Elvegris Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Skal på ultralyd førstkommende onsdag for å avklare termin ifm kommende fostervannsdiagnostikk. Jeg er antagelig i 9. eller 10. svangerskapsuke (altså 8+noe eller 9+noe) når ultralyden tas. Noen som vet om jeg bør forberede meg på innvendig eller utvendig ultralyd? Har ikke tatt innvendig ultralyd før - er det veldig ubehaglig eller?
Mikkemafian Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Jeg vært på en del ultralyder nå... Så tidlig har jeg bare hatt innvendig. Hadde utendig i uke 11 en gang, men da tok han innvendig etterpå. Så være forberedt på at det kan bli innvendig, men jeg har også hørt om noen som har hatt utvendig i uke 8 og sett alt de skulle. Innvendig er litt ubehagelig, spesielt når de roter rundt for å finne riktig vinkel på bildene, men det går heeelt greit.
Elvegris Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2009 Hmm ja, høres ut som det er mest sannsynlig med utvendig da. Greit nok det, litt ubehag får jeg vel tåle Sikkert ikke mye verre enn å sette inn en spiral og sånt noe. Og sikkert bedre enn en fødsel, hehe. Spennende blir det uansett!
VinterSol+2 Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 hvis du klarer å slappe helt av, så er ikke innvendig ultralyd vondt, men du kan få litt ubehag, spesielt i etterkant. men ikke VONDT. mer som.. tja.. litt øm, kanskje? men regn med innvendig ja. de gjør som regel det frem til uke 11. (jeg har hatt utvendig så tidlig som uke 8 men jeg er veldig tynn, dessuten blir ikke bildene like nøyaktige)
Elvegris Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2009 Får puste dypt og satse på at det går greit. Husker at jeg følte meg litt mørbanket etter innsetting av spiral i sin tid, sikkert samme greia da. Blir nok innvendig ultralyd; jeg er ikke spesielt tynn Formålet er jo å tidsfeste termin eksakt, så er vel viktig med tydelige bilder sikkert.
VinterSol+2 Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 uten at jeg har satt inn spiral noen gang, så er det etter det jeg har skjønt ikke sammenlignbart en gang. det er ganske som en normal gynekologisk undersøkelse, egentlig. den proben de bruker kan minne om en lang, tynn dildo, og så blir du litt øm fordi de rører borti livmorhalsen innimellom. omtrent som om mannen støter litt for hardt under sex når du er gravid. lykke til!
Molait Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 hæ? Jeg har aldri hatt noe ubehag ved innvendig. De stikker den da ikke så langt inn. Er jo bare såvidt i åpningen. Er jo ikke kamera heller, er jo ultraLYD. Ikke merket noenting etterpå. Tatt flere ganger ved flere svangerskap. Innvendig viser gjerne mer og blir klarere bilder. Var på utvendig i uke 8 (blødninger) da så vi en liten sak med bankende hjerte. Ganske utydlige bilder. 2 uker senere var jeg på innvendig da så vi TO sprellende saker med bankende hjerter. Da sa de og at det ofte kan være vanskelig å oppdage "alle" på utvendig tidlig. Var på utvendig 1,5 uke senere og da fant han begge to (men han er jo spesialist og det var ikke han første+at de var større) men bildene var mye mer utydlige. Så så sett synes jeg innvendig er bedre jeg. De ser mer av hva de skal og jeg ser bedre selv på skjermen og:) Null ubehag og ingen av de jeg kjenner som har hatt innvendig har heller hatt ubehag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå