ApriIbaby Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Jeg spør ikke for å skape debatt eller provosere. Jeg spør av uvitenhet. For vi er ikke alle svarte eller hvite i mine øyne? Det er jo mange i mellom også.....som heller ikke er direkte mørkhudete. For mørkhudet er vel det samme som svart? eller...... jeg synes dette er så vanskelig at jeg helst ikke vil uttale med om hudfarge/ etnisistet med mindre jeg vet deres nasjonalitet..... redd for å trå feil i noe som for meg oppleves som et minefelt...
ApriIbaby Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2009 hihi...eller en tråring fra sandkassa..... Synes det er vanskeliv og føles ubehaglig å kalle noen svart også jeg....
Mom2Two Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Når jeg hører at noen er svart, tenker jeg faktisk at de er deprimert;o)
erteposen + 4 Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 Svart/black blir stor sett brukt om "svartinger" fra afrika. Andre "farger" blir ofte omtalt med opprinnelse knyttet til et større område.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Rent fargemessig er vi vel verken svarte, hvite eller gule noen av oss (utenom m. jackson, han ER faktisk helt hvit, men det har jo sine grunner). Men når jeg hører "sort person" tenker jeg afrikaner. Det samme med mørkhudet. En mørk person er vel for meg kanskje mer en person med mørke trekk (hår, øyne, hud), som f.eks endel spanjoler, pakistanere, søramerikanere (men her er det ofte store forskjeller). Og en hvit person er gjerne fra nordeuropa/nordamerika. For meg er det uansett lettere å snakke om pakistaner, amerikaner, nordmann, franskmann hvis det er et poeng i å nevne personens etnisitet. Så slipper man denne fargedefineringen :-)
MarihønaMedHvitveis Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Jeg er mulatt, og har ingen problemer med å bli kalt det, selv om selve ordet stammer fra muldyr (kryssning mellom mørkhudet og lys person- kryssning mellom hest og esel, likheten er slående;) Er selv forsiktig med hvordan jeg omtaler folk jeg ikke kjenner bakgrunnen til, de kan være adopterte, mulatter, en jeg tror er afrikaner kan være søramerikaner etc. Setter ikke kjempepris på å bli omtalt som svart, men det er fordi jeg personlig har tått for å innse at jeg ser annerledes ut i de miljøene jeg ferdes- har helnorsk familie og ser på meg selv som helnorsk. Kjenner ingenting til faren min som står for brunfargen. Nettopp deror syns jeg man skal være føre var når det er personer man ikke kjenner. Selv om man har en venn fra afrika som syns det er helt ok at du kaller h*n svart er det ikke sikkert den neste du treffer føler det samme om saken!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå