Små Einsteins Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg skal på intervju på en avlasterbolig og der må jeg jobbe dag/kveld og natt.Jeg har alltid jobbet fra8-16 så det blir sikkert uvant hvis jeg tar jobben.Hvordan er det å jobbe turnus?Har en jente på 3 år som kommer til å være sammen med pappan sin når jeg evt jobber der. Er det mer slitsomt å jobbe turnus?
Gjest Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Jeg jobber turnus. Hos oss jobber vi dag/kveld eller kveld/natt. Ingen jobber dag/kveld/natt fordi det utløser en del fri å jobbe natt. Jeg trives godt med å jobbe turnus da det gir oss en del frihet pga mine kveldsvakter. Ungene kan leveres sent og jeg får gjort unna ting på dagtid. Men jeg skal ikke legge skjul på at det også kan være kjipt å jobbe helger (som jeg regner med du også må i bolig), siden helgene er litt hellig for de fleste, og ikke minst enkelte rød-dager. Synes det er helt greit å jobbe i påska, men julen er kjip. 17.mai er det heller ikke så gøy å jobbe, men resten av rød-dagene i mai er ikke noe problem. Alt i alt, helt greit å jobbe turnus, synes ikke det er mere slitsomt, men heller litt trist de dagene jeg føler jeg går glipp av noe, eks bursdager etc.
♥Gravid med nr 3-22.10.10♥ Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 For meg passer det fint å jobbe turnus. Har hatt 8-16 jobb før. Synes jeg har mye bedre tid nå! Både til barna og husarbeid. Er liksom ikke samme hver dag ; jobb-middag-husarb.-kvelds-legging-gonatt x5. Har mulighet til å ha barna hjemme når jeg har fri, midt i uka. og kan gjøer unna husarbeid tidlig på dagen og ha lang ettermiddag! Ulempen er jo helger, jul, 17.mai o.l men det er jo ikke hvert år, og man har jo ikke vanlige arb.dager. Feirer jo jul/17.mai osv på arbeid også! Men jeg synes faktisk det er greit å f.eks jobbe helger , for da har jeg jo fri enten før eller etter helgen, evt langhelg neste helg:)
FanteGuri Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Jeg synes ikke det er så verst å jobbe turnus, men det er til tider veldig slitsomt å jobbe kveldsvakt for så å gå på tidligvakt neste dag, blir lite hvile mellom to vakter. Ved å jobbe turnus får man ofte en dag eller to fri midt i uka, hvor man kan gjøre husarbeid, trene osv, det passer meg utmerket! Det er også en fordel at man ikke har samme rutiner hver eneste dag, og man har nok litt bedre tid til barna, fordi man kan levere de litt senere i bhg, når man ikke begynner på jobb før 14.30. Ulempen er at man må jobbe helger, og det slår aldri feil at det skal være fest eller annen sammenkomst, når man har arbeidshelg! Arbeidshelgene er av og til veldig slitsomme, fordi man er mindre folk på jobb, men allikevel samme arbeidsmengde som på hverdager. Andre ganger er arbeidshelgene rolige, og man har god tid til pasientene ( jeg er sykepleier og jobber i sykehus) Det er også skikkelig kjipt å jobbe på julaften, 1.juledag, 2.juledag, 17.mai!!!!
Sassy. Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Sier meg enig med de over som har skrevet. Legger til at jeg syns det er flott å jobbe turnus, jobber ca 70% (61% fast + noe ekstra) med dag/kveld/natt, og kunne ikke tenkt meg og bare jobbet dag. Dessuten tjener en jo litt ekstra på tillegger for kveld/natt, helg og helligdager, så egentlig kan eg jobbe litt mindre å alikevel få betalt likt som om en jobber dagtid :-)
Honningmelon Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har alltid jobbet turnus, så jeg vet ikke av noe annet. Det er nok både pluss og minus ved turnusjobbing. Men, jeg syns det er godt med litt kveldsvakter innimellom, for da kan jeg kose meg med barna helt til jeg drar på jobb (de går 60% i bhg) når de har fri. Jeg jobber også bare mellom 50-65%, men har alikevel ok utbetalt pga kveldstillegg og helgetillegg. Så det er jo et pluss. Minuset syns jeg er helgejobbing og jobbing på helligdager. Skikkelig kjipt å måtte jobbe julekvelden, 1. juledag og 17 mai. Også er det gørr hvis det er noe som skjer akkurat den helga jeg jobber.
Gjest Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Ser at vi er stort sett enige i det samme vi som har svart. Kan legge til at jeg jobber 100%, noe som gir brukbar lønn pga kvelds/helge-tillegg samt ekstra betalt for rød-dagene. Men det er ganske slitsomt å jobbe i fullstilling, spesielt å gå fra kveldsvakt til dagvakt.
Sistah*G07*J09* Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 Jeg jobber 85% dag/aften turnus, å er kjempe fornøyd med det. Har ca. 2-3fridager i løpet av en uke. 4 fridager de ukene jeg ikke har arbeidshelg. Jobber hver 3. helg, noe som er helt greit. Har massevis av tid til sønnen min på 18mnd, noen av fridagene så er han hjemme og vi drar på bassenget eller gjør noe annet morsomt i lag Tror ikke jeg kunne ha tenkt meg en annen jobb
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Jeg stooorkoser meg på kveldsvakter =0) ikke slitsomt i det hele tatt. Om man liker jobbe og trives blir ingenting slitsomt.
Bare jeg er meg :o) Skrevet 11. mars 2009 #10 Skrevet 11. mars 2009 Jepp og stortrives med det. Bedre tid til mann og barn....og mulighet til tid for meg selv innimellom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå