Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Jeg er fra 2.tri) er 26+5 i dag, var hos jordmor i går og jeg ligger ikke bare over den røde stripa, men også over det grønne feltet i symfyse fundus-mål. Nå vet jeg at min mor bar alle oss 4 søskena veldig høyt så det kan jo være jeg bærer høyt, men jordmor mente hun kunne kjenne at ungen var stor, vi er henvist til ny ultralyd i uke 30 ca. jeg sa ikke noe til jordmor om at min mor "bar ungene høyt" synest en ekstra ultralyd bare er bonus!! MEN hvordan kan hun si at ugen er stor!? Hun kjenner jo ikke hva som unge inni der enda, altså, jeg kjenner jo hvor hodet er og d sparker jo så jeg kjenner jo hvor føttene er osv, men fatter ikke på hvilket grunnlag hun uttaler seg!? de klarer jo ikke å kjenne leiet til baby enda heller....magen derrimot mener hun er ganske liten.......HMMM...og jeg har lagt på meg 4 kilo til nå.... tror det er ganske normalt i uke 27. Noen som har/hadde høye SF-mål? fikk dere unge på 7 kilo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun klarer nok å kjenne barnet der inne. Jeg klarte det på meg selv ganske tidlig. Med hennes erfaring, og alle de hun har klemt og kjent på, så vil hun kanskje kunne gjenkjenne om din er stor eller liten ifht uken du er i. Det er også godt mulig at hun _kan_ kjenne om hodet ligger den ene eller den andre veien, men at det ennå er altfor tidlig å bry seg noe om det siden de snur seg mye ennå. Oom hun kjenner hele barnet, så spiller det jo heller ingen rolle om hodet er opp eller ned. Blir jo like lang ;-)

Jeg ville nok ikke bekymret meg så mye for om barnet er stort eller ikke. Det er stort sett genene som avgjør dette, og lite du kan gjøre fra eller til, faktisk. Jeg har lagt på meg snart 20 kilo (er i min 40. uke), men Junior her er liten. Andre legger knapt på seg og får større barn. Stort sett de eneste som får ekstra store barn, er de med diabetes. Vi friske klarer å regulere blodsukkeret såpass bra at vi ikke får "sukkerbarn".

Det er jo heller ikke vekten det kommer an på, men hodestørrelsen ;-)

Skrevet

Disse jordmødrene tar OFTE feil når de gjetter slik, det er ganske ofte man tar feil på UL også. Kjenner flere som har fått vite at de skal føde barn på 5 kg, å så har de fått barn på 3,7 - 4 kg. Så du kan helt sikkert ta det med en klype salt.

Men er jo fint med en ekstra skjekk når man har en slik mistanke.

Jeg lå også over det grønne området sist, å fikk en baby på ca 3,5 kg.

Skrevet

Hei på deg.

Jeg måtte ha gul post it lapp jeg, for å få plass til krysset (som altså sprengte hele skjemaet med SF-mål (ganske komisk da ha ha).

Ut kom en lang stilk på 54 cm og 3180 g.

Med nr to lå jeg også laaaangt over det skraverte feltet hele tiden, ut kom en snelle på 49 cm og 3860 g.

Begge gangene ble jeg sendt på ekstra UL fordi jordmor trodde det var stoor baby på gang.

Denne gangen blir målene garantert sprengt og antall kilo baby ca fordoblet (håper de blir litt mindre da) men det er ikke helt sammenlignbart da, når det kommer to på en gang :):):)

Skrevet

Takk for svar!! Ja jeg spurte både lege og jordmor om dette med genetiske forklaringer og slikt, legen sier at det slettes ikke er vanlig og ligne på sin mor i svangerskapet, så jeg skulle ikke sammenligne meg med henne.... det var i forhold til at min mor har gått over 14 dager med alle mann!! Men så sa legen også at det var vanlig og få barn som var i samme vektklasse som en selv og barnefar var..... hvis jeg skal tenke logisk, så tror jeg det er like vanlig og få et barn utenfor sin egen fødselsvekt, jeg var 3700 og min kjære 3300..... da mente hun vi ville få et barn på noe inni der..... hm!? ja ja... ikke lett å vite... jordmoren min mente derimot det var ganske vanlig og "arve" mors svangerskapskjennetegn.... Mamma bar alle barna høyt, og hadde samma unormale SF-mål som meg, vi er alle 4 søskena 3500-3500 og dette 14 dager over termin....dette vil jeg ikke si er spesiellt stort...ganske gjennomsnittlig tror jeg. Så mente jordmor også at det var vanlig og få et barn som kroppen var i stand til å føde, det høres jo logisk ut egentlig, men noen har jo veldig smalt bekken og det vil jo ikke si at de derfor får babyer som passer til bekkent!? nei nei, what evver, jeg tror ikke det er noe vits i å spekulere i d heletatt, men reagere egentlig mest på at leger og jordmødre gir uttrykk for å ha kunnskap om ting som er SÅ håpløst å ha noe svar på!! Det blir jo d samme som at en prest forteller deg hvordan der er å dø på en måte.....de har jo jobbet med temaet død i 20 år, men kan fortsatt ikke forklare hvordan folk reagere, hva det innebærer, hvem som takler å miste noen eller ikke, eller hva som skjer når man dør...... jeg tror fenomener som skjer før fødsel og etter død er et felt vi bare skal være ydmyke over og få være en del av og akseptere at NOE får vi faktisk ikke noe svar på!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...