Gå til innhold

Laktoseintoleranse, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle,

Noen her med spedbarn som har laktoseintoleranse?

Tulla mi på 2 mnd er akkurat begynt å prøve ut Nutramigen for å se om dette kan hjelpe henne.

Har hele tiden kavet veldig ved puppen, og er tydelig plaget. Gulper veldig, til tider oppkast og sprutgulper. Kan velte ut av henne. Er veldig utilfreds etter måltidene, (og helt til neste måltid, men blir bedre dess lenger det har gått siden mat) og sover minimalt. Sover noenlunde på nattestid, men ikke rart når hun er oppe 12-16 timer i strekk.

Noen andre med samme problemstilling? Hvor raskt kan vi forvente en endring på barnet når det starter opp med Nutramigen, dersom det er laktoseintolerant? Jenta mi er nå 2 mnd og har vært plaget helt siden fødselen stakkar. Har et håp om at det kan være laktoseintoleranse slik at hun kan få en bedre hverdag med den nye mm erstatningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kokko i luken(",)

ammer du fortsatt?

om du gjör det hadde det vär bedre og amme henne oftere og mindre...å vär super nöye at hun har rapet......

mine barn hadde laktosei... men de ble ammet 24 mnd begge to ..

vi har mye allergi i familien og vi slet masse når andre skulle ha dem for der sto spruten ut om de fikk noe tillegg....

men vi prövde helt andre ting... geite melk og soya...og så klart nutrami...

de reagerte på alt og eneste som hjalp var og pumpe og väre ku.... desverre..

blir dere fulgt opp av leger??

det ble mine små ...

de hadde ozo kolikk og vi brukte kiropraktor...

du ble vel stakkar enda mere forvirret ovar mitt svar...

mine har vokst i fra seg dette så det finnes håp...

lykke til ...

klem(",)

Skrevet

Min datter har laktoseintoleranse, men vi merket det ikke før hun begynte med grøt (med tørrmelk). Det skal gå helt fint å amme/gi morsmelk, men hun har kanskje fått bare erstatning? Om hun har fått morsmelkerstatning er det visstnok mye laktose i denne, og da er det jo ikke så rart om hun reagerer kraftig, men det kan jo som cili73 skrev være andre ting også. Får dere god oppfølging fra helsestasjon/leger? Da vi gikk over til laktosefri kost og Nutramigen merket vi nesten umiddelbar bedring. Håper babyen og dere får det bedre snart, lykke til!

Skrevet

Vår gutt (nå snart 3 år og kvitt alt:) hadde ekstrem laktoseintoleranse når han var spedbarn, som endte med sykehusinnleggelse ved 4 mnd.

Viktig: så og si INGEN spedbarn har laktoseintoleranse i seg selv, det sier jo seg selv- de ville jo blitt utsultet/ dødd i naturen siden de tross alt skal overleve på morsmelk de første mnd. Så, om barnet ditt faktisk har laktoseintoleranse skyldes det at tarmen er midlertidig irritert pga et eller annet. Har dere fått positiv laktosetest i avføringen til barnet? Husk at disse testene ofte er positive uten at det har noe å si, de fleste barn har litt uspaltet laktose i avføringen. Mener at den må være over 5 for at det skal være "alvorlig".

Som regel skyldes midlertidig laktoseintoleranse melkeallergi, dvs at snella reagerer på kumelksprotein i din morsmelk, eller i mme hun har fått. Hun må holdes heeelt melkefri i 10 d- 3 uker for at dere skal se bedring, ettersom tarmen må få lege seg. Husk: nutramigen er ikke helt fri for kumelksprotein, selv den inneholder spor etter helt melkeprotein som ikke er helt spaltet... Ps to: profylac (soya) reagerer 20 % av de som er melkeallergikere på.

Andre årsaker til midlertidig lakt.int. kan være tarminfeksjon eller annen irritasjon på tarm, men det er jo mindre sannsynlig.

