Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Bruker neger jeg. For meg er det en person som kommer fra Afrika, sør for Sahara. Kreoler er ikke neger for meg. Kommer til å fortsette å bruke ordet også, for det er ingenting rasistisk i det. Flere?
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Selv om du og jeg kanskje ikke mener noe galt med ordet neger er det negativt ladet for mange ifra afrikanske land da det visstnok betyr noe saant som "slave". Saa da sitter vi igjen med aa kalle afrikanere for afrikanere (og eventuelt spesifisere da ved aa si hvilket folkeslag eller noe om man vil vaere mer noyaktig). Det er helt ok aa kalle en masai for masai, men neger er neppe populaert.
Figa Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 I dagens samfunn anses "neger" som et nedverdigende ord mot afrikanere. På samme måte som at man ikke sier "kjærring" (som egentlig betyr kjære) til en dame. Tidene forandrer seg, men visse mennesker velger å bli igjen på 50-tallet. Helt greit for meg, men la oss slippe å forklare deg slike enkeltheter.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Hvis jeg ble voldtatt av en neger som snakket norsk, så ville jeg forklart at han var norsk, men neger av opprinnelse. Masai sier ikke meg noe... Afrikansk opprinnelse er jo så mye, alt fra arabere, marrokanere, kreoler, negere. Neger betyr svart, ikke slave.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 Hva er galt med å bli kalt kjærring? Må si folk er hårsåre!!! Hjelp...
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Vel, det er det jeg mener, om du trenger aa forklare at det ikke var en nord-afrikaner (antar det er det du mener med araber?), saa kan du si svart eller soer for sahara eller noe i den duren om du ikke kan se forskjell paa forskjellige folkeslag med svart hud.
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Og ja, neger betyr egentlig her til lands bare svart, men for folk fra en del steder i Afrika har det faatt den negative betydningen slave. Derfor er uttrykket lite populaert. Og ettersom det bare er et fremmedord for svart/moerkhudet kan du vel like gjerne si svart?
Figa Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 At du ikke kan se hva som er galt ved det, betyr vel bare det at du er alt for godt vandt til å høre det...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Når jeg sier en svart mann, så vil folk spørre; araber, pakistaner, neger? Svart er så mye mer for mange.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #11 Skrevet 10. mars 2009 Hva mener du er galt med ordet kjerring?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #12 Skrevet 10. mars 2009 Kaller meg selv kjærring, mannen kaller meg det, både vi og venner omtaler andre som kjærring til han og han. Er da ingenting negativt ved det. Slenger man på "jævla" kjærring, så blir det negativt ladet. Samme som "jævla" neger, eller "jævla" hviting. Synes det sier mer om deg enn om meg, når folk er så hårsåre...
___ Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 Jeg ungår å bruke ordet "neger" om noen fordi jeg vet at mange tar seg nær av det. Om det ikke er vondt ment fra min side betyr ikke så mye for dem det gjelder. Slik er det med noen andre ord også. ....jeg forsøker å ungå å kalle folk "gammling", selv om det er det de er og jeg sier ikke "tante" eller "onkel" til de som jobber i barnehagen, selv om det er den greieste betegnelsen og jeg langt fra mener noe vondt med det. Det handler om respekt for andre.
Figa Skrevet 10. mars 2009 #14 Skrevet 10. mars 2009 Hvis du mener at kjærring er et positivt ladet ord, så ville du vel ikke tenkt at folk var hårsår om de ikke likte å bli kalt det. Jeg hadde aldri funnet meg i å bli kalt kjærring av min mann. Jeg ville heller aldri kalt noen av venninene mine det. Nettopp fordi at det i dagens samfunn, anses som et negativt ladet ord mot kvinner! At det i din omgangskrets er greit å kalle hverandre kjærring, skal jeg ikke si noenting på, men det er ikke et nøytralt eller positivt begrep på en kvinne! Det er vel derfor du aldri leser i avisen "...en 19 år gammel kjærring ble overfalt..." Er det nødvendig å forklare mer? Hvis du liker å bli kalt kjærring så skal du vel heller få lov til det. Jeg er hvertfall glad det ikke er min mann som slenger det etter meg på butikken!
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #16 Skrevet 10. mars 2009 Jo, akkuratt som at hvit ikke sier saa veldig mye om folk, jeg skjoenner virkelig ikke hva problemet ditt er annet enn at du er litt irritert over at et ord du har laert en gang i tiden viser seg aa vaere en oerlite smule uhoeffelig aa bruke ovenfor folk
KaMa Skrevet 10. mars 2009 #17 Skrevet 10. mars 2009 Nei, hvorfor skal vi forholde oss til ord og dets betydning som er allment, når vi kan bruke dem med de meningene vi selv ønsker å putte inn? Personlig så syns jeg du skal fortsette å kalle folk med mørk hudfarge for neger, da blir du lett gjenkjennelig for oss andre og vi kan effektivt styre unna deg når vi støter på deg.
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #18 Skrevet 10. mars 2009 Så interessant. Og så glitrende originalt. Tenk at ingen har kommet på å legge inn akkurat det innlegget før.
*gurimallaika* Skrevet 10. mars 2009 #19 Skrevet 10. mars 2009 Jeg er gift med en afrikaner. Selv så kan jeg forstå tankegangen din (HI), men det hjelper så lite når du har fått ett slag i trynet fordi den afrikaneren du sa "neger" til ikke hører forskjell på "neger" og "nigger". Min man vet historisk sett forskjellen på ordene, men han hører ikke forskjellen når de blir uttalt fort. Selv bruker jeg det ikke, og reagerer når jeg hører andre bruke det. Men hvorfor ikke kalle en afrikaner en afrikaner eller ved nasjonalitet? Det er jo det de er, og så enkelt er det.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #20 Skrevet 10. mars 2009 Ikke rart det er krig. Alt en sier er feil. Ser ikke problemet m å si neger, det er det de er!!!!!!!
Figa Skrevet 10. mars 2009 #21 Skrevet 10. mars 2009 Nei med trangsynte mennesker som deg, er det ikke rart det blir krig.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #22 Skrevet 10. mars 2009 Ja, den var god Figa. Godt argument. Not!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #23 Skrevet 10. mars 2009 "ser ikke problemet med å si neger, det er det de er!!!" Det ser ut som at du ikke liker forandring, hi. Kanskje vi skulle gå tilbake til å tro at jorda var flat også?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #24 Skrevet 10. mars 2009 Jeses altså. Jeg er ikke hi! Ikke liker forandring, og m det mener du?
Figa Skrevet 10. mars 2009 #25 Skrevet 10. mars 2009 Med tanke på hva som har skjedd i Afrikas historie og alle de forferdelige tingene europeere har gjort. Med tanke på at afrikanerne ble kalt negre av hvite mennesker som undertrykket dem på groveste måter, burde du forstå hvorfor man ikke skal bruke den betegnelsen på svarte mennesker! Men du er bare et stakkers uvitende menneske, uten noen som helst evne til å se bortenfor din egen nesetipp. Kall dem negre hvis det er det de er for deg! Jeg bryr meg faktisk ikke så mye om at du ser ut som en idiot for omverden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå