Gå til innhold

Arv og samlivsbrudd - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan det er med arv og samlivsbrudd? Jeg har arvet mine foreldre og alt derfra er brukt til å pusse opp huset etc. Min mann har ikke fått noe arv fra sine foreldre ettersom de lever og ikke har mulighet til å gi forskudd på arv.

Hva skjer om vi går fra hverandre? Har jeg da krav på å få noe av dette tilbake eller er det regnet som felles ettersom det gikk inn i huset som vi eier sammen? Hvis vi går fra hverandre vil jo hans arv kun tilfalle han og det er jo kjedelig om jeg er den eneste som må dele min.

Noen som har peling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg egentlig vet dette, så tror jeg det du burde gjøre er at dere skriver en samboerkontrakt, hvor du får med hvor mye du har lagt i huset av egenkapital. Nå skriver du ingenting om hvor mye hver av dere har betalt for huset og evt. lagt i av oppsparte penger da dere kjøpte, men dersom dere har kjøpt det slik at dere eier med 50% hver, bør det stå i kontrakten at du f.eks. har 200 eller 300 000 i egenkapital i huset. Ved et brudd og salg, synes jeg det som da blir rettferdig, er at lånet nedbetales, du får tilbake det du har investert, og resten blir delt på 2. Dersom dette ikke er nedskrevet noe sted, og det plutselig blir et kjipt brudd, kan du risikere at det blir vanskelig å bevise at dine penger er brukt til oppussing av huset og du vil tape halvparten av dem. Noen mener at du burde få en %vis økning av pengene dine også, det synes ikke jeg blir riktig, ettersom begge to er med på å betale lånet. Her må man nesten bare bli enige om hvordan det evt. skal fordeles.

Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...