mai^prinsessa Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Jeg sliter alltid med å finne ut hva jeg skal ha til middag.. Derfor tenkte jeg vi kunne dele litt middagstips og ikke så altfor avanserte oppskrifter i en tråd, så det blir lettere å velge middag Her er mitt: Pasta og Bacon... Kok opp så mye pasta som du trenger.. Steik bacon (oppskåret, små biter) Når baconet er steikt, tilsetter du en matfløte og en halv pakke baconost.. Så lar du dette koke mens du rører, til det er blitt passe tjukt.. Så blander du det sammen med pastaen!
2 gutter,snart 3:) Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 SVINEGOD MIDDAG, I DISSE GRAVIDE TIDER.. 1 svine-ytre eller indrefilet 1 pakke bacon i skiver 1 rød paprika 5-6 champignon 1 boks kremfløte salt og pepper evt.BBQ saus eller lignende Smør inn og salte og pepre indrefileten surr baconskiver rundt fileten legg fileten i en ildfast form.. inn i ovnen på 150 grader, i max en halv time. Paprika og sopp skjæres i passende biter, saltes og brunes i panna i godt smør. Ha i kremfløten og la småputtre noen min. Når fileten er ferdig.. skjeres opp i passende biter og server med kokte poteter... NYYDELIG!!!!!
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 Kjapp og god kyllingsuppe 1 boks kokosmelk Like mye vann 3 ts red curry paste 1,5 ss fiskesaus 3 cm revet ingefær 1 buljongterning, type kylling Saften av to lime + revet skall av den ene Kokes opp, når det koker, ha i 200-400 g kyllingfilet i biter (holder med 200 g til to voksne og et barn hos oss) Kok i 5 minutt, ha i 1/2 strimlet kinakål 100 g sopp i biter (en med mye smak er bra, ellers hva du måtte like) En bunt vårløk 1 rød chili i ringer Kok i 5 minutt til, rund evt av med en skvett matfløte om suppen ble litt skarp. Hell opp i skåler og strø over frisk koriander. Eller ikke, hvis du ikke har for hånden. Serveres med godt brød og smør, eller med ris.
b10na&lillegull Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Rask tomatsuppe med en liten vri: 1 pk ferdig tomatsuppe 1 boks hakkede tomter Evnt pasta, den du måtte ha for hånden Kjøttboller Kok pasta. Lag suppen som anvist på pakken, hell oppi en boks hakkede tomater. Varm/stek kjøttbollene -Bland Rask spinatwok: # Ca. 400 g renskåret svinekjøtt i strimler # 1 pk. frisk spinat # 1 stk. rødløk # 1 stk. rød chili # 1 båt hvitløk # 2 ss olje til steking
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 Pastagryte med kylling og masse grønt Du trenger: Fullkornpasta Brokkoli Kyllingfilet Rød paprika Sopp Squash Løk hvitløk Matfløte Salt Pepper Kok opp fullkornspasta til ant. personer du lager middag til (må IKKE kokes for lenge! Ta den av når den er såvidt gjennomkokt). Kok brokkoli (i buketter) kokevannet sammen med pastaen (sparer oppvask!), beregn tiden sånn at brokkolien får en 5 minutters tid. Stek finkuttet løk og hvitløk blank, ha i kyllingfilet i biter og stek til den er såvidt gjennomstekt. Ta ut kyllingen, Stek hakket sopp, rød paprika i "båter" og en halv squash i terninger, til grønnskaene er myke. Salte og pepre etter smak. Hell av vannet på brokkoli og pasta, ta vare på en dl eller to. Bland pasta, grønnskaker og kylling, og hell på en boks matfløte. La koke opp og putre et lite minutt, spe evt. med litt kokevann dersom du vil ha mer saus. Smak til med mer salt og pepper hvis det trengs. Her i huset liker vi MYE pepper i denne gryta :-)
mai^prinsessa Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. mars 2009 Middager som alle kan lage, men som kan kanskje ikke alltid kommer på; Lasagne Rømmegrøt Taco Blomkålsuppe Bakt potet Pannekaker Kjøttkaker Hjemmelaget pizza Spaghetti og kjøttdeig Lapskaus Tomatsuppe Toro Bali kyllinggryte
lykkeligV Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 fullkornspasta (eller vanlig pasta) Hemetiske tomater med oregano og basilikum Masse grønnsaker som steikes ( aubergine, squash, gulrøtter, brokkoli, hvitløk, løk, blomkål, paprika, purre- hva som passer deg egentlig.) Kok pastaen serveres ved siden av), steik grønnsakene og tilsett hermetiske tomater over grønnsakene når de er ferdige og la det koke i 5 min ca. Deilig og mye smak =) Kan også tilsette litt fløte om man liker den litt kremet =) Man kan også bruke for eksempel kyllingfilet ved siden av..=)
BarnNr.4 :) Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Her er noen middagstips:) Kokt laks m/ potet,grønnsaker,agurkmix og rømme. Kyllingfilet m/ potet og grønnsaker. Fiskesuppe. tacokjøttboller m/ potetmos blandet med amrikansk grønnsaksblanding. Kyllingsalat m/ fetaost og hvitløksbaguetter. Pølsegrateng. Wok m/ svinefilet, grønnsaker og chillisaus. Seibiff m/ poteter og grønnsaker. Fiskegrateng.