Det er jo ikke sikkert at datteren din reagerer på kumelksprot. men det er hyppigste årsak. Hvis du ammer enda og vil teste ut om det er melkeallergi: husk at du må holde deg vekke fra alt med spor av melk, dvs smør, brød m margarin, myse, myseprotein, osv osv. Men det går ann! Jeg kuttet egg og soya i tillegg, og holdt meg borte fra det i 2 år til han vokste det av seg i høst, ammer gutten min enda;) Holdt meg og borte fra alt med spor av egg og soya, da vi aldri fant helt ut hva tassen vår reagerte på. Morsmelk er vist å være det beste for irriterte tarmer som har fått seg en kilevink i starten.

Det stemmer ikke som skrevet ovenfor at du bør amme hyppig og lite om hun har laktoseint.: omvendt er riktig. Formelka er tørsteslukkende "vann" med masse laktose og uten fett, mens bakmelka er fet melk. Hvis du gir ofte, og spesielt hvis du bytter pupp hver gang, vil barnet bare få i seg vann+ masse sukker, og lite fett. Det går dermed fort gjennom tarmen, og barnet får lite næring, og masse laktose. Hvis hun får hele puppen, med fet bakmelk, går maten sakte gjennom tarmen, og hun får mye næring fra fettet og lite fra laktosen. Barn med vondt i magen vil jo ofte ha pupp hyppig, for trøst, men forsøk å hold deg til amming hver 2/3-time og gi ihvertfall på samme pupp helt til den er tom, eller gi på samme pupp til neste måltid. Husk også at du må tømme brystene for å stimulere økning, om du vil fortsette å amme er det lurt å passe godt på ammingen, nå som hun blir 2-3-4 mnd kan du fint få puppenekt om du gir flaske, spes om du da får lite melk i tillegg pga lite økedøgn.

Jeg ga kerutabs før amming når det var på det verste fordi jeg var desperat (laktase, dvs enzymet som spalter laktose i tablettform), jeg fikk legen på gastro sin godkjenning, det skulle være null fare med det, men om det funket og om det er noe å anbefale vet ikke jeg. Kjøpes på apoteket, knuste de på skje og ga med mm i sprøyte i munnviken eller med skje.

Husk: tarmen går seg til ila kort tid selv om du ammer, hvis du bare finner årsaken til problemet.

For å komplisere det litt, med mindre du har fått diagnostisert snella med lakt.int kan det jo være andre ting og. Har hun blitt testet for refluks? Gulper hun? Svelger, kaver i søvne? sover med nakken i ekstrem dragning bakover? våkner hyppig? tving til en pH-måling om flere av disse punktene stemmer. Hun kan ha silent refluks, dvs refluks uten gulping, vår hadde det, hadde 144 sure oppstøt i døgnet selv om han aldri gulpet. Melkeallergikere har ofte refluks til du kutter ut melk.

Hvordan var fødselen? epidural? tang/ vakum/ sugekopp? Hvordan ligger hodet når hun ligger flatt på rygg? Til siden el rett frem? om i bananform til siden: få time hos manuellterapeut el osteopat, hun kan ha en sjevstilling etter tid i magen el fødsel, som slår seg ut på magen. Les om KISS, menes at mange barn har det i dag pga ikke-naturlige fødsler.

Bleier? Hvordan ser de ut? nå må jeg gå, men kort om vår historie: vår fikk mer og mer hyppig avføring, var urolig og kavte mye med puppen, men ville allikevel ha hele tiden, ble bare en hel haug med tulleamminger. Var ofte til legen, men de mente det var vanlig kolikk. Prøvde å kutte ut melk mange ganger, men var fortsatt urolig (jeg visste ikke at jeg måtte kutte ut ALT av melkeprod., så spiste litt her og litt der selv om jeg kuttet ut melk, pluss man har melkeprotein i mm i opptil 10 dager etter at man har kuttet det ut i kosten. I tillegg hadde vår gutt vanlig kolikk i tillegg, som gjorde at han var urolig selv om vi kuttet melk), og dette ble bare verre og verre. Fikk grønne, skummende bleier på slutten, og så blod i bleiene ved 4 mnd. Ble da innlagt, og de så lesjoner i tarm og postiv laktosetest. Fikk fortsette å amme, men når han ble verre måtte vi gi mme i to dager.

