Gjest Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Ikke sivilforsvaret, men heimvernet en uke eller to hvert år ...
Dronningen! Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Nei, men min mann mistet meg til SF:o) Det er da vel ikke så mye å gjøre der så lenge man ikke er med i eliten?
litakine og Theodor Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 nei, han har fritak fra forsvaret - derimot ble jeg kalt inn nå rett over nyttår... regner med å slippe jeg da
VårSol :) Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2009 Han ble òg fritatt, men må i sivilforsvaret for å lære å slukke storbranner og lete etter savnde... Sånn de kan bli innkalt til ellers i året..
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Nei, men heimevernet her og. Noe sjit altså, men slipper unna å sove i telt nå da....
Dronningen! Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Da skal han sikkert inn i 3 uker på kurs + øvelse en gang i året. Også kan han jo bli utkalt til store ulykker, naturkatastrofer og oversvømmelser... Tror ikke du kommer til å "miste" han!
litakine og Theodor Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 han ble frikalt for sivilforsvaret også
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Hei! Jeg har jobbet i sivilforsvaret, og kan gi dere litt info på generelt grunnlag. Verneplikten i norge er egentlig 18 mnd, men forsvaret bruker kun 12 mnd. D.v.s at sivilforsvaret har 6 mnd igjen der de kan benytte personell de innklaller. Og de siste 6 mnd telles på antall dager man har tjenestegjort. D.v.s at man i utgangspunktet kan være der til man blir gammel. Når man blir fritatt tjeneste kommer ann på hvor god tilgang man har på nytt mannskap og hvor flink de er på kontoret til å jobbe med å få inn nye mannskaper. Mulige fritaksgrunner: Man blir satt opp i en gruppe som i utgangspunktet skal betjene et område som primærområde eks bergen, eller en hel kommune. Jobber man langt vekke og er lite tilstede i forhold til boadd, er det mulig å søke fritak, da det er lite sansynlig at man kan stille når de trenger deg. Alle kvinner under 35 år som ikke har små barn kan bli innkalt, men på deres lister står ikke dette oppført. Blir du innkalt og har små barn, ring å snakk med dem, så slipper du å stille på møte. Spesielle yrkesgrupper brann, politi - helsepersonell slipper grunnet de vil allerede være ute å gjøre en jobb når katastrofen inntrer og da kan ikke sivilforsvaret benytte dem som mannskap. Har dere spørsmål kan dere sende meg en personlig melding, så kan jeg svare så godt jeg kan. MVh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå