Vil Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg går ut i permisjon i april, og skal ha permisjon utover våren 2010. Er det tillatt for meg å studere neste vår? Noen fag jeg så gjerne skulle ha tatt. Er dette tillatt, eller vil jeg få bråk med NAV? Det er nemlig NAV som skal betale størsteparten av mine foreldrepenger.
to_tette? Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 neeeei, men da kan faren ta ut foreldrepenger fra du begynner å studere. leste veldig mye om dette forrige gang jeg var gravid, men ble ikke så veldig klok på det.... får håpe du får svar fra noen som har peiling da
Liljekonvall<3 Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 hei! Jeg vet bare at en venninne av meg for noen år siden tok opp noen fag på kveldstid, mens hun fikk foreldrepenger.. hun ante ikke at det var noen regler på det, men da en nabo fikk nyss om det, fikk min venninne noen veldig lite hyggelige papirer i posten... Sammen med en fin bot som svir den dag i dag! Så jeg ville undersøkt andre steder enn her på bim før jeg tok valget.. Lykke til! =)
megh Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Sjekk med nav, men jeg har lyst til å studere litt selv. Prøvde å få svar på det fra nav en gang, og da tror jeg de sa at så lenge man hadde hovedansvaret for barnet så gikk det. Jeg vet ikke helt. Men det er jo mange studier man kan ta og fortsatt ta fullt ansvar hjemme selv så det er litt rart om ikke det er greit. Men ring nav.
Peders mamma Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Tror også det beror litt på om det er fulltidstudier det er snakk om...en venninne av meg har tatt fag og motatt foreldrepenger, dette gikk greit fordi hun ikke studerte fulltid.
Vil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2009 Hm, forstår altså at dette er kontroversielt. Bør vel undersøke nøye med NAV da, og få grønt lys derfra før jeg gir meg i kast med noe sånt. Det er nemlig heltidsstudier det er snakk om, 30 studiepoeng jeg gjerne skulle ha tatt. Men en bot er ikke å trakte etter. Takk for svar alle sammen!
Ettervinterkommervår Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Jeg ringte nav (bergen) for å spørre om jeg kan ta eksamener i permisjonen og om dette evn ville få følger for foreldrepengene. Fikk beskjed om at jeg kan ta eksamener uten at det vil påvirke foreldrepengerettighetene, og det ville ikke påvirke beløpet heller... Det burde i grunnen være svar nok. Men man vet jo aldri her i verden, de sier jo forskjellige ting avhengi av hvem vi prater med- men man burde jo kunne stole på at opplysningene de gir er korrekte.
Vil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2009 Å? Så merkelig at du fikk et helt annet svar. Hvordan kan det ha seg at en får en saftig bot, mens andre får klarsignal? Var det snakk om deltid eller heltidsstudier for din del Erica1?
<3 Milla <3 Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 JA DET ER LOV Jeg spurte på nav idag, men om du går i studie mer enn 50% kan far ta over 50% av f.penger. Men det er ikke et must. Noen fag er ikke noe problem, jeg har tenkt å gjøre det samme
Vil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2009 Hm, forstår altså at det er helt ulik praksis. Får høre hva de sier her i byn. Håpe det samme gjelder her!
chill+enda en til Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Jeg studerte fulltid og mottok foreldrepenger i forrige svangerskap. Dette er 2 år siden nå, og har ikke fått noe på pukkelen for det hittil Neidda, jeg avklarte med NAV på forhånd, og snakket også med Lånekassen.
Vil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 12. mars 2009 Kult! Håper dette er tilfelle her også: Tusen takk for svar!
chill+enda en til Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 Bor forresten i Bergen, men regner med det er likt over hele landet.
Vil Skrevet 13. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 13. mars 2009 Ringte NAV, fikk en rusten gammel damestemme på tråden som sa at det er helt greit. Skulle gjerne hatt det skriftlig, men jeg får ta damen på ordet. Da er det altså lov til å studere!
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 13. mars 2009 #16 Skrevet 13. mars 2009 Jeg sendte mail til NAV om dette, og fikk dette i svar: Hei Det er fullt mulig å ta utdanning ved siden av fødselspermisjonen. Dette fremgår av folketrygdloven kapittel 14 som omhandler foreldrepenger. § 14-10 Fjerde ledd - Omsorg for barnet Kravet til omsorg bør ikke fortolkes slik at stønadsmottaker er helt avskåret fra andre aktiviteter. Vedkommende kan f.eks. gå på skole, eventuelt heldagsskole, eller kurs. Avgjørende er at mor eller far har det daglige ansvar for barnet og ikke har gjenopptatt sin yrkesaktivitet (se nedenfor).
Vil Skrevet 13. mars 2009 Forfatter #17 Skrevet 13. mars 2009 Supert, da har jeg det til og med skriftlig. Tusen hjertelig takk!
Gjest Skrevet 13. mars 2009 #18 Skrevet 13. mars 2009 foreldrepenger påvirker heller ikke hva du kan motta fra lånekassen, hvis studiet er lånekassestøttet. fars inntekt påvirker imidlertid dette.
Vil Skrevet 13. mars 2009 Forfatter #19 Skrevet 13. mars 2009 Akk, det er visst ikke så mye igjen av min støttetid hos lånekassen. Har kost meg lenge og vel på universitetet...
megh Skrevet 13. mars 2009 #20 Skrevet 13. mars 2009 jeg fikk også dette til svar på mail fra nav : Hei ! Viser til mottatt mail. Det er helt greit å kombinere studier, og permisjon. (og du tar deg av barnet). Det er i tilfelle du har inntekt under din permisjon at vi må vite det slik at foreldrepenger reduseres i forhold til dette. God helg ! så nå har vi vel gode nok svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå