kulemagen Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Fødte for 1,5 år siden og fikk da en totalruptur grad 3. Gått ganske bra, men nå termin igjen juni og veldig i tvil om jeg tar sjansen på en fødsel til... Skal til samtale mandag og diskutere det med gynekolog, men til syvende og sist er det jo mitt eget valg - tror nok indikasjonen er grei nok. Er jo ikke noen drømmeløsning med keisersnitt heller (jobber på operasjonsstue selv) men orker ikke tanken på ødelagte lukkemuskler, alt kan ikke fikses i ettertid gitt... Noen i samme situasjon?
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Er jo ikk helt det samme, men har et valg jeg tviler enormt på jeg og... Har 2 fødsler bak meg... Den siste var ikke noe særlig. For stort barn som satt fast, osv. Denne gangen får jeg lov til å ta keisersnitt om jeg vil. Meeeen... Jeg har kommet meg så raskt etter de vaginale fødslene, og er skikkelig redd for å bli "pleie"pasient ved et ks. Har tross alt 2 små barn hjemme fra før av som trenger mammaen sin... Har også fått tilbud om å bli strippet fra uke 38, slik at dette barnet ikke blir så stort, og at jeg kommer igang litt raskere. Har nå gått 33 uker av svangerskapet, og kjenner absolutt ingen glede over babyen i magen.. rett og slett fordi jeg er så redd!
Gjest leelu25 - ks 26.mars :) Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Uff, ikke noe hyggelig opplevelse du har bak deg da. Jeg har en gutt på 2 år og når jeg fødte han lå jeg i tre døgn med rier, før det endte i hastekeisersnitt, livløs gutt som kom seg fort men fikk infeksjon og måtte på barneintensiv i 8 døgn vekk fra meg. Jeg ble i tillegg sjuk av utmattelse og lå med feber i 41 et par døgn. Måtte også bruke rullestol de første dagene pga. jeg var så medtatt.. denne gang har jeg gått maange runder med meg selv om jeg skulle tørre å prøve en vaginal fødsel eller gå for et keisersnitt, og for folk som ikke har dårlige erfaringer bak seg kan kanskje keisersnitt virke som en "enkel" utvei, noe det absolutt ikke er. Jeg trøster meg med at det planlagte keisersnittet jeg nå skal ha om 15 dager umulig kan gi meg større plager enn etter hastesnittet jeg hadde sist. Du må nesten vurdere selv om du TØR å risikere en ny ruptur, for jeg vet mange med ruptur grad 3 faktisk har fått anbefalt snitt ved nye graviditeter. Selv har jeg vært plaga frem og tilbake i valget mitt, men er nå 110% sikker på at vi har valgt rett. Denne gang BLIR det en fin opplevelse og vi får en FRISK baby som vi kan ha sammen med oss på barsel og jeg krysser fingrene for at jeg kommer meg fort etterpå!!! ) Du er ikke feig om du velger ks!! Ønsker deg masse lykke til
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har hatt samme opplevelse som deg. Fikk en sønn for 7 år siden, og fikk vel da en totalruptur grad 3 eller 4... Husker ikke helt, men endetarmsmuskelen min ble i vært fall revet over.... Så denne gangen var jeg også veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre, og har etter mange samtaler med jordmor på sykehuset kommet fram til keisersnitt. Fikk selv velge hva jeg ville gå for. Men som du sier; ikke alt kan fikses i ettertid. Synes ikke keisersnitt er en enkel løsning, men bedre det enn lekkasjeproblemer resten av livet... Selvfølgelig kan alt bli helt annerledes denne gangen, men det vet man jo aldri! Lykke til!
Gullkornet! Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Hei! Fødte mitt første barn i juni 2001, og fikk også spichterruptur av 3.grad. Tok litt tid å komme seg, men har gått fint. Fødte nr.2 i 2005 og fikk kun få små rifter i mellomkjøttet. Jordmor var 2.gang veldig oppmerksom når fødselen av hodet nærmet seg, slik at det ikke gikk alt for fort, men skjedde under kontrollerte former. Venter nå nr.3 i april og har fått skrevet i papirene mine at jordmor igjen skal være oppmerksom-så nå gleder jeg meg bare. Lykke til!
ingrid73 Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har hatt et keisersnitt tidligere og skal ha nå snart igjen. Synes det var en fin opplevelse forrige gang, jeg hadde ingen komplikasjoner og alt gikk fint. Var oppe og gikk morgenen etter og hadde lite vondt. For meg høres det ut som et keisersnitt er et mye bedre alternativ enn det dere har opplevd, i hvert fall med tanke på at man kanskje vil ha plager resten av livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå