Gå til innhold

Må bare blåse ut litt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen andre plasser å blåse ut, så da må dere tåle det...

Jeg jobber i en pu bolig. Jeg er nå hos en 1 til 1 beboer. Denne beboeren hjelper ikke til med noe husarbeid eller matlaging pga sitt handicap.

Det er en regel her på jobben at hver gang vi går av vakt skal søpla på badet være tømt (beboer bruker bleier) koppene skal være vasket og leiligheta skal se ut slik du selv forventer å finne den.

Jeg kom på nå i ettermiddag, søpla var ikke tømt, koppene var ikke vasket, det var ikke gjort noe daglig husarbeid, brette og legge på plass klær tenker jeg da på.Vaskemaskina var vasket, men ikke hengt opp det som var i den. Det var ikke engang ført opp hva beboeren har spist og drukket i dag, vi fører spise/drikke lister for å ivareta beboers behov.

Beboer var ikke skiftet bleie på siden kl 12.00. Jeg kom på kl 15.00. Det var ikke satt på middag, greit nok, det var bare en boks sodd til middag, som var helt greit for meg å varme i microen. Men da har ikke beboer spist siden frokost (ca 9 tiden)etter det jeg forstod.

De hadde ikke vært ute i formiddag i det hele tatt, må legge til at beboer kun ligger på sofaen når h*n er hjemme i leiligheta. Dette har vi også tatt opp på møter at h*n skal ut 2 turer i løpet av dagen for å ivareta søvnbehovet, h*n har begynt å våkne mye tidligere enn før, og noe av grunnen kan da sikkert være at h*n ligger mye under teppet på sofaen, og sover kanskje endel da også, og at h*n ikke får brukt seg nok i løpet av dagen til at th*n skal bli tilstrekkelig trøtt om natta.

Vedkommende som var hos beboer i formiddag er en høyskoleutdannet person, en de fleste på jobben har stor tiltro til. Jeg ønsker ikke å gå til hverken andre kollegaer eller til sjefen for å fortelle dette.

Ofte når jeg er på vakt sammen med denne personen sitter h*n ofte på personalrommet forran pcen, særlig når han har denne personen som vi har/har hatt i dag. denne personen skal ha 1/2 time alenetid hver vakt, i dag var det litt mer siden vi har møte fra 14-15-30, men da pleier de fleste å gå fram og tilbake til beboers leilighet og personalrommet hvor møtet foregår. Men det er ofte mye mer enn 1/2 time h*n sitter, og gjerne flere ganger i løpet av en vakt.

Nå tenker dere sikkert, men hvordan kan du vite det, da må jo du også ha sittet der.

Jeg har da i de tilfellene hvor jeg har observert dette hatt andre beboere som enten hviler middag i over 1 time, eller jeg har vært "sikkerhet" for en beboer, eller jeg har hatt beboere som jeg har gått litt til og fra enten fordi de ikke ønsker at jeg skal være hos de eller at jeg har satt de i gang med noe de skal gjøre uten at jeg er tilstede.

Det er ingen andre kollegaer jeg opplever at har like mye pause som denne personen. Nå tenker dere kanskje at nå sitter jo du på pcen mens du er på jobb, og holder på på samme måte som denne kollegaen, men jeg sitter med laptopen på fanget inne i beboers leilighet mens h*n hviler middag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det ble langt, må bare legge til at den nevnte kollega er en person som virker som h*n ikke går for mye om det ikke er strengt tatt nødvendig. Var på vakt med han her forleden hvor vi skulle en gitt plass hvor beboerne er en gang i uka, dette ligger 30 min gåtur fra boligen, og er jo en ypperlig anledning til å bruke kroppen. En av beboene som pleier å dra dit er litt overvektig, og vi skal og må gå tur med vedkommende 2 ganger pr dag for at h*n skal få tilstrekkelig mosjon. Beboeren er glad i å gå, og går gjerne turer på både 1 og 2 timer.

Men her forleden fant min kollega på en unskyldning for at vi ikke kunne gå, men heller kunne kjøre bil.

Vi pleier om det er dårlig vær eller glatt å gå til og ta drosje tilbake, noe som for de fleste fungerer kjempefint.

Dette med unnskyldninger for å slippe gå tur er desverre noe som sjer ganske ofte fra min kollegas side. Om det ikke er jeg som "har" overnevnte beboer kan jeg heller ikke si noe på avgjørelsen.

