Gå til innhold

Tydelig forskjellsbehandling........

Anbefalte innlegg

Skrevet

......etter hvor man bor her i landet!

Måtte ringe JM idag ettersom jeg blør (littegrann) på 4.dagen...Hun kunne egentlig ikke hjelpe meg mye mtp hvor kort jeg er på vei (12+5), så hun prøvde bare berolige meg etter beste evne...greit nok det!

Men hva med å tilby meg en UL-time??

Bor i distriktet og nærmeste UL tilbud er nesten 2 timer unna, men tar gladelig den kjøreturen for å se hvordan ståa er inne i magen min....

Hva gjør jeg??

Sitter her og gråter, sambo er på jobb...og jeg savner han!! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt legen og bedt om å få en time. Legen må da kunne hjelpe deg og evt henvise deg videre til ul?

Skrevet

Gravide i kommunen skal forholde seg til den lokale JM ettersom hun har færre pasienter enn legene på stedet...

Kan alltids prøve ringe min fastlege i morgen, men er stygt redd for at jeg blir bedt om å kontakte JM igjen...

Kan man "kreve" henvisning til UL om man bekymrer seg mye?

Skrevet

hvorfor ringer du bare ikke direkte til fødeavdelingen på sykehuset og snakker med de, si at du er veldig bekymret og at verken lege eller jordmor på plassen der tar deg seriøst....

Skrevet

Kan jeg det da?

Må man ikke ha henvisning for å få undersøkelse på sykehuset?

Skrevet

DU kan ringe og snakke med de å høre hva de syns og om du kanskje kan komme inn dit uten å gå via legen, har hørt mange som ringer rett til føden hvis de lurer på noe...det er verdt et forsøk, det er jo ikke verre en at du får et nei men du kan jo være heldig å få et ja

Skrevet

ok, da skal jeg prøve det i morgen dersom blødningene vedvarer...

Tusen takk for tipset! :)

Skrevet

ingen orsak det er jo derfor vi er her for hverandre :o) jeg håper blødningene avtar

Skrevet

Når jeg har vært bekymret for noe så har jeg bare dradd til føden så har jeg fått en sjekk så fort legen er ferdig..

drar du dit på eget itiativ blir du ikke sendt hjem igjen uten sjekk..

Skrevet

...bor 2 timer unna nærmeste sykehus, så det er ikke bare å ta sjangsen og kjøre dit...for så å bli sendt hjem igjen...

Akkurat nå skulle jeg ønske jeg bodde i en by/større plass, så kunne jeg bestilt privat UL og betalt selv....

Skrevet

Der kan jeg berolige deg om du finner ut at du tar turen til sykehuset uten å ha snakket med de først.

Når du først møter opp der har de ikke lov å avvise deg. Da har de nødt til å undersøke deg:-)

Skrevet

Charlotte: Hvor står det lovfestet at de må undersøke, og at de ikke har lov til å avvise henne? Man må faktisk gå via fastlege eller eventuelt legevakt for å bli henvist. Jeg jobber på et sykehus, ikke føden riktignok, men vi har faktisk ikke lov til å undersøke pasienten som bare dukker opp. Det kalles å snike i køa! Tenk på alle de som har vært via legevakt/fastlege og som sitter å venter på tur!

Skrevet

Ja, tydeligvis forskjellig praksis for da jeg ringte jordmor ang blødning i svangerskapet (ca 12 uker på vei) sa hun at når jeg blødde var det en "lege-oppgave". Jeg har fått både god oppfølging av lege flere ganger (har hatt gjentatte blødninger)med GU og lytting etter hjertelyd +henvisning til UL på sykehuset.

Skulle noe gå galt så tidlig er det jo ikke noe de kan gjøre, men jeg blir iallefall beroliget av å se/høre liv.. og skulle det gå galt vil jeg jo vite det så fort som mulig..

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Vet ikke hvor det står bare vet at det er praksisen.

Om du møter opp på akuttmottaket på sykehuset henviser de deg videre til den avdelingen du skal på.Det gjorde de iallefall med meg.

