Gå til innhold

Tror du på et fullstendig papirløst samfunn?

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Den tiden vi er inne i kalles jo ofte "det papirløse samfunnet", men helt papirløst er det nå enda ikke.

Men hvordan hadde det blitt om absolutt all informasjon foregikk elektronisk? Om man brukte nav.no for å se lønnsslipper og vedtak, fikk fødselsattesten tilsendt over internett og ikke lenger hadde bruk for en postkasse?

Hverdagen vår blir jo stadig mer databasert - epost, facebook, nettbank og e-giro, nettbaserte studier og leksikon på nett.

Men hva om absolutt alt hadde vært sånn?

Jeg leste for en stund siden om en ide' i illustrert vitenskap. Planen var å få operert inn en brikke i kroppen, der all informasjon om sykdommer, pårørende, personalia osv var lagret. Brikken kunne også brukes som et bankkort, og man kunne f.eks automatisk bli trukket penger fra kontoen når man gikk inn på bussen eller handlet i butikken.

Jeg tror nok et totalt databasert samfunn ville gjort endel ting mye enklere for oss. Miljøvennlig ville det nok også vært (klart, det skader miljø å produsere pc'er og å bruke strøm, men jeg vil tro det skader i mindre grad enn alt papiret gjør). Men hva skjer den dagen systemet bryter sammen? Jeg har også tenkt tanken på om hvordan dette kan utnyttes av f.eks terrorister. Med tilgang på (og muligheten til å ødelegge eller forandre) et slikt system, har man en helt utrolig makt!

I tillegg må man jo også se på det faktum at datasystemer i større grad kan svikte og gjøre feil enn et papirsystem. En kortslutning som fører til informasjon sendt i feil retning kan plutselig gjøre meg til en 67 år gammel mann med hjerteproblemer, og Anna Martisen som nærmeste pårørende.

I bunn og grunn må jeg si jeg er skeptisk til et samfunn som er totalt basert på data, internett og elektronikk, og jeg tror heller ikke dette vil skje med det første. Men kanskje får barna eller barnebarna mine oppleve et samfunn som begynner å ligne på et papirløst samfunn?

Hva tror dere om saken? Og tror dere egentlig det ville fungert?

jada, bare en liten ting jeg satt og tenkte på istad, og siden jeg kjeder meg får jeg diskutere det litt her på dib=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke ha elektronisk dopapir, i hvert fall. Så helt papirløst blir det vel ikke.

Skrevet

på en måte hadde det vært sinnsykt deilig. jeg er en rotekopp av dimensjoner når det kommer til papirer. jeg HATER papirer. men samtidig klarer jeg ikke helt å stole på elektronikk heller. og TENK deg kaoset hvis det er noe i systemet som krasjer. da vil jo alt stoppe opp

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Haha, du sier noe der=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...