mayaya Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Nei nå altså! I Trondheim har politikerne vedtatt at de skal legge ned noen av helsestasjonene, men de skal opprettholde lokalene og utstyret da. Slik at foreldrene kan dra dit og veie og måle selv..!! Er det mulig?? Jeg blir helt matt av hvor dumme de kan bli jeg altså. Min førstemann var veldig tynn når han var ca 3 måneder, så jeg var på min lokale helsestasjon og veide ofte, opptil 2 ganger i uka. Hvis det ikke hadde vært noen der jeg kunne spurt da, hadde jeg vært fortapt altså. Var hs som fikk meg inn på sykehuset, hvor vi lå innlagt i flere døgn. Kan da umulig være bra at alt initiativ skal ligge hos nybakte mødre, slik at de på egen hånd skal reise til andre helsestasjoner milevis unna for å få ungen vurdert?? Heia Norge..
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Vi hadde vekt selv vi, men vi dro til hs for veiledningen sin skyld, saa det hoeres dumt ut med selvbetjening. Men det kan jo hende at hs'ene ligger tett i trondheim slik at ikke alle trengs? Men om de hadde kuttet noe i kommunen vaar hadde det blitt sinnsykt langt aa reise for litt veiing.
mayaya Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2009 Vi hadde også vekt hjemme, men kontrollerte uansett hos hs. Jeg vet hvor disse helsestasjonene ligger, det er faktisk snakk om flere mil reisevei og ekstremt få busser. Man må påregne en arbeidsdag på veiinga dersom man skal dra til neste som er betjent.
Expat Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Hos barnelegen vår i Tyskland hadde de et "babyventerom" der mor kunne ta inn baby på egenhånd og veie og måle om hun ville. Vi hadde jo et helsekort vi kunne føre slikt på også. Så kunne vi spørre sykepleieren i resepsjonen om det var nødvendig å sees av legen.
mayaya Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2009 Ja, det er jo litt mer sånn jeg har vært vant til også. At man kan gjøre det selv, men det er folk tilstede liksom. Sånn at når småen var tynn, så kunne jeg høre med dem der og da. Ser for meg at det blir en terskel for en kanskje usikker og ung førstegangsmor dersom hun må ringe byen rundt, evt bruke en dag på bussen, for å få spurt om slikt.
Gjest mphs Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Det er ikke tett mellom helsestasjonene i Trondheim heller tvert om og de som er er overfylte allerede.
mayaya Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. mars 2009 Nei, ihvertfall ikke de som ligger utenfor byen i utg.punktet.. Det er snakk om flere mil ja.
mayaya Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2009 Er det forresten tilrådelig å veie ungen på forskjellig vekt fra gang til gang?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Hvis de skal gjøre det slik, så bør de jammen meg skjerpe rutinene sine betraktelig - før de starter et slikt opplegg. Jeg ble sendt hjem altfor tidlig (kanskje sent for noen? Var på sykehuset i 5 hele dager). Daniel veide 3970g ved fødsel, da vi ble utskrevet veide han 3190 (tror jeg) og noen dager etterpå under 2900. Han raste bare ned i vekt, fordi han ikke fikk melk. Jeg klarte ikke å gi han pga brystbetennelse. Og jeg fikk betennelsen allerede på dag to... Slike helsestasjoner burde vært for de som har barn som er MINST over 4-5mnd. De som er under bør få tettere oppfølging og især førstegangsmødre. Og har man enhver TVIL om at ammingen ikke er kommet ordentlig igang bør de også der sette flere tiltak. Jeg ble TVUNGET av moren min til å oppsøke HS. Ikke fordi jeg ikke ville, men jeg tenkte: Hva gjør jeg feil? En dag til. Jeg slet og slet. Jeg gråt og gråt. ungen ble mer og mer apatisk. Hadde det ikke vært for mamma som hadde slitt med AKKURAT det samme med sin førsefødte ville jeg nok ventet en dag eller to til. Da fikk jeg klar beskjed fra lege og HS at det beste ville være å slutte. Betennelsen satt langt i, og det ville kreve mye smerte å prøve å fortsette. Jeg som allerede siden jeg kom ut fra sykehuset hadde sittet oppe hver eneste natt og grått mine tårer med varme omslag rundt. Den dag idag sliter jeg med brystene pga betennelsen. Sykehuset bør ha tettere oppfølging, det bør bli satt igang ammeteknikker og ikke minst at ammehjelpere oppsøker kvinner før de reiser hjem fra sykehuset - for å sørge at enhver kvinne føler seg sikker før hun drar. Og at det ikke er skam å spørre om råd eller hjelp med ammingen. Man kan ikke bare kutte ett sted, uten å forsterke andre steder!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå