Gå til innhold

Tynnkledde småjenter om vinteren...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vinter har jeg stadig observert at småjenter ned i fire-fem-seksårsalderen er veldig tynnkledde når de er ute. Ikke i barnehagen, der sørger personalet å kle på dem, men det er verre med foreldrene.... På vei til og fra barnehagen, selv de som må gå hele veien, og i byen, ser jeg stadig jenter i bare strømpebukse, åpen jakke, uten noe i halsen, uten lue eller votter, med tynn genser og tynn kjole/skjørt over, som er ute og går sammen med foreldrene. Og nå som det begynner å bli vått ute må de voksne stadig passe på at jentene ikke søler til klærne sine i tillegg. Jeg er jo ikke vant med dette, har to gutter som jeg alltid kler på i utedress/regntøy + lue og votter når vi skal ut for 1) å slippe maset om å holde klærne rene, gutter vil gjerne hoppe i søledammer og leke i snøen, og 2) for at de skal holde seg varme og tørre når det er kaldt. Nå har jeg to jenter på 1,5 år og en mnd, og jeg kommer til å kle dem på akkurat samme viset når vi skal ut.

Men er det virkelig slik at jenter er så vanskelige i klesveien at foreldre bare gir opp og sier "ja, så får du gå i bare kjole da!" når de er på tur ut, eller er det mødrene som synes jentene skal se søte og pene ut når de skal ut, og dropper uteklærne av den grunn? Eller...? Gutter kan jammen være vanskelige de også, men her er det ingen bønn. Hva er det som er så forskjellig fra guttene, kan ikke si jeg har sett så mange gutter like tynnkledde akkurat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke si jeg har lagt merke til det, jeg.

Har selv ei jente på snart 4 år. Hvis hun vil ha på kjole når vi skal ut på vinteren, trekker jeg en ullbukse utenpå om vi skal noe sted. Hun må alltid ha på nok klær.

Synes generelt foreldre kler på jentene sine nok, jeg. Jeg synes ikke man må ha på dress om man skal til butikken, i byen eller lignende. Holder da fint med kåpe f. eks. Trenger ikke alltid se ut som om man kommer rett fra barnehagen. Kan jo holde varmen i klær som er pene også, om man kler seg riktig:-)

Skrevet

Legger sikkert bedre merke til det jeg fordi jeg ikke er vant til slik påkledning hos jenter siden jeg har gutter i den alderen.... Dessuten har vi hatt en periode med sprengkulde her, og har selv vært ganske opptatt av at de skal kle seg godt med ull osv, og da ser jeg ekstra godt de tynne buksene og åpne jakkene hos jentene, som jeg ikke ser hos guttene. Men så vil vel ikke de ha på seg kjoler heller....

Det er masse stilig utetøy, og om de er godt kledd ( i dress, eller jakke og utebukse), kan de se ganske bra ut likevel og ikke se ut som de nylig ble dradd opp fra søledammen i barnehagen.

Skrevet

Jeg har også en 4 åring og hun nekter å gå med bukser. Når hun ikke er i bhg så har hun skjørt/kjole og som regel ullbukse under. Det hender hun ikke har ullbuksen på når det kun er snakk om at hun skal inn og ut av bilen og rett inn i bhg. Vet dette er litt dumt, men går litt fort i svingene noen ganger.

Syns det er veldig tungvind med dress til tider, selvfølgelig hvis hun skal leke ute så er det et must, men utenom det bruker hun alltid jakke/kåpe. Og det har ikke noe med at hun bare skal se søt og fin ut, men litt mye klær når vi eks skal på shopping, cafè el.

Har heller ikke lagt merke til at jenter, eller gutter for den del går dårlig kledd, som mom2Tow sier så kan man ha varme klær som også ser pene ut:)

Skrevet

Min eldste hadde en periode da hun var to-tre år der hun bare skulle gå med skjørt. Greit nok det så lenge jeg fikk bestemme hva som skulle være under skjørtet. Det så slettes ikke like vakkert ut alltid - lange ullbukser under skjørt - gjerne to skjørt også ;-)

Barn trenger da ikke engste seg for om de møkker seg til eller ikke - til hverdags iallefall.. Godt med klær ute er da en selvfølge - er da ikke pyntedokker vi skal lage oss heller..

