to+to er fire Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg skal holde barnebursdag på fredag og da kommer det en med søliaki. Er det stor forskjell på å bake glutenfri og vanlig sjokoladekake? Hva skjer hvis jeg bruker min vanlige oppskrift og bare bytter ut hvetemelet med glutenfritt mel? Blir det helt feil? Det høres jo ut til å være for enkelt til å være sant...
Musemor med tre søte små Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Hei Dersom man bytter ut vanlig mel med glutenfrittmel får man veldig ofte problemer med heving og den kan bli litt "tung", men smake det samme. Det sa iallefall er kamerat av meg som har søliaki. De gangene han er på besøk pleier jeg å ta en tur innom en av de store Ica butikkene da de pleier å ha endel "ferdig pakker" med glutenfrie brød, bakevarer og kaker som man kun tilsetter vann. Mener de også har sjokoladekake, men ikke 100% sikker.
herka Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Toro sin langpanne sjokoladekake er glutenfri. Det samme er muffins fra Toro:)
Dronning Sånnja Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Det er bare å bytte ut hvetemel med glutenfritt mel. Fungerer supert. Men det er verre med gjaerbakst. Her i Sverige som jeg bor heter det glutenfrie melet Semper mix, jeg vet ikke hva det heter i Norge. Spör deg frem. Lykke til!!
Gjest Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Det er fortsatt hvete den toro kaken er lagd av... de har bare fjernet glutenet på en eller annen måte. Faren min med cøliaki kan ikke ha den. Hva med å lage gele? Popcorn etc. Sønnen vår med melke allergi godtar å ikke spise kake i bursdager så lenge det er andre ting der for han Selvsagt hyggelig med kake, men han bryr seg virkelig ikke Kjempehyggelig om du baker en uten hvete da Jeg som mamma syntes alltid det er rørende at folk tar hensyn, men forventer det virkelig ikke!
It's all about me Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Toro sin langpsnnr og muffins er glutenfrie, de er laget av glutenfritt mel og ikke hvete som Indiska sier over her. Men det kan være hvetestivelse i den, over 99% av de med cøliaki kan spise det. Så med mindre foreldrene til den med cøliaki har sakt noe er dette ganske sikkert greit. Det er bare en bitteliten uheldig kjerne som også reagerer på hvetestivelse. Oppskrifter som er en røre og ikke deig kan fint bytte ut hvetemal med glutenfritt mel. Det er gjærdeig som er det store problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå