Gå til innhold

Bhg vs mormor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ville dere valgt barnehage eller moren deres som pass til ett 1 år gammelt barn i ett skole år ? moren min har sakt at hun veldig gjørne passer han det siste året jeg har i gjenn på skolen og så at han begyner i barnehagen etter det. fra mitt stå sted nå er det helt klart flere fordeleer med å ha han hos mamma, men disse tankenne holder meg i gjenn.

at han kommer til å kjede seg. at han ikke blir vant til andre barn. å det som jeg tenker mest på at han skal bli mere glad i moren min, kansje til og med tro at hun er moren hans. det er sikekrt helt tullete av meg å tenke sånn men jeg tenker at i en barnehage har han så mange å forholde seg til at han ikke vil se på noen av de som mammaer, skjønner ?

hva ville dere valgt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når han er så liten ville jeg valgt mormor.. syns ikke noe om bhg og 1 åringer uten å gå mer inn på det her : )

Skrevet

jeg ville valg moren min hvis barnet var så lite og mamma hadde gjerne ville passet det året! men kun hvis det det var det.. ville ikke hun skulle følt seg presset. nå er min mor snart 60 år og sier hun blir mer sliten av barnepass.. så hadde ikke vært aktuelt. men hvis hun var yngre og ønsket:)

mange fordeler med å være hos mormor slik jeg ser det. får kanskje ikke sett så mange barn men hvis hun begynner i barnehagen når hun er 2 år så er det tidsnok. du har vell sikkert venner med barn du treffer innimellom?

de vil nok få et spesielt bånd. men hadde bare sett på det som positivt!! du vil jo alltid være mamman likevel!!:) så ville ikke bekymret meg for det iallefall

økonomisk vil det sikkert lønne seg også? tenker på at du går på skole...

:)

Skrevet

Til en 1 åring ville jeg helt klart valgt mormor.

Skrevet

Går det ikke an å ha 50 % plass eller mindre i barnehage da ?

Min sønn er en veldig sosial og aktiv gutt som konstant løper - aldri går og er høyt og lavt. Det ble litt mye for svigermor som måtte hjelpe oss et halvt år...men hun klagde aldri og syntes det var kos.

Jeg hadde ikke noe problem med å sende han i bhg - var 15 mnd pga. det tok litt tid før vi fikk plass.

Kanskje det er mulig med å dele 50/50 slik at han får begge fordelene - kose seg med mormor og leke med andre barn og lære andre aktiviteter ? Da blir det ikke så mye press på henne og hun har fri noen dager til å gjøre sitt eller slappe av.

Skrevet

Jeg ville nok valgt mormor jeg også om det sto mellom en av dem, men om jeg hadde muligheten til begge ville jeg gått for 50/50 barnehage/mormor.

Skrevet

moren min er bare 40 så hun er ung å sprek =)

jeg har ikek så mange venner med barn heller pga jeg er så ung.

men å ha han 50/50 var jo lurt, hehe har ikke tenk den tanken en gang. så det tror jeg at jeg gjør =) takk for hjelpen =)

Skrevet

Så heldig du er som har en mor som er så ung - svigermor har problemer med beina sine så dem ble bare hjemme eller på en trilletur. Hun turde ikke kjøre med ham i bilen hvis det skulle skje noe - det syntes jeg var dumt for da kunne dem gjort så mye mer. Men hun kunne aldri tilgi seg om hun krasja eller noe....hun som kjører så forsiktig.

Lykke til med valget :o)

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg hadde gått for 50/50 ...

Halv plass i barnehage for å få den stimuli som det gir, og halvparten hos mormor slik at flesteparten av dagene i uka blir rolige og med max oppmerksomhet på småen.

Også med tanke på tilvenning i bhg må det være ypperlig med halv plass, da får han en snill tilvenning før det ev. blir full plass senere.

Jeg har i hvertfall god erfaring med barnehage til så små, så jeg ville hatt ham der på deltid i hvertfall. Også hadde jeg sluppet å okkupere hele uka til mamma ;-)

Skrevet

men husk på at du da mister nesten all kontantstøtte pluss du må betale barnehage.

jeg ville valgt bare mormor det ene året jeg da.. hvis ho ville gjerne gjøre dette! hun jobber ikke selv hun da eller?

syns de er så små når de er 1 år.. ville ikke valgt barnehage hvis jeg ikke absolut måtte.

det fins ingen åpen barnehage som mormor gå til et par dager i uka da?

