Gå til innhold

Ang. angelsound å andre dopplere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa til jordmor idag at jeg hadde en sånn hjemme.. Hun ble litt skremt og sa jeg IKKE måtte bruke det. Er ikke påvist at det skader babyen.. Men det kan gjøre livmoren ''opprørt''. Disse dopplerne sender ut mye energi, og er mye verre enn vanlig UL.

Bruk det så sjeldent som nødvendig.. Jeg skal hvertfall pakke bort min.

Disse er ikke lov å selge privat i USA lengre sa hun.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som det er litt forskjellig mening om dette. For jeg var hos en spesialist på ultralyd på sykehuset i går, og han mente at det ikke var noe farlig i det heletatt. Men at man ikke skulle bruke de så ofte i 1. trimester.

Jeg kommer nok til å bruke min, men sjeldent

Skrevet

jeg har blitt plaget med sammentrekkninger i livmoren, det kan skyldes energi fra doppleren sa jordmor.. hun og en annen lege der frarådet meg å bruke den.. og spess siden den har litt ulovlig å selge privat i USA, der alt er lov?! hehe

Skrevet

Jeg har vært hos flere spesialister og jordmørdre og alle har sagt jeg trygt kan bruke den. Så jeg kommer ikke til å legge den vekk:)

Han jeg var hos har jobbet flere steder i utlandet og er en veldig dyktig lege.

Skrevet

Det samme sa legen til meg når jeg var på ul. da jeg var 11+3 uker.Han mente at det ikke var bra, men stressende for fosteret.Så jeg har lagt tanken med å kjøpe doppler vekk!!

Skrevet

den sender mye mere energi enn de ultralydapparatene på sykehuset.. Jeg velger da å legge den bort. Vil jo ikke risikere noe skal skje... Så nyskjerrig er jeg ikke

Skrevet

Det er de forskjellige meninger om. Det beste er bare at hver enkelt hører på hva sin lege har sagt......:)

Skrevet

min lege sa ikke noe om det.. men jordmor gjorde...

Skrevet

javel...samme det.Man velger jo selv om man vil bruke den eller ei!

Skrevet

Min jordmor syntes det var utelukkende positivt at jeg hadde angelsound! Så lenge jeg lovet henne at jeg ikke skulle bli stresset om jeg ikke fant hjertelyden... Hun var faktisk mye, mye mer skeptisk til at jeg var såpass mye inne på BiM, da hun mente at slike forum kan skremme unødvendig...

Det er delte meninger om alt mellom himmel og jord, og så lenge det ikke finnes dokumenterte studier på utsagnet ditt, fortsetter jeg akkurat som før!

Doppleren var gull verdt de dagene jeg hadde blødning, jeg fant en kraftig og perfekt hjertelyd hver gang..noe som roet meg mye mer enn beroligende ord fra JM...

MIN mening... :)

Skrevet

Ja,angelsounden er gull verdt;)

Å det er ikke mer strålinger enn ul...og uansett ultralyd er IKKE farlig for fosteret!Det er like farlig med stråling å snakke i mobil.

Når du bruker doppleren mot magen høres det ut som en svak helekopterlyd for babyen.Det kan bli irriterende om man hører kjempe lenge av gangen.Så det anbefales å bruke den maks 2 min av gangen.

Jeg som har hatt ma sent syntes det er veldig trygt å bruke den.Alle legene og jordmødrene jeg har snakket med på sykehuset og privat støtter meg:)

Men nå er det jo slik at alle leger og jordmødre har forskjellige meninger. Og jeg vet at det er mange jordmødre som er litt "gammeldagse"og helst holder seg til stetoskopet sitt.

Dopplere brukes av leger og jordmødre på alle legsentre og sykehus.De ikke hadde blitt brukt om de var farlige. Min bebis har iallefall ikke tatt skade av doppler bruken;)

Skrevet

Har ikke doppler selv, men da jeg gikk gravid sist i 2005 så var det oppe noe med at man ikke skulle bruke den for ofte fordi man ikke visste altfor mye om bibirkninger.

Nå er jeg gravid 18 uker i dag og da jeg spurte jordmor om doppler var farlig å bruke, avkreftet hun det straks, at det ikke lenger var noe som sa at det var farlig. Det var samme jordmor som jeg brukte sist gang, så det er forandringer hele tiden!

Og det er vel som med det meste at alt med måte!

Skrevet

jeg sa jo heller ikke at man ikke skulle bruke det.. men er jo lov å si ifra da!

Virka som jordmor og lege ble sure for at jeg hadde det.. Så jeg hører bare på de.. Hun sa oxo av den doppleren så kan hjertet til babyen stoppe opp litt, men det begynner å slå igjen. Men det var av energien..

Skrevet

....skjønner ikke hensikten med å skremme oss slik?

Har JM din utført en studie eller kan hun henvise til en slik? Ganske alvorlige påstander hun kommer med....som du vidreformidler her på BiM...

Hjertet til babyen stopper? Pga energi?? Hva?

Skrevet

hvis hjertet liksom hadde stoppet..tror du de hadde brukt de hos leger og på sykehus da???!!!Neppe

Skrevet

Hehe, det var mitt neste argument Charlotte! ;)

Skrevet

Hehe:-)

Tenker likt vi da....:)

Skrevet

ja det sa hun til meg.......

Men det er dersom den bruke ofte og for lenge!

Skrevet

ikke ta det ut over meg da! Drit i å kommenter viss dere skal være slik assa... Jeg videre formidlet d jormor sa!

Skrevet

Slike dopplere blir dessuten brukt under fødsel og da mange minutter i gangen. Dessuten er det mange, pga komplikasjoner, som må ta mange ctg (hjertelydsregistreringer) i løpet av svangerskapet. Stod i adressa i dag at en lege på nasjonalt senter for fostermedisin ikke anbefalte det, men det kokte vel ned til at det kunne uroe om man ikke fant lyden. Dessuten sa han at de som hadde behov for å lytte daglig hadde en angst som gjorde at de trengte ekstra oppfølging! Jeg lytter litt hver dag, men håper å legge den bort når jeg kjenner bevegelse!

Skrevet

Det er bedre du ikke legger ut slik info når din jormor ikke kan henvise til noe.For å komme å si at hjertet til bebisen stopper det blir for tynt når du ikke kan vise til noe. For det du sier det stemmer jo ikke.

Da må din jordmor ha en egen oppfattning av doppler

Skrevet

Ut i fra det vi har skrevet har vi virkelig ikke latt det gå ut over noen!

Hvis du ikke tåler at noen er kritisk til såpass grunnløse påstander, burde du kanskje ikke legge ut slike tråder flere ganger?

Det finnes nok av ting å engste seg for i et svangerskap, det siste vi trenger er slike "tulleinnlegg" (dette sier jeg pga at din JM ikke kan dokumentere sine utsagn, ikke personlig!!!)...

Om du synes dette er personangrep burde du gå litt inn i deg selv....

Skrevet

Det gjelder vel bruk av doppler som med så mye annet: Alt med måte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...