Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Lurer litt på dette. Ikke for det, sikker på at et Downs-barn er en berikelse, men tenker litt på dette. Sikkert umulig å forberede seg hvis så skulle være, men om man kan se downs på 3D-ultralys, så er man litt forberedt. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Nei, de bruker 2D UL for å måle nakkefold og neseben. Nakkefolden som ofte er tilstede ved downs kan sees mellom uke 11 og 14 ca. Forsvinner etter dette.
b10na&lillegull Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 hadde man ikke sett downs syndrom ved ordinær ul?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Nei, du må ta det i de ukene som nevenes over her.
b10na&lillegull Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 http://www.babyverden.no/templates/QApage____2638.aspx Kan også oppdages i uke 18, det er kanskje litt mer uvanlig det da
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Manglende neseben kan sees ved ordinær UL, men det er mye mer uspesifikt for downs enn nakkefold.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 jeg spurte jordmor om det her ang downs når jeg var hos henne forrige uke. jeg fikk det for meg at det var noe galt med babyen vår..så jeg måtte bare spørre henne... hva er oddsen liksom... da så hun på meg og sa..hva er det med dere jenter og den usikkerheten deres. Du har vært på ordinær ul sant,ja sier jeg.. ja der fikk du bekreftet at alt var bra med den lille inni magen..ja sier jeg,men jeg er fremdeles redd.. da fikk jeg til svar at; det skal mye til for at de IKKE skal se at det er downs på et barn i magen,selv ved ordinær ul. nettopp fordi utstyret de bruker idag bare blir bedre og bedre... så med det svaret slo jeg med til ro med at barnet jeg bærer på... er det ikke noe galt med!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 Når de skal sjekke for downs gjøres det via en såklat duotest. Dette er tidlig ultralyd gjerne i kombinasjon med en blodprøve. Det er dette gravide over 38 får tilbud om, eller en fostervannsprøve. Alle gravide i danmark får dette tilbudet, og det er jo en grunn til at det gjøres da og ikke i uke 18. Det er nakkefolden det promært sees på og dette er lettest å se tidlig, ikke på ordinær ultralyd. Tror nok det er mange foreldre som har fått sjokk når de får et barn med downs da dette ikke vanligvis oppdages på ordinær ultralyd.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 ÅÅÅÅ, det gjør nesten vondt å høre hvor naive dere er. For det første finnes det en million ulike "avvik" og det er ikke alltid det sees på ultralyd i uke 18. Det er ikke en gang alltid sikkert de ser det de faktisk kan se fordi de er mer opptatt av å vise oss en fin profil og om det er gutt eller jente... En venninne av meg hadde åtte ultralyder i sitt første svangerskap pga komplikasjoner i svangerskapet, de burde sett at babyen hennes var syk, ingen så det, og babyen døde noen uker etter fødselen. Det er en million historier om babyer som er syke. Det er ikke bare frisk og downs som er alternativene, og det er heller ikke sånn at downs er èn tilstand. Downs barn har ofte alvorlige tilleggslidelser. Naiviteten lenge leve.... Så deilig det må være å leve i en overforenklet verden. Og den uttalelsen til jordmor er jo helt hinsides. Hun kan ikke love deg et friskt barn. Svangerskap og fødsel innebærer jo tross alt en risiko både for mor og barn. Man skal selvsagt ikke fokusere på det, men det er idioti å si at ting ikke kan gå galt et sted på veien. Livet er nemlig sånn at man har veldig liten kontroll når det kommer til stykket!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå