Gå til innhold

Om man ikke rører babyen sin, dør den da???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det har skjedd? Men er det virkelig mulig at en baby dør fordi den ikke får nærhet?

Noen med eksempler på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan dø av det. deler av hjernen blir ikke utviklet. på noen barnehjem der barna får lite kontakt blir de tilbakestående

Skrevet

http://www.hjemmemamma.com/xaryaia/?p=120

Dette beskriver litt av det du lurer på.

Selv har jeg ei venninne som den dag i dag sliter med seg selv pga lengre kuvøseopphold som fortidlig nyfødt. Den gang var det ingen som tok mye i kuvøsebarna.

Skrevet

Ja. Berøring er like viktig som mat.

Historie fra gammel tid, som er sann:

Et barnehjem i østeuropa reagerte på at babyene som lå i sprinkelsengen ved døren alltid virket så friske og raske i forhold til de andre babyene. De fikk like (lite) mye stimulering som de andre babyene, men disse som lå på denne bestemte plassen døde aldri. Etterhvert fant de grunnen, vaskehjelpen satt alltid på en krakk ved døren når hun spiste matpakken sin, hadda hånden inni sengen, koset og strøk og snakket med babyene.

Skrevet

Huff... er så fælt... husker fremdeles bilder på nyhetene fra barnehjem i Romania... stakkars små uskyldige barn *får vondt i hjertet*

Skrevet

Husker at jeg leste en aftenpost artikkel om en mann født i 80 der de gjorde det eksprimentet. Han betegnet seg selv som en helt vanlig gutt i dag (Tre år siden ca.) Tror han studerte psykologi.

Skrevet

Når jeg studerte så fortalte en av lærene vår om ett ekspriment i usa tror om ett eneeggetvilling par som ble delt ved fødsel. Den ene fikk masse omsorg og kjærlighet, og den andre ble satt bort i ett hjørne med bare det nødvendigste av mat og stell.

Den som hadde det bra vokste og trivdes den andre ble apatisk og vokste ikke som sen skulle, husker ikke om den døde eller ikke.

Dette er vist dokumentet med en film, men de hadde sluttet å vise den på høyskolen i oslo.

Skrevet

Mennesker må ha omsorg for å leve. Det trodde jeg alle visste. Vi kan OVERleve uten. Men ikke leve.

Skrevet

Det stemmer ikke helt. Det var psykolog Arild Karlsen som gjorde forsøk på sitt eget barn, men det var ikke slik at han ikke ble tatt på og fikk hud mot hud kontakt. Hvis noen er interessert så er linken til eksperimentet her:

http://home.no.net/gladmann/bfsrom.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...