Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Ehh, hvem sier at de ikke har livets rett? Ikke med på hva du mener.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 I en annen tråd (manglende lem) er det flere som sier de hadde tatt abort om ul viste at bbarnet hadde downs
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Synes så absolutt de har livets rett! De er herlige og skjønne mennesker. Det er oss "normale" som viderefører det at det er noe negativt med Downs-mennesker, av ren uvitenhet mener jeg. Hva er egentlig problemet? Redsel for hva omgivelsene skal tenke, å være annerledes?
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 Ja si det! Jeg har i alle fall ikke noe svar til det. Greit nok er det kanskje ikke alle som takler å ta hånd om et barn med Downs, men det finnes da andre alternativer enn abort..
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Og ikke burde sånne som Hi hadde livets rett heller! For hva skal vi med slike som kun fordømmer andres menneskers valg??
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Etter min mening har ingen noen rett til livet før det er i stand til å leve uten å være forbundet med moren. For meg blir ingen noe fullverdig menneske med egne rettigheter før dette. Om barnet har Downs eller ikke har ingenting med dette å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 Hvilke alternativ da? Det står ikke skkurat folk i kø for å adoptere barn med downs.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Jeg blir kjempetrist av å lese at det er så mange som vil ta abort, hvis barnet har downs. Jeg også grøsser langt inn i margen...Ja, det er jo tydeligvis opp til hver enkelt. Men gruli trist er det
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #10 Skrevet 10. mars 2009 Syke kortslutta 22:43 Hi kom med et spørsmål og HUN grøsser. Hva er dømmende ved det. Idiot
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #11 Skrevet 10. mars 2009 Personlig hadde jeg nok aldri klart å ta abort, uansett om barnet jeg bar hadde Downs eller ikke. Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede i mange år, mange med problematferd. Dette gjelder også de med Downs. Noen har vært vanskelig for meg å like pga av atferden deres. I mange av tilfellene tror jeg det har mye med oppdragelse å gjøre. Det var lett å skille de bortskjemte "gjør-hva-du-vil-menneskene" fra de med normalt god oppdragelse. Spesielt i forholde til de med Downs, fordi de kan bli ganske godt fungerende med riktig hjelp. Uansett mener jeg at alle har livets rett, selv om noen er mer krevende enn andre.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #12 Skrevet 10. mars 2009 Det er vel ikke mer trist at er barn med Downs aborteres enn at et friskt barn aborteres?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 Jo, når det er Downs som er årsaken til aborten så! Men jeg mener at all abort er trist.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #14 Skrevet 10. mars 2009 Hvorfor er det værre at det er pga Downs? Er et menneske med Downs mer verdt enn en uten kromosomfeil? Jeg føler meg ikke mindreverdig selv om jeg ikke har Downs. Jeg har likevel mye å gi menneskene rundt meg og jeg tror foreldrene mine er like glad i meg som de hadde vært om jeg hadde hat Downs. Hvorfor skulle det vært bedre at jeg hadde blit adoptert bort enn en med Downs?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #15 Skrevet 10. mars 2009 Dette er jo bare kverulering. Det er klart at Downsbarn ikke er mer verdt enn andre. Alle er like mye verdt. Det som mange reagerer på er jo at noen tar abort fordi barnet har Downs, og at de ikke ville gjort det om barnet var normalt.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #16 Skrevet 10. mars 2009 Jeg ville selv tatt abort om jeg ble gravid med et barn med Downs. Ikke fordi barnet hadde hat mindre menneskeverd, men fordi det hadde vært såpass mye mer krevende enn et friskt barn at jeg heller ville satset på "bedre lykke neste gang" og håpet at neste foster hadde vært friskt. Du synes sikkert det er motbydelig, men jeg ser ikke helt forskjellen på det og det eventuelt å avbryte et svangerskap fordi det ikke passet inn i studier eller liknende.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #17 Skrevet 11. mars 2009 hvis du har jobbet med mennesker med Downs vet du at sykdommen foårsaker funksjonssvikt på forskjellige nivåer. Hva de kan lære seg varierer veldig, og det du gjenkjente som "bortskjemthet" kan fint ha vært en del av funksjonshemmingen.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #18 Skrevet 11. mars 2009 Barn med downs er verdens herligste! Jeg har også selv jobba med psykisk utviklingshemma.. Jeg kunne aldri ha abortert om jeg fikk vite at jeg bar et foster med downs.. De har like mye livsrett som alle andre! Jeg ville elsket barnet like høyt.. Og ja, det er da mer arbeid, men i våre dager og vårt samfunn får man så mye støtte og hjelp som man vil ha.. Så ikke kom her og si at du kommer til å slite ræva av deg fordi du får et barn med downs!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #19 Skrevet 11. mars 2009 Klart du kommer til å slite ræva av deg hvis du får et barn med downs. Noen barn klarer seg selv, noen kan bo i egen leilighet etterhvert. Men mange kan ikke dette, mange dør tidlig. Og har du barn fra før og får et barn med downs så er det ikke lett å holde familien på plass. Jeg var helt bevisst sist gang jeg var gravid og tok alle tester jeg kunne for å utelukke at det var et downs-foster. Hadde tatt abort på flekken. har to andre barn og vet at familien vår ikke hadde fixet et barn med ekstra behov. Ikke det at man kan garantere seg, man vet aldri hva som skjer her livet, men akkurat rundt uke 12 så kan man faktisk sjekke at det ikke er kromosomavvik på fosteret. Har da hørt om mange andre mindre "gyldige" grunner enn downs for å ta abort. Ikke alle takler dette og det må dere har respekt for! Er ikke dermed sagt at man ser ned på mennesker med downs, snarere tvert i mot, men vil ikke alle ha et friskt barn?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #20 Skrevet 11. mars 2009 Jeg hadde tatt abort. Jeg har ikkje jobba med Downs-barn men har sett og ser kor tøffe dei blir i eldre tilstand. Kva slags grad Dawns-barna er det snakk om det høres ut som skala 1 til 3 her av 10. Jeg har Downs- barn i familien og synes det er gode barn men det derre ser på tv er berre den GODE delen. Dei er som vanlige menesker og reagerer som oss. Har du sett eit raseri anfall ? Det er ikkje enkelt med 1 person når det kommer 2 til 3 personer når det kommer i tak.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #21 Skrevet 11. mars 2009 neidu det begriper ikke jeg heller. hadde jeg fått vite at jeg ventet et barn med fysike eller pyskiske skader ville jeg likevel valgt å få det barnet da mine barn er ønsketav både meg og mi mann. så får livet vårt heller bli litt anderledes og spennende på en annen måte enn ventet men like fult meningsfyllt både for oss og for våre barn. jeg blir sint og såret når noen sier uten å vite hva et barn med downs syndrom eller andre "skader" inne bærer at de ville valgt det bort. ja livet blir anderledes enn man har forestilt seg men likefult et liv.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #22 Skrevet 11. mars 2009 Jeg fatter ikke at dere gidder å bruke tid, krefter og energi på hva ALLE andre gjør hele tiden! Jeg personlig, har mer enn nok m meg, mitt og min familie! Hvilke valg andre tar, det er meg revnende likegyldig! Jeg trenger nødvendigvis ikke være enig, men det er IKKE mitt valg! Konsentrer dere om deres ting, andre om sine, så skal dere se ting blir mye enklere!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #23 Skrevet 11. mars 2009 På tv ser man de som fungerer veldig bra tilt ross for downs. Men så har man de som ikke fungerer, som har masse andre fysisike problemer i tillegg. Hjertefil f.eks.. Ja jeg hadde valgt abort hvis barnet hadde kromosomavvik/ downs. Det er ikke lett å leve med behov ikke alle andre har og jeg vil faktisk spart et barn hvis jeg kunne, for ekstra problemer.. og det er downs.. et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå