Kine71 Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg passet en liten hund i helga. Plukket hunde-bæsj og den sov i senga vår. Trodde toxoplasmose smittet gjennom jord og katter, men nå ser jeg at gravide ikke skal håndtere hunde-bæsj også....da må man bruke handsker! Har hatt halsvondt denne uka (tilfeldig?). Noen som vet hvor lang tid etter evt smitte det kan påvises ved blodprøver? Ble så bekymret nå. Skal heldigvis til jordmor i morgen!
håpogtro Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Hei, jeg hører egentlig til på 1 trimester, men vet litt om dette da jeg har 2 katter, har vært gravid før og lurt på dette selv. Det jeg har funnet ut av er at det er svært, svært sjeldent man blir smittet av toxo gjennom avføring. Da må du faktisk få bæsj i munnen og det er ikke så mange dyr som har toxo heller. Dessuten er dyret bare smittefarlig en kort stund rett etter det har fått toxo selv. Det skal derfor MYE til for å bli smittet på denne måten. Tjangsen for å få toxo er mye større via mat som uvaskede grønnsaker, salat osv (pga jord) og via ikke godt nok stekt kjøtt. Dette gjelder da særlig utenfor norges grenser hvor toxo er mye mer utbredt. Da jeg var gravid sist snakket jeg faktisk med den ene spesialisten i norge på dette feltet fordi jeg var så bekymret. Hadde akkurat i graviditeten en meget syk katt som jeg måtte hjelpe i do kassa i flere uker, var derfor jeg var så opptatt av det. Du kan selvsagt ta en toxo test, men HVIS den skulle vise seg å være positiv vet du jo ikke når du evnt ble smittet. Kanskje du fikk det som barn via sand/jord i munnen osv. Inkubasjonstiden tar jo også litt tid for å si det sånn, så du kan nok uansett ikke teste deg så tidlig pga pass av hunden. Litt rotete dette her kanskje, men håper du ble litt klokere..?
Kine71 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2009 Hei håpogtro! Takk for utfyllende svar. Du har greie på det, og mener det er liten sjangse, så nå skal jeg tenke sånn:0) Jeg tok en test i uke 11, hadde da ingen antistoffer. Er nå uke 17. Jeg har tenkt på det at all den salat-spisingen på resturant ikke er helt bra. Bedre å spise salaten hjemme (om man må ha det) for da vet man at det blir skikkelig vasket.Skal våre mere nøye nå da jeg ble litt skremt! Takk igjen for svar:0)
JenteOgGutterMamma! Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Hei! Det er lite sannsynlig at du har blitt smitte av Totoxoplasmose men hvis du er engstelig kan du ta en blodprøve ca 3 uker etter at du tror du kan være smittet! Gå til legen/jordmor og si at du tenker på det og er bekymret, dei kan ikke nekte deg å ta en sjekk! Blodprøven kan si noe om når du har vært smittet eller om du er imun mot sykdommen, at du har blitt smittet før! Hvis man da kan ha fått 1 gangs smitte, får du medisin som hindrer at babyen blir syk! Hvis man er i syden i svangerskapet er det rutine å ta en blodprøve ca 3 uker etter hjemkomst! Går nok helt sikkert fint! :-)
Kine71 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2009 Takk for svar. Da skal jeg ta bl.prøve om 3 uker. Godt å høre at det finnes medisin hvis det viser seg at jeg har blitt smittet!
nicknack Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har hund og det som hører med, og har aldri tenkt på at det kunne være så farlig. Hmm.. men så er jeg alltid veldig nøye med å vaske hendene etter tur med hunden.
1010 Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Hei du! Toxo er man veldig redd for i Norge, men ikke i andre europeiske land. Dette fordi det er mye mer av det der. Jeg bodde i et annet land og viste positiv toxo test på første legesjekk (da var jeg 7 uker på vei). Det er mer alvorlig jo tidligere i svangerskapet man blir smittet. (visstnok) Jeg måtte derfor ta en hel haug med tester for å finne ut når jeg ble smittet, om det var rett før eller rett etter jeg ble gravid. De tok ingen sjanser ettersom det var så veldig tett oppunder og jeg fikk antibiotika som jeg gikk på hele svangerskapet. Fikk en flott velskapt sønn, så det gikk helt fint. Det som var mest slitsomt var faktisk at man i Norge er lite kjent med det, og "alle" trodde at jeg skulle få et skadet barn. Jeg følte meg trygg pga legen min, men det er allikevel belastende med slike kommentarer hele tiden. Vær obs på at også leger og jordmødre i Norge ikke nødvendigvis vet mer enn deg om dette, og må slå opp i "boka" si for å kunne svare deg (det opplevde i allefall jeg, da jeg fullførte svangerskapet i Norge og jeg måtte nærmest instruere dem i hva som måtte gjøres) Nå er jeg av den formening at barnet ditt nyter lite godt av at du er stresset og bekymret. Og det er det helt sikkert ingen grunn til. Ta en test for mye enn en for lite, og gjør det du må for å føle deg trygg. Det er helt sikkert ingen grunn til bekymring :-)
Krøse Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Jeg er gravid med min første (er 37 år), og tok det for gitt at jeg har blitt smittet med toxo en gang i tidens løp. Har hatt katt siden jeg var 6 år, med alt det innebærer av stell. Ble derfor veldig overrasket da testen viste at jeg IKKE var smittet, det kan umulig være særlig lett å fange opp den smitten!! Er nå plutselig litt mer påpasselig med katten min...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå