Gå til innhold

Når tar pappaen to ukers perm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på en ting. Dere som har fått barn tidligere. Når er det vanlig at pappa tar ut de to ukene sine rett etter fødsel? Jeg tenker som så at det er lurest å begynne med de to ukene når en kommer hjem fra sykehuset med bebisen? Eller er det noen som tar den ut med en gang bebisen blir født?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi tar ut fra dan dagen jeg føder, synes det er greit å ha han tilgjengelig 24 timer i døgnet når jeg ligger på sykehuset også jeg.... å han vil jo gjerne være der selv også hele tiden..... slippe å tenke jobb....

Skrevet

bare husk på at det er ikke alle som får betalt i de to ukene. det er ikke lovpålagt. Det er opp til hver enkelt arbeidsgiver, viktig å vite:)

Skrevet

Kan man velge dette? Er det ikke 2 uker fra dagen man føder? Noen som vet?

Skrevet

jeg mener også det er fra dagen en føder! har ikke hørt at vi kan velge dette?

Skrevet

Her skal pappa'en ha fri de 14 dagene fra vi kommer hjem fra sykehuset. Han er så heldig at han får betalt fri, og får også betalt fri de dagene vi er på sykehuset og alle kontroller han har vært med på. Men så yter alle der 200% ellers, og dermed så gir arbeidsgiver dem stor frihet når det gjelder svangerskap/fødsel eller sykt barn.

Skrevet

Denne permisjonen har ikke nødvendigvis noe med NAV å gjøre, den regnes ikke inn i de 44/54 ukene man har der. Det er en rettighet som far har ift sin arbeidsgiver, dvs rett til 2 ukers permisjon uten lønn (hjemlet i arbeidsmiljøloven). Noen arbeidsgivere velger likevel å lønne en eller begge av ukene, det varierer. Far kan avtale m arbeidsgiver når han vil ta ut permisjonen; Det var en på jobben min som valgte å ta 2-3 dager pr uke i en måneds periode i stedet for 14 dager sammenhengende.Vi velger nok likevel at pappaen er hjemme fra fødselen av:)

Skrevet

Er vel litt forskjellig praksis her, ulike regler hos arb.giver.

Her blir den påbegynt fra fødsel, rett og slett fordi far må ta seg av storesøster, som ikke går på sfo, mens jeg er på sykehuset

Skrevet

Alt avhenger av hvilken dag jeg føder på:) Blir det en torsdag eller fredag, blir det nok ikke før fra mandagen av da sambo har en jobb han har fri i helgene. Permisjonen er fylt ut og ligger hos arbeidsgiveren hans, han ringer bare når barnet ere født og vi vet hvordan det blir, så fylelr sjefen hans ut med datoene!:)

Skrevet

Tror de fleste kan velge å starte permen fra fødsel eller hjemkomst...spiller jo egentlig ingen rolle, vanligvis da, for arb.giver når det blir.

Skrevet

Takker for mange svar! Sambo sin jobb betaler heldigvis for de to ukene. Vi får se hva vi gjør. Skal vi bo på lettposten kan også pappa bo der og da er det jo en fordel at han har fri. Det beste hadde jo vært om bebisen melder sin ankomst i påsken, for da får vi ekstra perm!

Skrevet

Vi har tatt ut fra den dagen jeg har født - men så har vi vært heldige og fått benytte familierom på Storken første gang og Barselloftet andre gang. Denne gangen blir det planlagt keisersnitt, og da begynner han permisjonen dagen før snittet, slik at han kan være med på journalskriving. Hadde kanskje vurdert det annerledes om fødselen kom på et annet tidspunkt, men nå passer det slik at de to ukene med permisjon kommer like før påske - slik at han får 3 uker hjemme :o)

Skulle jeg lagt 4-5 dager (eller mer) på barsel der han ikke kunne vært til stede annet enn i pappavisitten, ville jeg nok helst at de to ukene begynte når jeg og babyen kom hjem, ja...

Skrevet

Her starter pappa'n på permen den dagen jeg føder.

Er ganske slitsomt for en pappa å gå gjennom en fødsel også, så greit å få slappe av litt for han også.

Sist hadde vi familierom på sykehuset, men denne gangen må han ta seg av storesøster på 2 år.

Sambo får heldigvis betalt begge ukene.

Skrevet

Her måtte han ta ut ferie 2 uker (har ikke råd til ulønnet), den ble tatt ut fra termindatoen 2. mars og 2 uker frem, fordi han har en jobb som de må leie inn folk...han har ingen anledning til å ta permisjon 2 uker når fødselen starter, vi vet jo ikke når det er og da blir det bare rot på jobben....:(

Jeg går 9. dagen på overtid nå, og de 2 ukene er snart over.

RIMELIG fortvila her nå ja!!! :((

Skrevet

jeg har termin før,men det er fare for at jeg føder ved påsketider....Hva da? Blir det regnet som de 14 dagene da?de ukene skal jo tas rett etter fødsel eller hva man nå enn har blitt enig om på jobben,men i fht.helligdager ogsånn? Blir det forskjøvet??

Noen som vet eller??Kjedelig å"sløse"bort verdifulle dager når man likevel har fri tenker jeg......

Skrevet

Snuppa27, det står spesifikt i aml "i forbindelse med fødsel". Det betyr at han har rett på det i forbindelse med fødsel (og ikke to uker før fødsel). Hvordan de løser det er faktisk ikke deres problem. Litt sent å si det nå, men dette skulle dere ikke ha funnet dere i! Kjenner jeg ble litt sinna nå fordi dette må være forferdelig for dere!

Skrevet

Snuppa27, det står spesifikt i aml "i forbindelse med fødsel". Det betyr at han har rett på det i forbindelse med fødsel (og ikke to uker før fødsel). Hvordan de løser det er faktisk ikke deres problem. Litt sent å si det nå, men dette skulle dere ikke ha funnet dere i! Kjenner jeg ble litt sinna nå fordi dette må være forferdelig for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...