Gå til innhold

Andre hobby-gartnere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i gang med min første "selvstendige-sessong", tidligere har jeg pusla med litt sammen med mamma, litt urter i vinduskarmen ol..men nå blir det drivhus her om ei uke og jeg har planta i minidrivhus for å få fram spirene nå i første omgang innendørs og skal plante ut i drivhus og hagen utover våren.

Ambisjonene er skyhøye og æren står på spill her!!! ;-)))

Liste: Basilikum, Rosmarin, Organo,Timian, Sitronmelisse,Persille, Dill, Chilipepper, Paprika, Gressløk, vårløk, kepaløk, purre, Bifftomater, Cherrytomater, vanlige tomater, gulerot, maineper, redikker, rucola, isbergsalat, pastinakk, sukkererter, brokoli...hmmmm....noe mer man trenger da? ;-) Skal plante nye frukt trær og bærbusker i tillegg til det som er på eiendommen, men der blir det nok ikke all verdens avling i år på den fronten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

ÅÅÅ, så misunnelig =) Her er jeg gartner uten hage=(

Ser ut som du har det du trenger i urtehagen ihvertfall, men hva med en krukke med månedsjordbær? De kan du jo plante i jordbærkrukke, så tar de ikke så mye plass heller=)

Druer er jo spennende da, men de må ha noe å klatre på, helst en varm vegg... spørs litt hvor i landet du holder til, men jeg fikk det fint til i hardanger ihvertfall=)

Når jeg får meg hage skal jeg ha stor urtehage, stor grønnsakshage og en samling tropiske planter. Drømmen er en etnobotanisk hage (planter som har blitt brukt innen religion/"heksemedisin" osv, av indianere osv) men siden de fleste av disse plantene er giftige går ikke det så bra sammen med barn... Men jeg skal nok ha noe eksotisk og spennende også!

Frukttrær må jo også til, stemmer for plommer og epler, evt Klara Friis-pærer...

Ååå, du er heldig!

Skrevet

Jeg har en "tribune" der jeg skal plante minst tre forskjellige typer jordbær :-) Bla månedsjorbær, var toppers i fjor siden ungene gikk hele sommeren å snavla fra den :-)

Ja, druer kunne jeg had klatrende utenfor hagestua, der er det varmt og deilig. Sitrontre og oliven har vi også tenkt litt på å prøve ut. Plommer, søte kirsebær, epler og pærer skal vi prøve på ja, har et gammelt plommetre, 3 ripsbusker, en stikkelsbær, to sorter nyper og bringebær fra før.

Det er skikkelig spennende, å¨se hva man får til.

Skal ordne med krukker med urter og grønt som kan tas med ut til hytta også, for vi skal ha med oss en "transportabel" grønnsaks og urtehage ut dit er plana, har erfaring med å ha med urtekrukker ut dit, så nå er tanken å ta med tomat, paprika, vårløk, chili og rucola i tillegg...se om det funker, for da har vi det viktigste tilbehøret til sommermaten:-)

Har virkelig drømmestedet, sydvendt, lunt, solrikt, fin og feit matjord og bor landlig med lite trafikk og lite forurensning, ingen gjennomfartsvei her. Milde vintere er det også :-)

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Høres perfekt ut=) Bare husk å være flink å dekke til vinteren da, når det er mildt er det ofte litt skummelt for røttene, de tror vel det er vår før det egentlig er det og setter igang produksjon og fullt bestyr=)

Jeg gleder meg ihvertfall til jeg får hage, da skal jeg ordne og styre! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...