Gå til innhold

Folk klager over dårlig råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje de som tjener godt også har heftige studielån som skal betales?

Selv tjener jeg 22000 pluss barnetrygd og har sånn passe. Men med studielån som tilsvarer en utgift på 3000 pr. måned, og store utgifter til mat (matallergiker..), medisiner, barnehage og boutgifter blir det ikke så fantastisk mye igjen av lønna hver måned...

Man har ikke nødvendigvis superflott bil og stor hus for å ha store utgifter her, bil koster generelt ganske mye, bolig i byene likeså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du bør tenke litt før du antar at folk bor over evne?

Lån på 18.000 kan faktisk bestå av:

studielån 3000 hun+3000 han

Huslån 9000

Billån 3000

Dette er bare et eksempel, og tallene kan jo variere mye.

Boliglån på 7000 skal forresten godt gjøres om man bor i en større by i Norge i dag og kanskje har barn slik at behovet er noe større enn en liten leilighet... Ikke alle kan flytte ut av byen heller grunnet jobb (kanskje mye kveld eller annet?).

Vi har omtrent 20000 i brutto utgifter hus - som tilsvarer 18000 netto, og leier ut nede for 7500 pr. måned. Har selv valgt høye avdrag for å raskere betale ned fordi vi kan, da dette lønner seg for oss økonomisk på sikt!

Man får høyere utgifter til bolig og bil om man øker avdragene, som du kanskje opplever som å leve over evne eller ha veldig høye kostnader. Men vet du hva - det er de som trekker lånene over lengst mulig antall år som betaler mest på sine lån sammenlagt og derfor trekker det minste strået!

Hilsen økonomen

Skrevet

Har du vurdert å ta deg en jobb?

Skrevet

Slik ser vår økonomi ut

Netto inntekt mann: 30 000

Netto inntekt meg: 26 000

Samlet 56 000 netto pr mnd

Boliglån: 28 000 pr mnd (betaler 4000 i "ekstra" avdrag pr mnd)

Forsikring: 1 000 kr pr mnd

Komm avgifter: 1100 pr mnd

Strøm: 2 000 pr mnd

Mobil: dekket av arb.giver

Internett: dekket av arb giver

2 stk nyere biler: gjeldfri

hytte: gjeldfri

Om man er fattig eller rik..? alt er relativt sier nå jeg...

Skrevet

Vi er ganske nøysomme og har bestandig hatt greit med penger til tross for forholdsvis lave lønninger, men denne måneden syns jeg er vanskelig. Godt vi hadde litt i reserve nå ja!

2x årsavgift (må ha to biler for å komme oss på jobb pga bosted!)

forsikring, strøm, telefon, off.avgift, huslån + div. småregninger.

Denne gangen er regningsbunken på ca. 33.000. I tillegg kommer mat og bensin. :-o

Skrevet

Lønn: 330 000,- x 2 =660 000,-

Barnetrygd for to.

ingen kontantstøtte.

Har bil lån og boliglån. studielån x 2

mener selv vi har helt grei økonomi vertken dårlig eller god råd. men ja hadde vert godt med litt ekstra men slik er det ikke. vi greier oss bra og har stort sett til det vi trenger og litt kos.

har levd for 240 000 i flere år og det gikk men ja det var trangt. og vanskelig. deilig og være ferdigmed det.

Skrevet

Utbetalt 14000. Et barn og er alene. Jeg klarer meg, sparer bittelitt, men har ikke råd til bil eller noe luksus. Klær arves, leker arves... Og vi klarer oss, altså. Skulle gjerne eid min egen leilighet, men utover det savner jeg ingenting. Leter etter en bedre betalt jobb, for det hadde vært fint å kunne gjort noe utenom det vanlige for en gangs skyld...

Skrevet

Anonym 00:13

Var den til 00:49?

Så nei, jeg har ikke tenkt å få meg jobb i de to månedene jeg har ferie. Den ene måneden går til mulig flytting til en annen kant av landet, og den andre måneden skal gå til å bare være hjemme med datteren min siden at jeg har jobba ræva av meg på skole.

Skrevet

35.000 i mnd. utbet. (begge)

8000kr. i huslån

2500kr. i billån

2000kr. i studielån

1100kr. fellesutg.

= 21.400,-

Likevel sitter jeg igjen med mellom 3-5 tusen kr. i mnd etter at regningene er betalt.. .... Er jo alltids forsikring på bil, strøm, osv. som må betales også...

hmm.. lurer på hva samboeren min sitter igjen med....

Skrevet

Lønn fra begge (netto): ca 53 000kr

Barnetrygd: ca 3000 kr

Totalt: 55 000 kr

Jeg anser oss for å være verken rik eller fattig i dette landet, tror vi ligger rettover gjennomsnittet, men ikke mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...