Skrevet

Er aldri lett å "klage" på en kollega, men noen ganger må man...

Men synes du skal ta ting opp med kollegaen din først. Spørre litt om hvordan han synes det er å ha denne brukeren, hva han synes om rutinene ol. Så kan du jo ta opp hva som er "reglene" for denne brukeren, og si at du reagerer på at disse ikke følges. Dersom du ikke når fram når du prater med kollegaen din, og du ser at han fortsatt ikke gjør det han skal når han har vakt, så synes jeg du må ta det opp med sjefen din. Man bør vel være mer lojal overfor brukerene enn kollegaene i slike tilfeller?

Skrevet

Saken er jo også at denne kollegaen min har jobbet på arbeidsplassen i mange flere år enn jeg, tror han har jobbet i 14 år eller noe der omkring. Derfor føler jo jeg at jeg ikke kan spørre han hva han synes om rutiner, regler ol.

Dette kan jo selvfølgelig være et engangs tilfelle disse tingene som ikke var gjort i dag, men jeg kommer til å følge med.

Har hendt flere ganger at h*n ikke har vært ute med beboeren på en hel vakt. Det synes jeg er ille da beboeren ikke selv har noen evne til å ta slike valg.

Leilighetene til våre beboere er små,ca 30-40 kvm derav kjøkken, soverom, bad, gang og stue. og jeg hadde ikke trivdes i en bitte liten leilighet en hel formiddag eller ettermiddag. Denne beboeren har heller ingen aktiviteter h*n kan gjøre inne, annet enn å spise eller ligge på sofaen.

Skrevet

Skjønner som sagt at dette ikke er lett..

Men om du snur litt på flisa, så kan det jo tenkes at kollegaen din har gått seg litt fast da, slik at det kan være godt for han at du, som kanskje ser ting med litt "ferskere" øyne, diskuterer situasjonen med han.

Du får følge med da, og se om du synes det er fortsatt grunn til bekymring.

En liten ting til bare; kanskje du kan spørre han hva som skjedde idag, siden han ikke fikk tid til å gjøre de fastsatte tingene? Det er jo et uskyldig lite spm..

Skrevet

Det siste der var lurt synes jeg, altså å spørre hva som har skjedd siden han ikke har kunnet ta unna husarbeid eller den slags. Han vet hvertfall at du følger med da.

Kanskje han stoler på at du ikke sier noe til sjefen eller andre kollegaer om du har vakt etter han. Kanskje han er lei jobben og har begynt å slurve og tror at siden du kommer etter han så er ikke du typen som sier noe heller? For beboerens skyld får du manne (evt kvinne) deg opp å si i fra om kollegaen din ikke skjerper seg. Lykke til:)

Skrevet

Altså..jeg jobber ikke med det samme som deg...jeg jobber med eldre, men vi tilhører jo helsesektoren begge to, så jeg vil bare si det jeg tenker.

Bleia er en ting...jeg opplever ofte at de jeg steller ikke vil bytte bleie hvis den er tørr.

men det andre må du enten ta opp med sjefen, eller han det gjelder.

Jeg vet det er vanskelig, men du har faktisk et ansvar om å ivareta beboeren sine interesser. Pluss at det handler om god arbeidsmoral å gjøre oppgavene sine.

Skrevet

kollegaen min fortalte meg "hva som hadde sjedd" men jeg synes ikke det var noe god grunn til å utelate alt uansett.

H*n hadde måtte ta en masse telefoner og det var mye styr.

Jeg har selv blitt satt til å "ordne" loggen mens jeg har hatt denne beboeren tidligere, og jeg har da i tillegg til å ringe rundt til halve staben av ansatte for å finne folk til ledige vakter klart å gjøre disse tingene.

Ja, kanskje h*n har gått seg litt fast på jobben, men jeg tror ærligtalt bare h*n er lat.

H*n nevnte også for meg at søpla ikke var tatt ut, men det tar 1 minutt å ta ut søpla, og er slik jeg ser det unødvendig å nevne, men bare ta ut posen i det man går.

Denne personen er en slik person som er venn med alle, jeg føler h*n er en person jeg kan snakke med om det meste, og h*n lytter og prøver å hjelpe meg å se/finne løsninger på både praktiske ting når det gjelder både jobben og privat.

Det er derfor dette er så vanskelig å ta opp.

