Gå til innhold

attføring og ferie... noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan er det i forhold til attføring å ha ferie? hvis man er på tiltak(ikke skole) har man ikke rett på ferie i sommer? er det uten lønn da?

Noen som vet hvordan man kan løse det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er på attføring, og snakket med saksbehandleren min om dette for noen uker siden. Hun sa at de fikk lov til å innvilge "vanlig ferie" = tre uker om sommeren uten noe mere styr, men nå holder jeg fortsatt på med utredning og litt sånt småsnask, så jeg er ikke i noe vedlig fast tiltak enda, men begynner forhåpentligvis med studier til høsten. Jeg regner med at jeg får lønn, men det glemte jeg å spørre om...

Skrevet

Hvis du krysser ja på om man skal ha ferie i løpet av de neste....(nå husker jeg ikke hvordan sp.målet lyder) så får du ikke lønn nei. Du fyller ut når ferien startet og når den endte, og du blir trukket.

Skrevet

Dersom man går på skole og det følger normalt opphold om sommeren får man dagpenger såfremst man oppholder seg i Norge og fremdeles krysser av for at man er i tiltak. Dersom man skal reise utenlands så anbefaler jeg at man kontakter sin saksbehandler og får også legeærklæring på at man behøver "ferie" fra tiltaket sitt, da kan det vurderes om man fremdeles kan oppfylle kravene til attføringspenger når man er på ferie.

Jeg har en kronisk sykdom og er på attføring, såfremst jeg får legeattest fra min fastlege som jeg sender til nav så får jeg attføringspenger mens jeg er på ferie, men det er også fordi jeg har det bedre i varmere strøk pga min sykdom. Vil under noen omstendigheter ikke anbefale noen og reise til f.eks syden når man er på attføring og ikke melde ifra, dette kan i verste fall få uheldige konsekvenser for den som er på attføring. Man har jo ikke rett på normal ferie når man er innvilget attføring!

Skrevet

Men hva sier du til legen da? dueh jeg har behov for å dra til syden i forh til sykdommen min?

Jeg har nemlig også en kronisk sykdom, hvor varme hjelper...

for jeg har også mulighet til å jobbe inn fri altså flex, men jeg vet neimen ikke om det er lov i forh til attføring at jeg jobber inn 2uker... feks denne uka så har jeg jobbet inn 2 dager + 2 dg neste uke... og det er helt okay visstnok, men sikkert værre når det blir over lengre tid... ?

Skrevet

Har hatt samtale med både nav og fastlege og det er og anbefale for min helse og komme til varmere strøk, spesielt om våren/ sommeren pga min sykdom. Legen sender inn legeattest/bekreftelse for meg fordi jeg ønsker ikke og reise uten "tillatelse". Hva du evnt sier til din fastlege kan jo ikke jeg uttale meg om, men du bør jo på en måte dokumentere hvordan plagene dine kan bli bedre for at du skal kunne reise til varmere strøk.

Har reist både når jeg har mottatt sykepenger, rehab og nå attføring og det har hittil ikke skapt problemer såfremst det kan forverre min sykdom noe det ikke gjør!

Skrevet

tusen takk for svar:) det jeg tenkte på om det var spesielle skjemaer legen skriver ut eller om han lager sånnf ri skriv:)

men skal nevne det for han neste gang jeg er der:) tusen takk=) så får vi håpa nav godtar",

Skrevet

Jeg ber legen min allerede sende inn "tillatelse " nå for om jeg kan reise til syden i sommer.

Da skriver legen følgende:

(Legens navn) Jeg ber om at min pasient xxx får tillatelse til og kunne reise til xxx i perioden f.eks 20.06.09- 14.07.09 da dette er gunstig for hennes helseproblematikk. Ber om at pasienten også får beholdt sine attføringspenger i denne perioden. Ber om svar innen kort tid og at dette sendes til både pasient og fastlege.

Håper på positivt svar!

Mvh

(legens navn)

Ps: Du bør gjøre dette i god tid før du skal reise og nav bør også vite datoen du skal reise, de vil nok ikke akseptere f.eks sjansetur!

Skrevet

TUSEN TAKK=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...