Skrevet

JEg kan fort vekk være en sånn mamma.

Min eldste er veldig bestemt på hva som skal på og ikke, men selv om hun tilsynelatende kan se tynnkledd ut har hun stort sett på seg all, ull strømpis,med tynn ullbukse utenpå, ullsokker oppi de pene støvlettene, ull body under kjolen og gjerne en tynn ullgenser også, og vi lukker jakka, samt at lue er tvang (evt pannebånd), votter derimot får hun lov å slippe hvis hun på død og liv ike vil ha de på seg.

Skrevet

Inn og ut av bilen etc... der er jeg vel ikke spesielt streng. Ellers er hun selvfølgelig godt kledd:) Er de fem-seks år vil de nok gitt lyd fra seg, om det ble for kaldt. Det ville i alle fall mi gjort!

Må si jeg er mer bekymra for alle de små som sitter i vogn. Skremmende mange mødrene som ikke kler av og på barn sine etter forholdene. Men, det er jo en annen diskusjon..

Skrevet

Det er mange situasjoner der jenta vår helt fint kan ha på seg mindere enn vinterdress og fullt utstyr.

Vi har bare 2-3 min fra bhg og hjem og om hun ikke vil ha på seg lue og votter trenger hun virkelig ikke det. Og vi bruker jakke mellom hjemme og barnehagen, ikke dressen.

Når vi skal ut å handle har det flere ganger hendt at hun har på seg kjole med ull strømpebukse og gjerne en janus ull bukse under. Da parkerer vi innendørs og handler der, eller det blir en kort tur fra bilen og inn i butikken. Trenger ikke fullt vinterutstyr for det.

Likeså får hun ikke bruke sheroksene enda i bhg, men skal vi kun en kort tur i butikken og hun ber om å få bruke de siser vi selvfølgelig ja. Man skal velge sine kamper og dette er ikke det.

Du vet hvor lenge du skal være ute med ungene dine og kler de etter det og det gjør vi også.

Skal vi ut å leke har hun selvfølgelig på rette klær for det.

Skrevet

Jeg er tydeligvis en slik mamma du legger merke til, men det skal sies at selv om hun se tynnkledd ut så har hun alltid både ullstrømpebukse + ullgenser i tilegg til kjole, ullkåpa, lua + skjerfet. Jeg ser ikke behovet for mer klær når det er inn/ut av bhg, inn på et kjøpesenter eller rett på besøk.

Jenta er tydelig opptatt av hva hun skal ha på seg, og jeg ser ingen grunn til å nekte henne det så lenge hun er god og varm uavhengiv av om andre som ikke kjenner henne tror hun er kald når hun ikke er det.

Når det gjelder gutten min så kommer jeg nok ikke til å kle på ham en kjole ;-) Men kommer heller ikke til å kle på ham utedress når vi skal ærend og ikke leke/være ute. Da holder det med utejakke, lue osv.

Skal vi ut å leke/gå tur el.l har de selvfølgelig på seg klær slik at de kan herje fritt :-)

Skrevet

Jeg kler ikke på gutten min utedress når vi er på bytur! Kommer jeg aldri til å gjøre, for da blir det jo noe inni h.... varmt for han når han skal inn på butikkene/sentrene! Holder bra med vinterjakke, lue og vanter, og selvsagt egnede sko.

Og om jenta mi blir ei kjolejente, så skal hun da så visst få ha på kjole på bytur, så fremt det er en varm og dagligdags kjole. Er da bare å ta på tykke klær under og ei varm jakke utenpå, og vanter, lue og vintersko, akkurat som storebror.

Skal vi på spasertur, og det er sølete ute, skal selvsagt begge ungene ha på egnede klær for å leke ute. Ser ikke helt problemet med å få til det. Er bare å gi dem to alternativer, hvor begge deler funker like bra, så får de selv velge delvis hva de skal ha på seg! :-)

F.eks, om vesla ikke vil ha på hals, så får hun valget mellom hals eller finlandshette, eller hals vs. pologenser. Vanskeligere er det vel ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...