Gjest Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 kan det være like farlig som å reise dit innen de første 3 mnd? har litt panikk, siden turen vår til sommeren er betalt allerede, og vi har veldig lyst til å reise dit... Da kommer jeg til å være i uke 27-29. Noen som har erfaringer her eller som vet?
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Hva mener du skulle være farlig? Er jo bare å følge de generelle rådene for gravide på reise: gjennomstekt og gjennomkokt mat, ikke salat og uvasket frukt, vær nøye på hygiene, særlig handvask, pass på å ikke bli overopphetet, drikk mye vann og KOS deg max :-)
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 Jeg var i Egypt i slutten av januar, da var jeg fortsatt i 1. tri. Hadde en super tur ) Tok vel ikke så veldig mye mer hensyn denne gangen enn jeg normalt pleier å gjøre når jeg er på tur, bortsett fra gjennomstekt kjøtt og salatbuffeer. Men jeg trur kanskje Egypt har verdens mest møkkete penger (og stort sett alt er sedler!), så ha antibac i veska/sekken, enten i flytende form eller som servietter. Også skal de alltid håndhilse på deg ) Syntes du skal reise med god samvittighet jeg, kos deg! Og et lite tips hvis du ikke har vært i Egypt før: "Alle" spør om det er din første tur dit. Ljug og si at du har vært der før, da slipper du mye mas )
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Tusen takk for beroligende svar! Kjempefint å høre at det ikke er helt sant med de skrekk-historiene om å være syk i månedsvis osv... Da kan jeg glede meg til sommeren igjen, og så titter jeg innom hit igjen om halvannen mnd ;-P
Lykkelig g~g~j Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 signerer denne når turen allerede er kjøpt og betalt så syntes jeg du bare skal glede deg. Men vær litt "hysterisk" på rensligheten bare. Så slipper du å få ødelagt ferien eller tiden etter! Jeg svarte i en annen tråd om hvor jeg ville valgt, tenerife eller egypt. Svaret var tenerife der, men nå som du har bestilt og sånt så hadde jeg aldri vurdert å avbestille! Bare kjøpe anti bac og spis på steder du føler ser bra ut! og selv om frisk salat og kylling er godt - så ville jeg valgt andre ting. Det samme med is, spis saft is og ikke krem is! god tur
Totentrollet ♥♥♥ Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Hei. Vi avbestillte turen vi skulle hatt nå uka etter påske. Vil vel være min uke 32 da hvis jeg ikke husker feil. Vi får refundert pengene vi hadde betalt siden vi avbestillte mer enn 45 dager før turen. Må kun ut med 250kr pr person, som er avbestillingsgebyret. Regner med å få det dekket av reiseforsikringen, siden turen ble bestillt før vi var gravide. Vi ble anbefalt å ikke reise da minimum 50% av de som reiser får magetrøbbel. Og en som er gravid er ekstra sårbar og fosteret kan bli smittet gjennom mor. Men skal du reise så ikke rør penger, og vær utrolig nøye med å ikke putte fingrene til munnen uten å ha vasket dem. Ha gjerne med deg en flaske anti bakteriell i veska - og bruk den opp! :-) Lev etter regelen: Eat it, peal it ore leave it! :-) Og ikke bruk isbiter, spis salatet eller is som inneholder vann og som lages på resturanter. Men du kan trygt spise de som er inpakket enkeltvis. Sånn som vi kjøper på buttikker bensinstasjoner.
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Av alle de jeg kjenner som har vært i Egypt, har faktisk ingen blitt syke. Og da dreier det seg ikke bare om 10 personer.... Og og ikke røre penger, er vel kanskje å overdrive litt? Så lenge man er nøye med hygienen, behøver man ikke bli hysterisk. Men heldigvis er vi forskjellige )
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 Ok, ekstra renslig, og rett og slett vanlige retningslinjer ang. mat osv. Da forstår jeg ikke hvordan andre har klart å bli syke om det er så enkelt, menmen =) Andre er vel mer mottakelige. Vi tar sjansen, så ser dere hva som skjer når sommern er over ;-P
Juni prinsesse Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Husk støttestrømper på flyet. Drikk masse vann og reis deg og gå litt rundt i flyet underveis. Min jordmor mente at jeg ikke burde reise til Syden nå (vi reiser til Gran Canaria på lørdag - jeg er i uke 26) - legen min mente at det var det aller lureste jeg kunne gjøre akkurat nå... ;o) Kos deg og nyt sol og sommerferie!!
bobby - nr 2 i juli Skrevet 10. mars 2009 #10 Skrevet 10. mars 2009 Jeg vil si at det er helt på grensen. Ikke fordi det er farlig å være i Egypt som gravid, men med tanke på hva som vil skje hvis babyen skulle bli født der nede. Hvor gode sykehus med prematuravdelingen har de i nærheten av der du skal? Hvordan er standarden i forhold til i Norge? (Jeg vet ingenting om dette, altså). Husk i alle fall å sjekke hva reiseforsikringen din sier om det. Vil den dekke sykehusopphold og hjemreise dersom du skulle føde for tidlig? Sannsynligheten for å føde i uke 27-29 er jo liten, men fremdeles tilstede.
Kine71 Skrevet 11. mars 2009 #11 Skrevet 11. mars 2009 Jeg var i Hurghada i januar, var da 8-9 uker. Ingen magetrøbbel! Bodde på flott hotell og spiste mest der. Vår nøye med hvor og hva du spiser. God tur:0)
Lillefisk Skrevet 11. mars 2009 #12 Skrevet 11. mars 2009 Hei! Jeg reiste til Egypt, Hurghada en uke når jeg var 21 uker på ei. Var supernøye på hva jeg spiste og på hygiene men likevel fikk jeg diare og luft i magen mot slutten av oppholdet. Men jeg drakk mye vann og kom meg til legen når jeg kom hjem og han sa at sålenge ikke jeg hadde feber eller spydde så var det ikke så farlig med litt diare. Jeg fikk høre hjertelyden til babyn og alt var i skjønneste orden. Så siden turen er kjøpt å betalt så bare reis! Men for dere som vurderer Egypt men ikke har kjøpt enda, jeg har ikke hørt om et reisemål som er verre når det gjelder å bli dårlig i magen, enn Egypt, så velg noe annet Både jordmora mi og legen min sa det når jeg kom hjem igjen og ringte de...så det var ingen bombe for de at det gikk som det gikk med meg. Jeg blir vanligvis ikke dårlig på tur. Reiste nylig jorden rundt i 6 mnd og var innom alle mulige land, ble ikke dårlig EN eneste gang, har alltid hatt en "sterk" mage, men det sies at man blir mer følsom når man er gravid.
bobler Skrevet 11. mars 2009 #13 Skrevet 11. mars 2009 Jeg må si meg enig med bobby- nr 2 i juli? lengre opp her ifht å reise til utlandet generelt etter uke 24, med tanke på om noe skal skje. Noen mener kanskje at det blir hysteri...men hva om fødselen starter der nede og de, i verste fall, ikke greier å redde ungen. Da er det kjipt å tenke på at i Norge hadde det ikke vært noe problem. Det er mine tanker rundt det, så vi dropper utenlandstur denne sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå