Gå til innhold

Er dette tegn på bekkenløsning? Please, svar :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å kjenne det i høyresida, ved lysken i dag.

Har aldri hatt problemer med bekkenet før, fødte for 2,5 år siden.

Jeg er 27+0 uker.

Når jeg går, gjør det vondt/veldig ubehagelig å løfte beinet.

Spesielt etter jeg har sittet noen minutter.

Kjenner det når jeg går opp en trapp eller bare skal reise meg å begynne å gå.

Jobber i barnehage, så jeg håper ikke det blir verre...

Datt/skled da jeg gikk ut av bilen i går, men datt ikke på rumpe.

Kjente bare litt rett under magen, men ikke der jeg kjenner det nå(tror jeg).

Kanskje en liten strekk?

Kan noen hjelpe meg å si om det høres kjent ut?

Hvor fikk dere vondt da dere fikk BL?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at bl kan kjennes nøyaktig slik ut - vondt å løfte beinet, umulig å komme igang etter å sitte, sitte er i det hele tatt ubehagelig, trapper er foten av en viss mann. Ikke press det i noen form. Må du overdrive vondtene for å få sykemelding så gjør det. Alt du provoserer fram nå kan du risikere å slite med i årevis.

Noen tips (=erfaringer fra noen år med plager):

Pass på at du reiser deg opp med tyngden likt fordelt på begge ben og tyngden godt over lårene. Gå trapper som småbarn gjør, med begge bena innom hvert trinn. Inn og ut av bil - sving beina parallelt så mye som mulig, aldri gå ut med tyngden på det ene beinet. Gå med små skritt når du må gå. Gåing i slapseføre er verre enn fast grunn.

Stopp alt som gjør vondt, du betaler for det i mange dager. Mulig du må bli oppfinnsom med sexlivet for å finne stillinger som ikke gjør vondt. Ta hvile med en gang du kjenner vondt. Ligg på siden med pute mellom knærne når du ligger.

Fysio og vanntrening hjelper noen. Gratis fysio når det er svangerskapsrelatert.

Skrevet

Hei hei:-)

Ser Luten har gitt deg noen gode råd om hvordan du bør forholde deg, følg dem! De kan uansett bare hjelpe.

Men jeg syns det høres litt rart ut at smertene sitter i lysken. Smertene ved bekkenløsning sitter som regel enten i symfysen (midt på framme), eller langt inne i rumpeballene, enten på éne siden eller begge.

Jeg holder en knapp på at du fikk deg en strekk da du datt, man tar seg for på litt rare måter når man er gravid, man er jo redd for mer enn ellers:-)

En strekk vil uansett gå over etter en uke eller så. Bekkenløsning blir gjerne verre om man presser seg, mens en strekk vil "varmes opp" og være bedre. Begge deler er verst når man har hvilt en stund, før man kommer i gang. Bekkenløsning varierer etter dagsform og vær/temp. (Og dessuten syklus, men det angår jo ikke deg som er gravid).

Uansett, skikkelig god bedring! Skulle det være bekkenløsning, er du jo heldigvis langt i svangerskapet.

Skrevet

Jeg hadde bekkenløsning inni lysken. Legen sa at alt som er vondt i hoftepartien under svangerskapet er bekkenløning. Dette er fordi bekkenet er utvidende og bevegelig, og under svangerskapet får man mange vondter i området når hoftene utvider seg for å gjøre plass til barnet.

På jobb dyttet jeg ganske tunge varer med beina for å spare ryggen og ikke løfte for mye mens jeg gikk gravid. Dette gikk ut over bekkenet, og husker at det ilte stygge smerter i lysken hver gang jeg dyttet med beina. Jeg var alt for lenge i jobb, og gikk helt til alt låste seg. Jeg brukte 10 måneder til å bli helt frisk igjen etter fødselsen med å trimme og spasere mye.

Skrevet

Ja, mye feildiagnoser pga sånne holdninger.

BekkenlØsning er ikke bekkenlÅsning for eksempel, en god kiropraktor (som vet om du er gravid(!) kan fixe bekkenlåsning på null komma knas.

Lysken er ikke bekkenet. Hvis du dytter med beina, får du lyskestrekk. Det er vondt! -Men det er ikke bekkenløsning! Hvis du dytter med beina for å ikke løfte for mye, burde du ta noen kurs i løfteteknikk!

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...