Fikk så et barn med puppenekt etterpå, da var han blitt vant til flasken, pluss forsto etterhvert at pupp= vondt i magen. Så ammet han i søvne i et halvt år, men det er en annen historie.

Send meg PM om det er noe du lurer på, du kan jo evnt ta kontakt på telefon og, som du hører har vi gått noen turer i skogen med dette. Og husk: ikke stol på fastlegen eller andre helsepers. for en hver pris, jeg måtte flere ganger krangle så busta føyk fordi de rett og slett ikke hadde peiling på dette og ga hinsides råd og anbefalinger. Du finner masse info på nettet om du vil lese. Ikke gi deg om du vet barnet ditt trenger oppføling, krev å bli lagt inn!

Og du, skaff deg et bæresjal, se tettinntil.no. Hva som helst, kjøp gjerne et elastisk sjal, enkelt å knytte. Eller ringslynge, hotsling, mei tai, hva som helst men ikke babybjørn. Helst sjal mener jeg, du får snella helt inntil deg, det roer de ned. Kjøp gjerne brukt på forumet jeg skrev. Er superenkelt å knytte, og det vil gjøre underverker for barnet ditt. Gå deg en lang tur med knøttet på magen hver dag, så får dere pause begge to :)

Lykke til!

Skrevet

Det der hørtes kjent ut. Gutten min fikk diagnose Refluks og laktoseintoleranse. Be dem sjekke ut Refluks og! :)

Skrevet

Så nå du skrev at hun gulper masse. Gå til en manuellterapeut og. Det er vanlig at de gulper i denne alderen, men ikke sprutgulp, og ikke i komb. med alt det andre.

Hev sengeenden med telefonkataloger slik at hun ligger med hode høyt. Bær i sjal etter måltider.

Skrevet

april_06: Får ikke sendt deg en pm, så sender her:

Hei, Tuusen takk for langt svar.

Her var det mye å tenke på/ta tak i.

Her er vår historie.

Jenta mi har kavet og rotet ved puppen siden de første ukene etter fødselen. Vet ikke om det var fordi hun plutselig fikk mer melk el hva. Etterhvert begynte hun å gulpe mer og mer og om natten var det et mareritt. Når hun sov lå hun bare å kavet og veivet med armene. I begynnelsen kunne hun slappe av i armkroken min, men nå er hun forferdelig urolig og klarer ikke å slappe av. Hun kvepper av de minste lyder, slår ut med armene og begynner å gråte. Hele dagen går med til bæring og klesskifte. Setter henne i vippestol en stund hvor det oftest flommer over og renner ned mellom kragen og nye klesskift. Virker som hun blir bedre dess lenger det har gått siden mat. Hun får heller ikke sove på dagtid, tar kanskje en powernap på 10 min så er hun lys våken igjen. Heldigvis sover hun litt om natten, som regel godt den første økten på en 3-4 timer om jeg er heldig, den andre kanskje 2 timer, men da veldig rotete.

En tid ble det så ille med gulpingen at hun ble innlagt på Barneklinikken i Bergen, de tok ultralyd og utelukket feil på lukkemuskelen ned mot tolvfingertarmen. De mente da at hun måtte ha refluks og satte henne på medisiner. Disse synes jeg ikke hjelper i det hele tatt, hun er nesten mer urolig nå enn på sykehuset. Jeg skulle også kutte ut alt av melkeprodukter, men kun de rene melkeproduktene som ren melk og diverse for å se om dette hjalp.

