Gå til innhold

Lege eller jordmor + tidlig ultralyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid (4 + 4), noe som er nytt for meg. Jeg har ikke peiling på hva jeg gjør nå, så derfor spør jeg her :)

1. Når bør man kontakte lege? Dvs, må man gå til lege, eller kan man ta kontakt direkte med helsestasjons og jordmor?

2. Jeg har lyst til å ta en tidlig ultralyd.. Jeg skal være sammen med familien min i påske, da vil jeg være i uke 8. For å unngå dårlig bortforklaringer på hvorfor jeg ikke drikker, vil jeg si det som det er (med det forbehold om at alt ennå kan skje). Men da vil jeg gjerne ha sett at alt står bra til "så langt". Men hva kan man egentlig se på ultralyd i uke 7?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grattis! =)

Du kan bestille legetime når du vil, greit å regne med litt ventetid. Det er vanlig å ha første kontroll i uke 8-12 en gang. De fleste tar første kontroll hos lege, pga blodprøver og slikt. Deretter kan man velge å gå til bare jordmor om man foretrekker det.

Vi var på ultralyd da jeg var 6+2, da så vi en 3 mm stor bønne med bankende hjerte. Det sies at om man ser hjerteaktivitet og alt er fint på ultralyd i uke åtte, er sjansen for at ting skal gå bra like stor som om man er kommet til uke tolv uten å ha hatt ultralyd.

Skrevet

Takk for svar!

Kan man bare ta kontakt direkte med privat ultralydklinikk, eller må man ha vært hos legen først? "Ta med helsekort" står det.. hvor får jeg dette? Kun hos lege? Er grønn på dette!

Skrevet

Ta direkte kontakt med en privat klinikk du. Volvat el.l.

Helsekort lager de til deg på første legebesøk. Jeg for min del gikk kun til jordmor hele veien forrige gang. Hun er fantastisk og jeg vil gjøre det samme denne gangen.

Gratulerer masse forresten :D Og å fortelle det i uke 8 høres helt passelig ut. Jeg er så elendig på å lyge,så her ble jeg lei billige unnskyldninger og løyner ganske kjapt og bare sier det som det er.

Jeg er 8 uker nå :)

Lykke til!

Skrevet

Takk, det er spennende - håper bare alt går bra fremover :)

Da tar jeg bare kontakt med den private klinikken her for ultralyd, så får jeg høre hva de sier...

Lykke til selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...