Gå til innhold

Hva galt har fosteret gjort da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det ikke skal få leve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har i mine øyne rett og slett ikke kommet så langt i utvikklingen at det har fått fullt menneskeverd før det kan greie seg selv utenfor livmoren.

Etter min mening vokser menneskeverdet i takt med fosteret. Til å begynne med er det en eggselle og en sedselle. Det er en mulighet for liv, men svært få av oss mener vi bør ta vare på alle disse mulighetene.

Når befruktningen har skjedd, men embryoet ikke har festet seg har muligheten til å bli til et menneske blitt større. Likeven godtar de fleste av oss prevansjonsmetoder som hindrer dette embryoet å utvikle seg videre (spiral, angrepille mm).

Siden fester emryoet seg og begynner å vokse. For meg finnes det ikke noe annet apselutt pungt for når abort klart bør forbys enn det tidspunktet når barnet kan greie seg utenfor livmoren. Frem til det vokser menneskeverdet samtidig som barnet utvikkes. Jeg synes derfor det er naturlig at reglene for å ta abort blir strengere jo større fosteret er. Om grensen for selvbestemt abort burde gå akkurat ved 12 og ikke ved 11 eller 14 uker kan jo diskuteres. Det kan selvfølgelig også diskuteres om abortnemdene er for strenge eller ikke strenge nok, men som system synes jeg det vi har i dag er bra.

Skrevet

Fosteret har jo selvfølgelig ikke gjort noe galt. Men i tilfeller der barnets liv bare vil bestå av smerter, sykdom, kommunikasjonsmangel/problemer og sykehusopphold tror jeg faktisk av og til det er bedre å la barnet få slippe. Nå snakker jeg IKKE om downs syndrom ol, men om alvorlige sykdommer der barnet gjerne er multihandicappet og må leve et liv i smerter.

Jeg tror ikke døden alltid er det værste som kan skje ihvertfall.

Man må jo også tenke på hvilken oppvekst barnet vil få. Om barnet vokser opp i en familie med økonomiproblemer, narkotikaproblemer, alkoholproblemer osv vil det neppe få den beste starten på livet, og da er det ofte kanskje bedre med abort.

Fosteret vil jo ikke forstå eller kjenne det når det blir tatt bort heller, ihvertfall ikke når det gjøres tidlig i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...