Gå til innhold

Vis man ikke får barnehageplass....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....og må da gå hjemme med barnet...hva får man da av Nav? Bare kontant støtte?? Hvor mye er det på?

Og hva annet kan jeg ha krav på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kontantstøtte og barnetrygd. husker ikke satsene, men gir vel i overkant av 4000 totalt.

Skrevet

Hva om dette ikke er nok for å få dekt bolig lån osv?? Hva gjør jeg da?

Har jo samboer, men han kan jo ikke jobbe døgnet rundt heller

Skrevet

man blir ikke rik av det men får barnetrygden på 970 pr barn som alle får, og kontantstøtte på 3303 pr måned.

Skrevet

Ikke mye å skryte av det nei...off

Skrevet

Dagmamma, besteforeldre, bekjente, osv...slik er det jo for oss alle. Mange som ikke har barnehageplass når permen er over, har jo en en del å si når på året man får barn. Jeg fikk min første i Januar 2000, da jeg var ferdig med permisjon, og pappaen hadde tatt sin del, så var det fortsatt ett halvt år til hovedopptak, som da var i august. Måtte finne på andre alternativer. Staten betaler oss nok ikke for å gå hjemme, selv om de ikke klarer å hoste opp nok barnehageplasser.

Skrevet

Vi har dessverre bare ett familie medlem her i Oslo.

Jaja....vi får prøve å gjøre det beste ut av det.

Skrevet

Jeg og mannen måtte dele på siste del av permisjonen. Han jobbet når jeg var hjemme og jeg jobbet når han var hjemme. Vi tok ut all ferie og jobbet hjemmefra/tok med barnet på jobb for å dekke opp frem til barnet var 1år og 4 mnd (vi fikk ikke bhg plass, bodde i Oslo).

Når barnet var 1år og 4 mnd, fant jeg en dagmamma på dagmammasidene her inne. Hadde henne frem til barnet var 2år, da fikk vi bhg plass.

Det var ett stress, og jeg og mannen brukte mye helger og kvelder for å jobbe inn det vi ikke fikk unna, iom vi måtte finne løsninger for barnet på dagtid. Det gikk, men ikke gøy. Trøsten er at livet går sin gang og man glemmer strabasene etterhvert.

Snakk med mannen, sett opp forslag for din og hans arbeidsplass for å få dette til å gå rundt. Spør venner og familie (vi fikk ikke til løsninger her), søk etter dagmamma på alle nettsider, avis, butikk, osv.

Skrevet

Samme problemet her, fikk barn nå i februar, og jeg veit jo at det er helt umulig å få barnehageplass i februar neste år, må nok vente til neste hovedopptak..

Vi løser det ved at jeg går hjemme uten lønn frem til august, har spart alt vi kan av penger hele svangerskapet og fortsetter å spare nå i permisjonsåret. Setter av litt penger hver måned, sparer feriepenger, skattepenger, bursdagspenger, alt vi kommer over av penger.

Skulle det bli for lite satser jeg på at det er andre enn meg i samme situasjon som kunne tenke seg å bruke meg som dagmamma, eller jeg jobber litt kvelder/helger når mannen er hjemme, ordner seg nok.

Skrevet

I tillegg "sparer" du jo også barnehageutgifter på ca. 2500 i måneden, så netto blir på en måte 6800 netto:-) Sikkert ikke helt hva du får utbetalt i jobb, men litt er det nå. Må du feks jobbe fullt for at dere skal få endene til å møtest? Har du mulighet å jobbe deltid? Har mannen din mulighet å feks jobbe 80?

Det pleier å ordne seg til slutt, men jeg hadde vært veldig skeptisk til ukjent dagmamma her i byn! Ofte kan det lønne seg å ringe litt rundt til særlig de private barnehagene og fam.barnehagene utover august.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Muligheter:

-ta nettstudier som gir støtte fra lånekassen

-deltidsjobb kveld/helg/natt - sykehjem trenger alltid folk!

-være dagmamma selv

Vi har løst det med at jeg studerer hjemmefra og jobber litt deltid på sykehjem. Dermed har jeg fått ha henne hjemme mye, skal ha henne hjemme til hun er 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...