Er jo sånn når man kommer inn syk at de ikke har lov til å sende deg hjem.

Er litt annerledes med øyeblikkelig hjelp enn de som blir henvist via fastlegen.De undersøkte meg når jeg bare dro ned dit og da sa de det var normalt.Til og med min fastlege sa at skjer det noe er det bare å dra ned dit for de har ikke lov til å sende deg hjem!

Skrevet

Blir jo det samme som øyeblikkelig hjelp når du møter opp på akutten der.Å øyeblikkelig hjelp pasienter har de ikke lov å avvise før de har blitt undersøkt!

Står i sykehusloven paragraf 6!

Skrevet

Men det er da virkelig forskjell på føden og akuttmotaket?! Du anbefaler her å møte opp direkte på føden, de har jo ingen mottaksfunksjon for ikke-fødene! Å dra til akuttmottaket er en annen sak..

Skrevet

Jeg anbefalte å møte opp på akutten.....Det er det samme som øyeblikkelig hjelp

Skrevet

Man skal faktisk ha henvisning til akuttmottaket også! Enten av fastlege/legevakt. Og hvis man bare møter opp kan man risikere å bli avvist i døra. Jeg tror nok den paragrafen du snakker om er når det er fare for liv og helse, altså akutt. Jobber i akuttmottak selv, så dette vet jeg godt.

Selvom... for den dette gjelder er det dramatisk nok. Jeg ville anbefalt å gå gjennom fastlegen, har h*n empati og litt sunt vett henviser h*n deg videre til UL. Heller det enn å dra 2 timer til sykehuset for så å bli henvist tilbake til fastlegen.

Lykke til!

Gjest 5 andre
Skrevet

Skjer desverre ikke bare på landet! Bor i by med over 20.000 innbyggere, og legevakten er ikke interessert når man ikke har kommet lengre. Ble i forbindeles med jula 23.des bedt om å ringe fastlegen min over nyttår...

Skjønner at det er grusomt når man ikke blir tatt på alvor, men skjønner på en måte at de er nødt til å prioritere mer akutte ting. Som gravid vil man gjøre alt man kan for å vite at alt er bra med babyen.

Ser at noen anbefaler å møte opp på akuttmottaket, det hadde ikke fungert her! Siden du har små blødninger, kan det vel ikke sies å være akutt...

Som regel er det ikke farlig med små blødninger og mest sannsynlig vil alt gå helt bra..

Lykke til - håper du har fått den hjelpen du ønsket / trengte...

Skrevet

Syns det virker som om utrolig mange sliter med å få hjelp av helsevesenet når de er gravide og det er jo virkelig synd.

Selv må jeg da være heldig for fastlegen min som holder til i Asker klarer alltid å gi meg time på dagen hvis jeg vil og har gitt beskjed om at dersom det skulle skje noe mht min graviditet så skal jeg bare ringe asap.

Vi snakker om mannlig lege over 60 år som snart skal pensjoneres.

Bor i Bærum kommune og kan fint dukke opp på akuttmottaket uten henvisning, men må da være forberedt på å vente på at alle som har mer akutte skader en meg selv kommer først i køen naturlig nok.

Jordmoren min i Bærum tar imot alt som haster pga komplikasjoner så lenge kapasiteten ikke er sprengt, men de er flere på samme helsestasjonen så det skal mye til.

Har fått fødeplass på riksen, de kan jeg ringe når som helst og spørre hvis jeg blir usikker på noe eller får problemer av noe slag. Mulig de er litt ekstra snille med meg siden jeg er gravid etter prøverørsforsøk på riksen, men men.

Skjønner jo nå at selv om det er svindyrt å bo i Oslo, Asker, Bærums traktene så må vi ha et formidabelt bra helsetilbud for jeg må aldri vente på noe som helst her.

Til dere som sliter, så sier jeg bare stå på krava.

Så mye som vi betaler i skatt her til lands har vi jammen krav på hjelp når vi trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...