En uke etter vi kom ut fra Barneklinikken dro vi til Osteopat, for vi hadde hørt at de kanskje kunne hjelpe. Han fant mange punkter i kroppen hennes som var høy spenning i. Nakke, bekken, mellomgulv osv. Til sammen 9 punkter. Han mente at hun hadde forhøyet spenning blant annet rundt den nedre lukkemuskelen, men dette hadde gått bort til behandling nr. 2. Vi syntes hun ble litt bedre, men ble så verre igjen. Tok derfor en ny tur til Osteopat som konstaterte at 8 av de 9 spenningene han fant var blitt borte. Et viktig punkt i nakken og et nytt et i mellomgulvet var der fortsatt og han behandlet henne på nytt. Etter dette ble hun mye verre igjen. Hun legger godt på seg, men er veldig urolig, sover lite og har generellt dårlig trivsel. Spesiellt etter måltidene er hun veldig urolig. For en ukes tid siden spiste jeg tilfeldigvis en melkesjokolade. Det hadde da gått 4 uker siden vi var på sykehuset, og jeg kunne da teste ut melkeprodukter igjen. Sjokolade var kanskje feil produkt å teste, men sånn var det nå. Om kvelden spydde lisjejenta som en gris og samme dagen etter. Jeg kuttet da ut alt med spor av melkeprodukter, og jeg syntes hun ble litt bedre etter hvert måltid. Men så 3 dagen kastet hun opp noe voldsomt igjen. Kan de plutselig bli verre igjen om det er melkeproteinet de reagerer på, så lenge det fortsatt er i kroppen? (Selv om mengdene blir mindre??)Fikk beskjed av legen min at om det ikke var bedring etter 2-3 dager uten alt av melkeprodukter, så var det ikke melkeproteinallergi. Hun ville derfor vi skulle teste ut Nutramigon en uke, og vi ville da se raskt bedring sa hun. Etter første måltid synes jeg vi så bedring med en gang. Hun gulpet, men hun roet seg mer ned, men det kan jo vere synsbedrag. Jeg klamrer meg til alt det er håp i og føler på en måte jeg fortrenger at det er refluks hun har.

Hun sov kjempegodt om natten, og også i natt sov hun fra 10.30 til 05.30. Det er vel gjerne fordi denne melken metter bedre??

Men synes hun gulper alldeles forferdelig enda. Rekker ikke å kle på henne ny body før den er våt også og så er det påan igjen.

Nå pumper jeg meg med manuell pumpe og koker mellom hver pumping noe som kan vere vanskelig nok med en baby som må passes på hele tiden. I tillegg er jeg alene for øyelikket da sambo er bortreist på jobb. Så det å pumpe seg er nesten sånn at jeg ikke rekker. Men gjør nå så godt jeg kan. Hvor lang tid bør vi fortsette med Nutramigon før vi kan utelukke laktoseintoleranse? Har gått 2 dager nå.

Hun virker roligere, kan sitte litt på fanget og slikt, det kunne hun ikke for en uke siden. Eneste som hjelper er å bære henne på skulderen.

Så melkeprotein tar det 10 dager før det er ute av kroppen? Jeg har heldigvis fortsatt å holde meg unna mat med melk i, også med spor av melk. Men synes det er fryktelig dårlig merking matvarer, så er aldri helt sikker på hva jeg kan spise og hva jeg ikke kan spise. SYnes det er veldig vanskelig å finne blant annet brød uten spor av melk.

Har igrunnen mistet troen på det meste..:-( Er så fælt å se på veslejenta hvordan hun kaver. Det river i hjertet. Bør vi fortsette å gå til Osteopat?

Ble mye rot dette her, ammetåka hjelper ikke på heller.

Jeg bor også i Bergen, kanskje vi kunne snakkes??

Skrevet

Hei igjen Min tur_78!