Skrevet

jeg skal ha han 40 % i barnehagen altså 2 dager i uken også hat mamma han 3 dager i uken. Det med penger er ikke noe problem mamma får kontantstøtta som da blir 2000 kr pluss 500 til også koster 40 % plass 1300 kr så det går fint.

men er det noen som vet om amn kan velge hvilke dager man vil ha i barnehagen eller om de bestemmer ? jeg tenkte å ha han i barnehagen tirsdager og torsdager.

Skrevet

Mormor - helt klart.

Det er det JEG ville valgt.

Bodde hjemme med Daniel i to år selv og Daniel hadde det supert hos nætteno og nættepa ;o)

hehe

Gikk på skolen det første 1.5året jeg bodde hjemme og Daniel hadde det bedre der enn i bhg. Tror JEG :)

Men, det er opp til enhver enkelt.

:o)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har valgt mormor til begge mine. Eldste jenta begynte i barnehagen det året ho fylte 3 år. Har ikke tatt noe skade av og være hos mormor. Tvert i mot. De har storkosa seg.

Og lå ikke etter når ho begynte i barnehagen, det gikk kjempefint. Og stortrives nå i barnehagen.

Skrevet

Siden han bare er 1 år ville jeg valgt mormor. Over 2 år tror jeg de har godt av barnehage.

Skrevet

mormor! her var Lille hos mormor i ett år og hos dagmamma + mormor ett år. helt perfekt å starte barnehage når de er 3 synes jeg!

Skrevet

uten tvil mormor... tenk så fint for dem å få et så nært forhold:)

Liellgutt har dagmamma 2 g i uka noen timer, og resten er jeg hjemme eller pappan:) dagmamman er søskenbarnet mitt..

ting de kan finne på :

åpen barnehage, finnes mange tilbud som regel i kommunen.

svømming

tur ute

besøke gård å se på dyrene

feks, mange andre ting:) og når du er hjemme så har man gjerne besøk av andre barn på ettermiddagene:)

nei GRIP MULIGHETEN NÅR DU KAN! :) de blir tidsnok overlatt til andre...:)

Skrevet

Ville helt klart valgt mormor :) En 1-åring trenger ikke barnehage for å oppleve noe. Når de er så små så kan barnehage faktisk være alt for mye inntrykk. Det å være hos mormor holder jo i massevis. En 1-åring har heller ikke behov for venner å leke med. Klart det er stas, men når de er så små så har de det helt fint med rolige dager og innimellom treffe andre barn. Det blir nok mas og stress når han begynner i barnehage ved 2 års alder. Og der blir han vant til andre barn :) trenger ikke å være med andre barn hver dag fra 1 år for å klare seg i sosiale sammenghenger senere.

Datteren min begynte i barnehage da hun var 2, 5 år og skle rett inn som om hun hadde vært rundt andre barn hele tiden fra fødselen, noe hun ikke hadde vært.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt ungen bare 2 dager i uken i bhg og i tillegg ikke sammenhengene. Det er vel ikke annbefalt heller. Ungen klarer ikke å komme inn i rutinene der og vil mest sansynlig slite.

Da er det nok bedre å han ungen hos mormor det ene året og så i bhg.

Skrevet

Det kommer an på flere ting. Mamma passa sønnen min til han var 2 1/2år , men den gang var det ikke så lett å få barnehageplass heller. Om jeg hadde valgt det for minsta så lenge nå tviler jeg på siden hun har så enormt mye glede av barnehagen og virkelig stortrives der :-)

Men hun var tross alt 16mnd da hun begynte, og veldig tidlig ute motorisk.

Sønnen min og mamma har et helt fantastisk godt forhold, og jeg har aldri vært "sjalu", han har alltid vært klar på hvem som har vært mamma og hvem som har vært mormor .-)

Så hvorfor ikke satse på mormor? De vil kansje få et tettere forhold ved at hun passer ham, enn om du valgte barnehage det året, men igjen så trenger ikke det være ulempe. Men en trygghet på et vis :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...