lure Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Er helt blank på dette, men jenta mi må jo få kake på bursdagen sin. Har kikket lit rundt på nett men finner ikke noe som høres godt ut. Håper noen her inne har en god oppskrift, gjerne sjokoladekake.... Takk
Yo&La+spire Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Kan hun ikke spise det samme som alle andre? Trodde det var i "gamle dager" man hadde egne kaker til diabetikere....
lure Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2009 Er vanskelig og styre insuline hennes, helt ny i gamet. men på bursdagen vi jeg at hun kan spise det hun vil uten og stå med måleaparatet parat etter 2 biter av kakestykket. Vi må passe mye på maten så "gamle dager" er vist ikke så gammelt alikavel fant jeg ut Det ligger mange oppskrifter på nett, men hvem er faktisk gode ? Er ikke helt inne i kakebaking hehe
Gjest Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Hei, de jeg kjenner med barn med diabetes lager ikke kaker o.l. med dia-sukker eller andre søtningsstoffer. Man skal ikke nødvendigvis gjøre slik som i gamle dager, men på bursdagen ror jeg hun fint kan spise vanlig kake. Server kake etter mat (hvis dere skal servere mat). Dere må jo uansett måle henne før måltidet. Sett litt mere insulin enn dere gjør til middag. Om hun blir høy en gang i blandt spiller det ingen trille. Hun kommer nok til å være rimelig aktiv i sin egen bursdag:)
lure Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2009 hehe tviler ikke på aktivitetsnivået nei. Når ting stabiliserer seg litt vil det nokk gå helt greit. Litt usikker jeg da, alt er helt nytt.
Gjest Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Skjønner godt at du er usikker jeg. Med tiden vil det bli enklere:)
"Frostpinnen" Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 Hva med å lage vannbakels og så fyller du den med vaniljekrem. Jeg lagde det til barnedåpen her i huset da det er flere i familien med diabetes. pisket krem og smakte til med kunstig sukker og vaniljefrø. Kan jo bruke vaniljesukker istedenfor, også smør på dia syltetøy før du fyller.
Kjukka Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Heisann du! Jeg har hatt diabetes i godt og vel 20 år nå! Og det du kan gjøre, er å måle blodsukkeret før hun får mat (regner med at dere skal gi pølse/pizza ol.), og sette litt mer enn dere gjør til vanlig pga. kakene/godteriet. Så måler du blodsukkeret to timer etter matinntak! Er det for høyt, så setter du bare en justeringsdose! Og om hun har høyt blodsukker, så er ikke det farlig en gang...!
lure Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 11. mars 2009 Ok takk, litt roligere nå. Så da blir det vanlig kake da og sette litt mere, men en liten justering hvis det trengs. Vannbakels hørtes foresten veldig godt ut, passer bra til "voksen bursdagen".
Yo&La+spire Skrevet 11. mars 2009 #11 Skrevet 11. mars 2009 Skjønner at det er vanskeligere visst en er "ny i gamet" ja, men tror nok det går bra med litt justering av insulindosen ja;) En skal jo lære seg å takle uregelmessigheter som barnebursdag også Eg har selv diabetes og har jobbet endel med barn som har det, men aldri har vi laget "dia-kake";) Fokuset har alltid vert på at barna skal kunne spise det samme som alle andre, men må lære seg å justere insulinet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå