg må barnehagen følge en statlig plan for opplæringen, noe som gjør at du kan være mer sikker på at barnet ditt får den stimulien det behøver. De voksne kan også veldig mye om hvordan barn tillegner seg kunnskap, og er opplært til å være gode matematikk og norsklærere, noe som ofte kan gi barnet et forsprang når det begynner på skolen.

Vi har valgt en liten barnehage, med en aldersblandet barnegruppe, som gjør at sønnen vår kan lære mye av de største barna, når det kommer til kommunikasjon, samhandling, turtaking og så mye annet viktig. Han har noen å se opp til, og noen å lære av. I tillegg har han de små barna, som gjør at han må lære seg å ta hensyn og passe på mindre barn. Dette mener jeg er med på å utvikle empati, ansvarsfølelse, selvstendighet og selvfølelse hos barn.

I tillegg er det en fordel at det er flere barn å velge mellom, slik at sønnen vår har et reelt valg når det kommer til lekekamerater. Han trenger ikke å leke med barn han ikke kommer overens med, bare fordi det er det eneste alternativet, men han kan søke barn som har de samme interressene som ham, og dermed bygge gode vennskap og relasjoner med andre barn.

Vi har en rolig og tander gutt, og jeg ser tydelig at han velger å leke med de eldste jentene (født i 03) selv om han bare er tre år (født i 06).

De leker rollelek, mor far og barn, lager "mat" o.l. aktiviteter som passer ham. Dersom han har lyst til å leke med biler, eller sparkemotorsykler, oppsøker han guttene på sin egen alder.

Utviklingen til vår sønn har gått i en utrolig fart siden han begynte i barnehagen, og det er gøy å se alt han lærer der som han ikke hadde kommet til å lært hos en dagmamma. Han har snakket i fullstendige og gramatisk korrekte setninger siden han ble to år, han argumenterer for meningene sine, og er kjempeflink til å bruke språket sitt. Han ramser tall opp til 20, og TELLER gjenstander opp til 12. Han klarer også enkle regnestykker som 3-1, 5-2 o.s.v. (Altså, vi sier, vi HAR fem, og så tar vi bort to. Hvor mange blir det?)

Han spiller dataspill med de eldste barna, og han skriver bokstaver, samt kan de fleste bokstavene i alfabetet. Hvis jeg gir ham en enkel bokstav, som for eksempel "S", kan han nevne ord og navn som begynner på den bokstaven. Han kan også rime, og dele opp ord etter stavelser. Og han har ikke fylt tre år enda!

Jeg er ikke i tvil om at barnehagen har mye av æren for at han har blitt så flink som han har blitt, og jeg tviler på at en gjennomsnittlig dagmamma ville ha kunne gitt ham det samme utbyttet.

En super dagmamma, derimot...

Men hvordan kan man være sikker på at dagmammaen er god, da?

Dette er mine meninger, men nå har jeg jo bare hatt ham i barnehage, og det er jo fullt mulig at jeg hadde vært like fornøyd med en dagmamma:) Da hadde jeg kanskje verdsatt andre kvaliteter?

Vet ikke...

Hvis jeg hadde visst av verdens beste dagmamma, hadde jeg nok valgt å ha ham der til han ble 2-3 år, og så i barnehage, men jeg gjør ikke det;)

Lykke til med et viktig valg!

Skrevet

Jeg har valgt barnehage - føler meg mye tryggere med det - faglig utdannet personale - tar godt vare på barna mine. Men jeg kjenner ingen dagmammaer. Hvis jeg skulle ha brukt det - så ville det kun være aktuelt det første året - 1-2 år.

Skrevet

Jeg synes det er ganske vanvittig å benytte seg av dagmamma fremfor barnehage om man har tilbudet. Unntaket kan være om man kjenner vedkommende godt. Veldig, veldig godt.

I en barnehage vil man ha utdannet personale, pedagogisk grunnede aktiviteter og ikke minst flere voksen og dermed en slags internkontroll av hvordan barna har det.

Hos en dagmamma har du vanligvis en enkelt voksenperson uten pedagogisk bakgrunn og du vet shite om hvordan ungens dag egentlig er.

Du får forøvrig kontantstøtte for alt som ikke er offentlig støttet barnehageplass, selv om det er en anelse umoralsk å motta det om man har tilbudet og likevel ikke selv vil tilbringe tid med ungen. Pris varierer storlig, her i strøket snakker man stort sett 6-8000/mnd, på landet er det gjerne billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...