Nr-3-i-Magen Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 Jamie Olivers enkle pastarett: Kok pastaskruer eller liknende. Steik bacon Tilsett vårløk og erter - steik litt til Tilsett pastaen til gryta og rør inn et par ss creme fraiche, saften av ei halv sitron og litt parmesan hvis du har. Salt og pepper. Varm opp og voilá - ferdig! Laks eller ørret med eplecidersaus: Steik laks eller ørret i ovnen med salt og pepper. Kok ris, gjerne med noen få kardemommekapsler, det gir en god smak til risen (men ikke spis disse). Saus til 4 pers: 2 dl eplejuice/-most kokes til det har redusert til en fjerdedel 1 ss fløte tilsettes 150 g smør røres inn (jeg bruker mye mindre - blir bedre og syrligere da syns jeg) salt og pepper Tacosuppe: Kjøttdeig og løk steikes, tilsett en pose tacokrydder og buljong (1 l pr. to pers) Du kan og tilsette bønner/mais eller andre ting du liker. Kok til den har tykna litt. Lag skåler med tomatbiter, vårløk, ost, knuste tortillachips etc som du kan strø oppå suppa. Jeg syns det er godt med ris oppi også. Nam nam! Og litt annerledes enn vanlig taco.
Tuddeli Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 Laks i creme fraiche og sennepssaus Til 2 pers trenger du: Laksefileter fra frysedisken Ett beger creme fraiche 4ss grov sennep Fersk basilikum salt og pepper Bland fire ss grov sennep i et beger creme fraiche. Legg tinte laksefileter i en ildfast form og krydre de med litt salt og pepper. Hell over begeret med sausen og sett formen i ovnen. Stek på 180-200 grader til sausen blir gul og stiv i kantene. Ta den ut og strø over en halv-en potte fersk basilikum. Server med fersk pasta.
mai^prinsessa Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. mars 2009 Baguetter med kjøttdeig og ost.. Steik kjøttdeig til det antall personer du skal servere. Skjær litt dype snitt i baguetter.. (jeg bruker halvstekte) Fyll de opp med kjøttdeig Topp med så mye ost som du måtte ønske.. Steikes til osten er gyllenbrun Serveres sammen med salat Kjeeempe godt
mamo82 *2 jenter* Skrevet 24. mars 2009 #15 Skrevet 24. mars 2009 Oppsprita blomkålsuppe fra Toro: 1 pk kremet blomkål/brokkolisuppe 1 pk matfløte (trenger ikke bruke riktig alt...) 1 pk frossen blomkål/brokkoliblanding - eller friske grønnsaker, 1 blomkål/1 brokkolibunt. Bacon Hvitløksbaguett e.l. Tilbered suppa på vanlig måte, tilsett fløte, evt litt salt og pepper og buketter av blomkål og brokkoli. La suppa småputre til grønnsakene er møre. Steik bacon, strø over etter at suppa er kommet i skålene. Varme hvitløksbaguetter serveres til. Nammenam!
Nybakt tobarnsmamma Skrevet 25. mars 2009 #17 Skrevet 25. mars 2009 Prøvde ut middagstipset til HI her, var kjempegodt :-) Jeg bruker å lage pasta/skinke-grateng: Koker opp makaroni/pasta, ca 5 dl. 1 boks piknikskinke skjæres i terninger rør sammen 3 egg og 4,5 dl melk bland sammen pasta og skinke i en smurt ildfast form hell på egge/melke-blandingen. strø over litt hvitost stek i ovnen i 30-35 min på 225 grader :-) mmm nam
mamma til fire små Skrevet 26. mars 2009 #19 Skrevet 26. mars 2009 jeg har et prosjekt på gang for å "lure" mine til å spise mer grønnsaker. moser grønnsaker inn i retten. for eksempel hjemmelaget tomatsaus: surrer løk i kjele, har i gulrøtter, brokkoli, hvitløk, tomater, paprika etc koker i grønnsaksbuljong.tomatpure. moser alt med stavmixer. smaker til med salt, pepper, muskatnøtt, oregano, basilikum, fløte, og/eller det du måtte ønske. lager gjerne stor posjon som står seg noen dager. ellers gjør jeg dette med masse grønnsaker i all slags mat. ENDELIG spiser gutten min grønnsaker:))) (passet kanskje bedre på din baby siden denne..,ja,ja:)) vi hadde kyllingsalat til middag idag: pasta, isbergsalat, purreløk, cherrytomater, fetaost, hvitløk, grønne oliven med paprika, mais, agurk. har oppi litt av den krydderoljen til fetaosten samt hvitløken som jeg kjøper på glass. steker kyllingfile i strimler som jeg har marinert et par timer i sweet cilisaus og litt workchestershiersaus (litt usikker på staving her). serverer med loff og smør, samt pesto på bordet er et must!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå