Gå til innhold

Dersom dårlig vekst på babyen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kommet fra jordmor og SF-målet er likt som det var for to uker siden. Er 38+6 i dag. Var inne på Ahus på torsdag og fikk vite at Junior er litt liten. 13% under gjennomsnittet. Skal til kontroll der igjen om halvannen uke (dagen før termin). Skal også til jordmor igjen om en uke.

Dersom det viser seg at SF-målet fortsatt ikke vokser nok, eller ikke vokser i det hele tatt, og at Junior fortsatt ligger under vekst, eller kanskje til og med vokser for lite. Hva skjer da? Noen som vet? Blir man satt i gang da, eller? Kommer jo selvfølgelig ikke på å spørre jordmor om dette når jeg er der... Tenker først på det etterpå ;-)

Noen med erfaring?

Bør legge til at ultralydmannen sa at det fortsatt var bra med fostervann. Hodet er ikke er festet og Junior ligger fortsatt ganske høyt i magen ennå, så veksten på SF-målene (eller mangelen på) skal være reelle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg skal til ultralyd på torsdag pga at magen min ikke vokset som den skal.SFmålet synker og jeg nærmer meg undersiden av det skraverte feltet på helsekortet........... Jeg er annengangs og det samme skjedde med førstemann, og han kom ti dager før termin og var 2960- litt liten altså. Jeg er 36 +6 i dag, forresten.

Jordmor sa til meg i går at dersom de ikke er fornøyd med veksten så setter de i gang fødselen,men siden du har kommet så langt kan du jo håpe på at ting starter av seg selv..... (Husk å bruke mannen for det han er verdt-hi hi)

Jeg er veldig spent på om de finner noen årsak hos meg til hvorfor babyen ikke vokser så mye - det har vært slik i 3 uker!

Jeg er ikke veldig lysten på å bli satt i gang, da jeg har lyst til at det skal starte av seg selv :-)

Skrevet

Søkte litt på nettet om dette og fant litt her:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/vekstavvikundersvangerskapet.php

70% av alle vekstavvik skyldes arvelighet, du var jo heller ikke så stor, så det kan jo være noe der....

Fant ikke noe svar om hva som gjøres, bortsett fra tett oppfølging. Skulle tro man settes i gang hvis det viser seg veldig nødvendig, men han er jo stor nok til å regnes som fullbåren så det er ikke sikkert det er skjer.

Skrevet

Nei, veide jo bare 3000 g selv, så tenkte egentlig ikke noe på det før i dag da SF-målet hadde stoppet opp. En annen ting er at jeg er sikker på at jordmor sa 32-33 cm, og ikke 34, som var det samme som sist. En cm her eller der er jo ikke så viktig, så selv om jeg var fristet til å be henne måle på nytt, så var det ute av hodet mitt like fort.

En ting er jo om han er liten, men vokser. En anne ting er jo om han har sluttet å vokse, noe som SF-målet kan indikere. Hm... Blir jo spennende å se om en uke da om SF-målet har endret seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...