♥Vesla-nov 09♥Baby-juni 12♥ Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har en veldig krevende jobb, med vedig mye overtid og lange dager. Er nå 7 uker på vei, og sliter veldig med konstant kvalme, og er super sliten og trøtt hele tiden. Kom igjen på jobb for ikke lenge siden etter permittering i en og en halv måned. Er det for tidlig å be om tilrettelegging? Jeg kjenner det på meg allerede nå at det stilles for store krav til meg i forhold til det jeg klarer å yte nå. Sjefen min vet det, men ellers ingen på min avdeling, og de pøser jo på med kunder og oppgaver til meg siden jeg akkurat er kommet tilbake i jobb igjen. Skal til doktor neste onsdag på første svangerskapskontroll, og hadde tenkt til å høre med henne da. Men mye jobb som skal gjøres før den tid...
sjøsamen Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Synes du skal snakke med legen din jeg umiddelbart, for du skal prioritere deg selv og nurket først... jobben får klare seg uten deg en periode. Jeg har selv en jobb som krever litt ekstra, skulle vært på kurs i dag men ligger fremdeles i senga pga kvalme, vurderer sterkt å be om en aktiv sykemelding slik at jobben kan tilrettelegges for meg... Lykke til!!
♥Vesla-nov 09♥Baby-juni 12♥ Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2009 Ja, jeg føler at jeg burde få gjort noe med situasjonen min nå. Men vil antageligvis bli avfeid på legekontoret siden jeg har time på onsdag. Skal snakke med sjefen min når han kommer inn igjen etterpå. Problemet med tidlig tilrettelegging er jo at hele huset vil komme til å finne ut at jeg er gravid, og jeg synes det er litt i tidligste laget at de får vite det. Hvor langt på vei er du? Godt å høre at det er flere som tenker på tilrettelegging i 1.trimester. Det er snakk om ca 7 måneder av mitt yrkesaktive liv (i første omgang), og da burde man jo kunne tenke litt på seg selv og den lille synes jeg. Bare lurer på om jeg får tilrettelegging på jobben, eller om jeg må over på svangerskapspenger.
Artica Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Som gravid kan du ikke be om aktiv sykemelding. De som får aktiv sykemelding har krav på å få nye arbeidsoppgaver, og målet er at de skal kunne gjøre en annen jobb når de blir friskmeldte. Arbeidsplassen er pliktig til å forsøke med tilrettelegging for deg, men på det private markedet så er ikke dette like lett. Arbeidsplassen får så lite tilskudd fra nav at det ikke lønner seg for de å tilrettelegge. Du kan be legen din om å søke om tilrettelegging på arbeidsplassen/eller omplassering, kanskje de har noen andre arbeidsoppgaver som ikke er så krevene. Om de ikke kan det, så kan legen sykemelde deg om han mener du har krav på sykemelding. Du kan også be om tilrettelegging, og kan ikke arb plassen tilrettelegge, så kan du be om svangerskapspermisjon. Husker ikke fra hvilken mnd du kan søke om dette. Undersøk med nav. Jeg har også følt meg skikkelig dårlig, helt til i dag. Er i 12 uke. Har tenkt at dette går ikke etc, men kjenner at formen begynner å komme seg nå. Kanskje dette blir bedre etter hvert:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå