Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Kan noe av grunnen til det være at mange av dere tror det skal være som ett hotell?jeg mener det er mange som sutrer over lite hjelp eller avlastning på barsel. det er jo en plass der du skal ha tid til og bli kjent med barnet?og de er jo der for og lære deg.ikke for og ta ungen din slik at du skal få slappe av alene.greit at man kan bli avlastet litt men ikke ei hel natt. Mange som sturrer over at de ikke fikk noe søvn der,men sånn er det jo når man har barn
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Jeg forstår godt de som synes det var slitsomt. For det første er man utslitt etter en hard fødsel (noen har ligget med veer i kanskje 30 timer uten ordentlig søvn), man er ikke to foreldre der, og man våkner ikke bare av eget barn- men også alle andres barn som gråter. Sånn er det å få barn- er i svært mange tilfeller et poengløst argument. Har man noe som helst empati ser man at det er bedre å bidra med råd og følelsesmessig støtte.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 Jeg har dårlig erfaring med barsel, men ikke fordi jeg trodde det skulle bli en ferie å være der. Jeg hadde sykt barn på intensiven, noe de ikke tok hensyn til i det hele tatt, jeg var også syk, men frisk nok til å være på barsel. De så ikke meg og min situasjon, de så en kvinne som hadde født akkurat som alle andre, men de så ikke at det var annerledes for meg å ikke ha barnet mitt med meg.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Skulle vært som før i tiden, hvor barsel lot mor hente seg litt inn etter fødsel. Det gjør de jo ikke lengere. Det er bare enda mer slitsomt å ligge på barsel nå. Blir stua inn blandt andre skrikende barn, mye lyd og lys. Personlig har jeg reist hjem med en gang for å hvile, for så og reise tilbake for å ta føllingsprøven. De gjør jo ingenting på barsel alikevel.... Det eneste barsel er god for nå er at det er betryggende for mor og barn å være der tilfelle at det skal skje noe komplikasjoner det første døgnet.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 jeg er kjempeglad for at barsel ikke er som før.da var de jo bare morvennlig.tok barna hele tida og mor fikk dem inn til amming hver 4 timestappa dem full med nan.nei barsel er bra,men skjønner godt at det kan være slitsom
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Du hadde i det miste mulighet til å komme deg litt da. Var ikke bare morvennlig nei. Baret ble godt fulgt opp og tatt vare på da også.... Nå blir du jo sendt hjem helt tappa for krefter...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 jeg hadde ikke hotellforventninger til barsel, men ble skuffet da jeg følte jeg ble stuet inn på ett rom med mange andre mødre - ingen som hjalp meg med ammingen, ingen som fulgte opp med smertestillende etter skader etter fødsel, bare sure fjes hvis man prøvde å spørre om noe. Jeg hadde mine barn hos meg hele tiden fordi jeg ønsket det, men var sengeliggende hele oppholdet og føler jeg fikk ikke hjelp til å stelle meg selv eller å få i meg nok mat..
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 og hvor mange år tilbake vil du gå siden du synes barsel var bedre før? for da var det jo ikke mor barn vennlig avdelinger viss du går mange år tilbake.er enig med at mange syter og klager over ingenting.mens enkelte også har grunn til og klage.men de som jobber på barsel prøver nok så godt de kan og hjelpe de som trenger det
Gjest Tale30 Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Jeg har bare godt å si om de som jobbet på barsel, de var fantastiske. Likevel hatet jeg å være der. Jeg lå på dobbeltrom, og det var en påkjenning for meg fordi jeg i dagene etter fødselen fikk barseltårer, og jeg er ikke en person som liker å ligge og grine foran fremmede folk. Jeg syns også at det var vanskelig at barnefar ikke fikk være der sammen med oss om natten den første tiden. Jeg hadde blitt mor, og for meg var det viktig å dele den første tiden med barnefar. Det var også et problem at far ikke har rett til å spise på barsel. Han hadde bare en pinnestol å sitte på med fullt innsyn til naboen, og fikk kun ta vann og kaffe. Jeg syns de burde ha en ordning hvor barnefar kan melde fra at han ønsker å spise inne på barsel, slik at man kan starte som en familie. Da kan man betale en viss sum per døgn slik at sykehuset ikke har noe tap, og de vet da hvor mye mat de skal lage. Slik det var nå, glemte samboeren min helt å spise, og gikk rett i baken 1.juledag. Det er viktig at barnefar ivaretas bedre på barsel for å forebygge fødselsdepresjon hos far. Nå fikk heldigvis ikke min samboer det, men andre kan være mer disponerte for det. Dette kan jo høres ut som klaging over småting, men det får så heller være. Slik var det i alle fall jeg opplevde det i en av de mest sårbare periodene i mitt liv hittil.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 10. mars 2009 #10 Skrevet 10. mars 2009 Jeg tenkte tilbake til omtrent ved vikingetiden...hehehe....neida...Nei jeg husker et par episoder fra barsel når tanten min fødte for 15-20 år siden. Da var jeg rundt 10-15 år og husker det veldig godt:) Hu har også snakket om hvor mye bedre hun syntes det var før, når jeg snakker om mine opplevelser. Har også hørt litt av hvert i utdanningen min også. Har gått barsel og barnepleie
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #11 Skrevet 10. mars 2009 Min dårlige erfaring med barsel har ingenting med at mangel på hjelp eller avlastning å gjøre, på babyen var de gode Men de var dårlige på meg, og det var pga meg vi måtte på barsel og ikke hotellet, og da hadde jeg faktisk forventet litt oppfølging, fikk null..
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 10. mars 2009 #12 Skrevet 10. mars 2009 Kjenner meg veldig igjen det du skriver der Tale. Hadde det også slik. Reiste hjem med en gang likse så greit jeg:)
Bøllefrød Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 slikhar det faktisk på buskerud. vi betalte 200kr døgnet for familierom da fikk bf mat og seng på samme rom som meg å lille gutt du deler hellr ikke da rom med noen andre.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #14 Skrevet 10. mars 2009 Huffda. Jeg fikk være på obs. posten etter keisersnitt da barnet var på barneklinikken.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #15 Skrevet 10. mars 2009 jeg skjønner godt at det er vanskelig for mange å ligge på barsel, Med mitt første barn ble jeg så stresset a ene barnepleieren som helt hengte seg opp i barnet mitt. Barnet var lite ved fødsel men helt frisk men det nektet hun visst å tro. og ho styra og styra og styra som om ungen skulle dø hver øyseblikk. Husker hvor godt det var når kveldsvaktene kom. etter et par dager så knakk jeg helt sammen og hun ble flytta til å jobbe med andre rom da jeg til slutt fikk sagt fra til jordmora som var "avdelingsleder" (ikke helt sikker på hva slags tittel hun hadde) Men selv om ho ble flytta og ikke skulle ha med meg å gjøre så kom o jaggu meg flere ganger om dagen de neste 3 dagene også. Det endete med at jeg ba på mine kne om å få reise hjem for jeg ikke orka mere. Og jordmor var enige at jeg fikk dra men måtte tilbake og veie igjen et par dager etter. Andre gangen valgte jeg et annet sykehus. Der hadde jeg det stort sett fint, nortsett fra andre natta når jeg måtte ringe på dem og be om smertestillende 5 ganger før personen faktisk kom med dem. 4 ganger fikk jeg beskjed om at de kom med den straks så fra jeg spurte til jeg fikk dem gikk det over en uke. Og jeg var sengeliggende og hadde hatt ks, så det var til slutt så vondt at jeg grein. En annen ting er at det var så travelt første dagen jeg lå der og når min mann måte gå tidelig for å ta seg av vårt andre barn, så var det ikke lett å få hjelp med barnet. Jeg kunne jo ikke reise meg eller noe. Så endte med at ho jeg lå på rom med som hadde sitt barn på intensiven hjalp meg med å få barnet når det gråt og slik fordi de tok en evighet å komme. Og jeg hadde ufattelig dårlig samvittighet over for henne for var nok ikke enkelt å ikke få ha barnet hos seg. Men de kan jo ikke noe for at det blir veldig travelt og kaos til tider da
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #16 Skrevet 10. mars 2009 Jeg fødte for snart 14 år siden og en del har forandret seg ja. Den gangen skulle du være på barsel minst 4 dager. Du valgte selv om du ville ha barnet hos deg, men de var der for at du kunne sette barnet bort om natten hvis du ville uten spm. Nå er jeg ei som vil hjem fort uansett, men nå sist for snart 4 år siden kunne man være på sykehuset 2 dager tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #17 Skrevet 10. mars 2009 Jo for 10 til 15 år tilbake var det bare mor vennlig.hva er barnevennlig med og ha barnet ute på ett rom liggende i senga si hele dagen og natta?en mor barn vennlig avd er jo nettopp en avdeling der både mor og baby skal tas hensyn til.mor skal selvsagt få avlastning noen timer hvis hun ønsker det.men babyen har det jo best nettopp når de kan ligge inntil mor,helst hudkontakt.at mor er sliten etter fødsel er jo forståelig.kanskje da en fordel og ikke ha mye besøk mens man er på sykehuset?opplever mange ganger at både mor og barn er veldig slitne etter vissittiden.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #18 Skrevet 10. mars 2009 Du hadde tydligvis ett kjempe opphold du da... Jeg fikk ikke melk så ungen fikk tørstefeber. han skreik konstant! Og jeg måtte grine meg til mat til ungen, selv om det stod svrt på hvitt at han ikke fkk næring av meg. Fikk ingen samtale om fødselen og hvordan den gikk, ingen informasjon om hva jeg kunne gjøre for eventuelt å få opp melkeproduskjonen eller hvordan man gav mme... Så da jeg kom hjem var vi bare ett eneste spørsmålstegn, måtte finne ut alt sjøl og jeg var gørr sliten. Så du burde kanskje ikke klage på andre før du har opplevd det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå