Gå til innhold

Noen som studerer psykologi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lyst til å fortelle litt om denne utdanningen?

Er det mye undervisning? Har man praksis under utdanningen?

Ser at studiet er over 6 år, føler kanskje at dette er litt lenge, med tanke på økonomi. Så lurer på om dere har tid til å jobbe ved siden av, eller om dere har nok med studier?

Og hvor høye karakterer hadde dere? For å komme inn altså :)

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psssssst... Hysjjjjj... De fleste her inne er livstidspasienter hos psykologer, så hvis du vil være frekk og spydig bør du heller prøve kranglesiden, frekke faen der du er.

Skrevet

Forholdsvis mye undervisning, men mulig å jobbe noe ved siden av. Ja, praksis under utdanning, hvor mye varierer studiestedene i mellom. I Oslo er opptakskravene høye, mens i Trondheim, Bergen og Tromsø (?) kjører de gammelt system - lett å komme inn på første året, vanskelig å komme videre derfra. Nøyaktige inntaksgrenser fra i fjor finner du på samordnaopptak.no, og et inntrykk av studiets oppbygning kan du finne på f.eks uio.no

Skrevet

Var inne på samordna opptak å skjekket. Det var høye krav der ja. Off, må vel ha minst 7 i snitt. Jeg har en del 6`ere fra vgs men også noen 5 `ere, så da er vel ikke det nok til å komme inn.

Blir i Oslo jeg har tenkt til å gå, siden jeg bor her.

Var å leste litt på uio sine hjemmesider, men ble bare skumlesing.

H.I

Skrevet

Er du helt rar eller? Har ingen planer om å være frekk vel. Jeg lurer på om noen har noen erfaringer fra denne utdanningen.

H.I

Skrevet

Det er, naturlig nok, ingenting som heter sju i snitt. =)

Samordnaopptak er stedet for å finne ut hvordan du ligger an med konkurransepoeng også. Snittet til psykologi bruker ikke være så høyt at bare seksere er nødvendig, så lenge man enten er i primærkvota eller har en del tilleggspoeng (alder hjelper mye).

Og opptakskravene kommer til å gå ned på stort sett alle studier i høst, fordi de har lagt om systemet for utregning av konkurransepoeng.

Skrevet

Hehe oki, trodde noen hadde 7 i snitt fordi de kanskje hadde 6 i alle fag, men hadde andre poeng ved siden av, f.eks fordypning i fag osv osv. Så at det stod 6,9 der i poeng.

Ja sant det, leste det istad. Da er det kanskje håp :)

Takk for svar :)

H.I

Skrevet

Bare et tips hvis du ikke absolutt er interessert i å jobbe klinisk med terapi, men likevel er interessert i faget: forskning er også en vei å gå!

Jeg elsker psykologifaget men ville ikke bli psykolog fordi jeg ikke har lyst til å jobbe med terapi, tror det er vanvittig tungt. Så jeg har studert 6 år også, hvorav 3.5 år er psykologi: har cand.mag. grad (gammel ordning, 4 år, består av flere fag) og så mastergrad (2 år). Etter omlegging av studiesystemet skal man nå ta bachelor (bare 3 år) og så master, 2 år. I den nye ordningen velger man retning når man starter, så hvis du vil studere psykologi videre, får man mye psyk.undervisn i bacheloren også. Dette er en mer forskningsrettet vei, hvis du videre kunne tenke deg å jobbe med å jobbe selvstendig med å analysere, skrive og produsere artikler.

Jeg er nå i gang med doktorgraden min (3 år) etter master, og det e rlitt som å studere videre, selv om man får betalt som en vanlig jobb:) Dette er selve forskerutdanningen. Stortrives med å få sitte og lese psykologi fremdeles!!!! De har en bra masterutdamming ved UiO. Da jeg gikk der mått man ha toppkarakter for å komme inn på masteren (A), men på bachelor er kravene lavere. Tror man kan ha B på master også nå.

Bare et tips:) Det er et herlig fag!!

Skrevet

Bare for ordens skyld: masteren består kun av psykologi da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...