Gå til innhold

Amming, Nutramigen, melkekutt, allergi?, umoden tarm?......Puh.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår (9 uker) har veldig mye luft (prøvd alt her...fenikkel, ammete, masasje ol) og mageknip. Fra han var et par uker har han slitt veldig med magen og til tider hatt skikkelig kolikkgråt og smerter. Han har gul-grønn bæsj i hver eneste bleie (som hårskum og noen ganger helt vannaktig) Ammer han, men har ikke nok mat (selv om jeg prøver alt for å øke produiksjonen), så han får ca 100 ml MME i løpet av et døgn i tillegg. Vi startet med ferdigblandet NAN, men etter et besøk hos lege (han hadde skikkelig stygge bleiesår pga konstant rennende bæsj), fikk vi beskjed om at vi burde prøve melkefri diett og Nutramigen som MME. Etter to uker på total melkefri (var supernøye) var det mindre gråting og kanskje tendens til mindre rennende bæsj. Men fortsatt veeeeldig mye luftplager og knip. Så vi startet med Minifom (utsatt dette så lenge vi kunne pga rapport fra Legemiddelverket) og dette gav bedring i luftplagene. Var ikke helt sikker på at dette med melkefri gav bedring, så vi prøve å gi litt NAN søndags kveld. Mandags morgen hadde guttebassen velding mye knip og gråt i søvne. Hadde også rennende bæsj og sov og dier urolig. Fikk selvsagt rød stump igjen også. Er ikke 100% sikker om dette var tilfeldig, men føler at dette skyldtes NAN dagen før. Han har ikke eksem eller noe, men er tørr i hodebunnen.

Huff, dette blir langt og rotete merker jeg, men for å komme til saken. Jeg er nå på tredje uka uten melk. Han får kun Nutramigen samt Minifom. Han vil jo være dårlig i magen nå noen dager fremover pga NANen, men etter det.....Hva kan jeg forvente? Er dette snakk om allergi eller er det umoden tarm som han vokser av seg? Når kan jeg starte med melkeprodukter i min kost igjen? Har noen erfart lignende der babyen etter 3-4 mnd kunne få MM av mor med normalt kosthold igjen + Nutramigen? Hvordan bør jeg gå frem videre? Synes dette er veldig vanskelig å kartlegge? De tester jo ikke babyer heller. Er så usikker om jeg skal gi opp amminga og kun gi Nutramigen for å få full kontroll på hva han får i seg. Er jo så vondt å se på disse nydelige små som ikke får sove, spise eller slappet av uten å kaste seg og vri seg av smerte. Vi begynner alle å bli skikkelig slitne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil gjerne prøve å svare på noe av spørsmålene.

Hadde selv en gutt som gråt, grønn avføring, smerter og lite søvn og luft i magen. Vi fikk ikke hjelp så tidlig som du har fått, det gikk 4 mnd før vi ble trodd på at han ikke tålte melk og gikk over på nutramigen. Etter 3 dager på nutraen fikk vi en ny gutt og når han sov 3 timer i strekk første gangen trodde jeg han var syk evt død.

Jeg brukte mye sukkervann til han når smertene var som værst. samt at jeg blandet litt maltekstrakt i nutraen, for å regulere magen. Minifom var vi storforbruker av.

Jeg fikk til slutt nutraen på blåresept og tilbakebetalt fra nav, av det jeg hadde brukt på nutraen. Så ta vare på kvitteringene om du nå betaler av egen lomme. Det var barnelegen som søkte for oss på grunnlag av symptomer, for som du sier så er det vannskelig å teste de når de er så små, men nå har i allefall vår barnelege begynt å teste med lappetest,men jeg vet ikke om de tester på så små barn.

Jeg kunne ikke amme han så jeg fikk god kontoll på hva han fikk i seg, også når vi begynte med fast føde så hadde jeg kontroll på at han ikke fikk i seg melkeprodukter.

Om det er snakk om umdoen tarm eller allergi så vet nok legen mere om det, men når du nå har prøvd nan igjen og symptomene kommer tilbake så er det jo en indigasjon på at han ikke tåler kumelk?

Hvor lenge du må ha melkefri kost er jo så lenge han reagerer på melkeprodukter, så du må nok belage deg på å ikke spise det så lenge du ammer.

Mange vokser av seg allergien rundt 3 års alder, så du må nok være tålmodig og tenke melkefritt en tid fremover.

Vår gutt fikk begynne med melkemat når han var rundt 3 år, etter at lappetesten viste at han ikke reagerte på melk lengere.

Skrevet

Det høres ut for meg som om det er bra at dere holder dere unna melk, det har jo effekt. Og ønsker du å ha kontroll, og bare prøve nutramigen noen dager, så kan du jo pumpe den tiden og kun gi flaske for å se.

Men jeg tenker at siden du ammer, er det andre ting du også skal prøve å kutte ut? Vi hadde hverken kolikk eller melkeallergi her, men hun reagerte på melk, løk, druer (i mengder), rå grønnsaker og en del annet frem til hun var 3-4 mnd. Jeg har også hørt om de som må holde seg unna brokkoli en periode. Det kan jo hende du har kuttet ut mer enn melk, men det er verdt et forsøk :)

Skrevet

har en laaaaang historie bak oss selv ang det med melk og nutramigen/prosobe.. kan si det kort at grønn/sort slimete avføring og myyyye gråting var en av tingene.

Når tarmene får melk og de ikke tåler det blir de ofte oppblåst, dette gjør at barnet får smerter. Det kan ta flere uker før de stabiliseres. Med oss tok det en mnd på total melkefri diett før hun begynte å bli bedre!!!!! Så du må nok være mer tolmodig.. og om du ammer må du selv også kutte ut alt med melk. Dvs pølser m/melk, brød m/melk, youghurt osv osv.. Jeg ville fortsatt med totalt melkefritt for det er nok stor sannsynlighet som din lege sier..

Nå er jenta vår 5.5 år og fortsatt er vi veldig forsiktig med melk.. så det kan ta sin tid. Regner med dere får full oppfølgning av lege og helst barnelege :)

Lykke til videre :)

Skrevet

Har ganske lik historie som Mor 75 med mine to døtre. Måtte kutte alt av melk, og som hun sier så kan tarmene være ganske medtatte slik at det tar tid for dem å komme seg.

En annen ting du kanskje er obs på, er at om du erstatter kumelken med soya så er det noen som reeagerer på den også. Begge mine var også soyallergikere og eggallergikere og eldste også allergisk mot fisk.

Nå er de 4 og 2.5 år, eldste som var veldig syk da hun var liten (var 6 uker da hun fikk diagnosen) er nå HELT frisk, yngste kan spise det meste men må utvise forsiktighet ved høyt inntak av fettholdige kumelkprodukter.

Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen og be om en henvisning til ernærinsfysiolog. Vi fikk super oppfølging av spesialister på barnesenteret på Ullevål, og vi hadde ikke klart oss uten.

Lykke til og god bedring:-)S!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...