Skrevet

Dette med bleia, ja den kunne kanskje vært tørr kl 14.00, men da har beboeren ikke fått tilstrekkelig med væske i seg i løpet av formiddagen(jeg snakker av erfaring). Og da jeg skiftet på beboeren kl 15.15 var bleia veldig tung, var så vidt det ikke hadde gått gjennom.

Jeg og de andre jeg har tatt over hos når jeg har vært på kveldsvakt hos denne beboeren har alltid skiftet eller i allefall sjekket bleia ca kl 14.00. Jeg har faktisk aldri opplevd før når jeg har kommet på kveld at beboeren ikke har vært skiftet på siden kl 12.00.

(Vi har møte fra kl 14.00 til 15.30. er derfor disse tidene jeg har oppgitt virker som de ikke har noen sammenheng)

Det er ikke det at det var så mange koppene de hadde skitnet ut i løpet av formiddagen heller, men dette handler jo om å gjøre oppgavebe sine, som du sier god arbeidsmoral.

Skrevet

Høres ut som denne kollegaen din har gått seg fast i rutiner og syntes rett og slett at jobben er kjedelig og ikke gir en noe. Samtidig så gidder han ikke begynne på ny jobb, for da vet han at ham må stå på ellers blir han sparket, så enklere å bare bli værende å heller mege seg gjennom dagene. Synd d skal være slik at noen kan gøre så lite og få betalt for det. Er jo slik i slike yrker at det syntes ikke hvor mye en gjør i løpet av en dag for andre enn dem som kommer på vakta etter.

Men kan dere skrive avvik? Så kunne jo du skrevet avvik på at søpla ikke var ute, at pas ikke hadde fått drikke eller mat ( det er jo ganske graverende), og ikke fått ny bleie. Så er det vel noen som behandler disse avvikene så kan de se at de hender hver gang noen spesielle har vært på vakt?

Skrevet

beboeren hadde fått mat og drikke, men det var ikke notert hva og hvor mye slik som det skal gjøres. Var bare notert 2 skiver til frokost, kan jo hende beboer bare hadde fått kaffe utenom 2 dl vann til medisinen om morgenen.

Om jeg skriver avvik vil det jo gå dirkete på kollegaen min, og det vil jo da gå på meg igjen.

Skal følge med min kollega, så får vi se hvordan det utvikler seg.

Skrevet

Ja gjør det. Er det andre som reagerer på han? Hvis ting som denne kollegaen din gjør eller evnt ikke gjør går utover pas må du jo si fra. Det er jo vitkig og en del av jobben din å ivareta pas behov og stell, og hvis dette ikke blir oppfylt må jo noe gjøres.

Skrevet

Siden du også går til andre brukere, kan du jo ta opp på et møte (når det er et par vakter siden du har vært hos denne brukeren som du nevner) at det er viktig at alle gjør det de skal i løpet av en vakt. Ev. nevne det for sjefen som minner alle på dette uten at verken du eller sjefen alt etter hvem som tar det opp, peker på noen.

Da kan flere føle seg truffet, og kanskje også denne kollegaen.

Skrevet

Dette var en god ide'. Skal diskutere med sjefen og gjøre dette. Vi har jo forøvrig tatt det opp mange gange, og det står også på beboerens dagsplan at vedkommende skal få i seg minimum x ant dl væske(tror det er 15dl) utenom kaffe i løpet av en dag. Er derfor vi fører spise/drikke liste.

Skrevet

Det er surt når det er sånn!!

Jeg jobbet også i en pu bolig før. Der va det noen av de som gikk 100% og som hadde laaang utdanning som trodde de var bedre enn oss som bare hadde vgs og mindre stillinger.

Jeg husker spesielt en gang jeg var hos favoritt brukeren min, han skulle ikke ha matpakke på jobb den dagen og jeg tenkte at jeg kan gi matpakken som kollegaen hadde laget klar til frokost. Kollegaen hadde ikke jobbet der så lenge som meg og husket sikkert ikke at de fikk varm mat et par dager.

Når jeg åpnet matboksen, fant jeg 2 skiver med prim, lagt oppå hverandre. Primen var sentrert rundt midten og halvparten av skivene var uten pålegg.

Hvem ville spist dette?? I alle fall ikke han som hadde laget det klart.

Det var slurving og ikke gjort med omsorg i alle fall! Blir lei meg på brukerens vegne når jeg opplever slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...