Fikk vondt av dere, er grusomt å ha det slik! Både bekymringsmessig og fordi en blir så siiinnsykt sliten, både fysisk og psykisk. Og det er tøft nok å bli foreldre i seg selv...

Men om det er noen trøst kjenner jeg meg igjen i det meste, som sagt gulpet ikke vår opp, men hadde allikevel refluks, og ellers er det meste stort sett helt likt. Vår og sov nesten aldri, kun en god økt først på natten som du beskriver, min og var nok helt utslått etter en lang, hard dag. Alltid urolig, alltid kaving og gråt og fekting og... hadde så vondt av han at jeg gikk med konstant uro i kroppen selv, det er noe av det verste jeg har opplevd. Spes når en føler en ikke finner vei ut og alt bare blir verre og verre. Syntes vår fikk den ene diagnosen etter den andre...

Supert at du bor i Bergen, om du vil kan jeg møte deg el vi kan snakkes på mail el tlf. Jeg er sykemeldt, så er som regel tilgjengelig. Har ikke lyst å oppgi tlfnr eller mailadd. på nettet her siden jeg kun har jobbmail. Prøver å sende det som PM (vet du hvordan du åpner de?), hvis det ikke funker finner vi på noe annet lurt.

Så, skriver ikke noe mer nå, vi tar resten siden.

To kjappe ting: grunn til uro noen dager etter at du kuttet melkeprot: ja, du kan ha melkeprotein i kroppen en stund etter at du har kuttet, eller du kan ha spist noe med melkeprot. i uten at du visste det. Jeg fikk "kjeft" på Haukeland fordi jeg hadde spist nonstop som per def skal være melkefritt, men som kan inneholde spor av melk... Så forsto det som at jeg måtte kutte absolutt alt. Har heldigvis en mann som tok aktivt del i å snu dietten i huset, du må bruke egne kniver når dere lager mat osv osv. Jeg kan forklare hvordan vi gjorde det, alt hva vi spiste og ikke osv, har lært mange triks;-D Det finnes til og med is du kan spise uten melk og soya! Tror jeg har 4 bokser i frysen du kan få (dette ble digresjon, jeg er gravid og gal etter godteri for tiden:)

Eller en annen grunn til at hun ble dårlig dag 3 kan være at hun reagerer også på noe annet, som sagt er 20 % av melkeallergikere også sensitive for soya. Egg og erteprodukter troner og høyt på listen over veldig allergene matprod.

Også: barnet ditt har med god sannsynlighet vanlig kolikk i tillegg til dette, han ene legen av de to legene vi virkelig fikk god hjelp av (Tronstad) var veldig nøye med å fortelle meg at barnet vårt kom til å være urolig en god tid etterpå uansett om jeg kuttet melk, pga vanlig kolikk i tillegg, og generell uro.

Viktigst: det kommer til å gå seg til! Også om det er refluks! (forstår du er redd det skal være det, det var jeg også, grein bitre tårer når vi måtte krype til korset og begynne med Losec, men han har vokst det av seg, de aller aller fleste gjør det, og husk at de fleste har litt refluks som barn, selv om da noen har det mye mer enn andre gir det ingen permanente skader når de er så små).

Og en gladmelding: jeg har hørt flere steder at foreldre med spedbarn som er svært urolige ofte får ekstremt nært forhold til barna sine, og at de blir trygge, vakre barn med god empati ovenfor andre.

Og 2: Vi saumfarte "alt" som fantes av alt. terapi, mesteparten var humbug, men noe bra. Du kan få tlfnr om du vil prøve. Poenget var at jeg fikk høre at spesielle barn ofte har nettopp en slik start, syntes det var fint å høre selv om jeg i utgangspunktet ikke tror på den slags. Det kan vel kanskje sies å stemme hos oss, vi har et veldig særegent barn, i positiv forstand. Jeg har til og med blitt stoppet på gaten av folk som kommer til meg og sier vi har et meget spesielt barn og at vi skal vite at vi er heldige....:)

Lykke til så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...